Drone in de bergen

erres

New Member
Lid geworden
2 feb 2019
Berichten
22
Waarderingsscore
3
Punten
3
Leeftijd
75
Locatie
Frankrijk
Volgende week naar de Franse Alpen en dan neem ik mijn nieuwe speelgoed (Mavic Pro) mee.
Wat gebeurd er als ik op 1500 meter hoogte mijn drone laat vliegen. Ik mag dan tot 1620 meter hoogte klimmen maar tot hoever mag/kan ik dalen?
 
120m AGL (Above Ground Level), dus afhankelijk van hoe ver je welke kant op bij je vandaan vliegt.
Plus natuurlijk "Line of Sight", dus niet een rondje om de berg heen... ;)
 
Volgende week naar de Franse Alpen en dan neem ik mijn nieuwe speelgoed (Mavic Pro) mee.
Wat gebeurd er als ik op 1500 meter hoogte mijn drone laat vliegen. Ik mag dan tot 1620 meter hoogte klimmen maar tot hoever mag/kan ik dalen?
Wat 'mag' heb ik me niet in verdiept, maar de maximale daling tot waar het 'kan' is waar de vaste grond weer begint.
 
@Eric-Jan, @Sjakie
Ok, als ik op 1500 meter sta en het dal ligt op 1200 meter kan ik dus in principe tussen 1200 meter en1620 meter vliegen.
 
Nou breng je me aan het twijfelen of je drone niet lager dan de op dat moment vastgestelde ground level kan. Maar dan merk je snel genoeg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Broertje
Nou breng je me aan het twijfelen of je drone niet lager dan de op dat moment vastgestelde ground level kan. Maar dan merk je snel genoeg.

Je kan t.o.v. Je vastgestelde grond level gewoon naar beneden vliegen. De hoogte waarde op je scherm wordt dan een negatief getal. Dus wanneer je met de berg mee omlaag vliegt en je dus maximaal 120 meter boven de grond blijft kun je naar beneden. Ik heb het een keer gedaan tot -300 meter. Let wel dat wanneer je de RTH op bijvoorbeeld 50 meter boven ground level hebt staan je in mijn voorbeeld bij signaal verlies eerst 350 meter omhoog gaat. Dat kost natuurlijk extra stroom
Blijft wel leuk om een keer te proberen



Owner Dutch-Droneflights.nl
Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: avdwaal en Sjakie
@klaas
Dank je, op dit antwoord had ik gehoopt.
Wel komt dan de volgende vraag: kan ik met de Litchi app een route uitzetten waarbij een groter hoogteverschil dan 120 meter overbrugt wordt door "Home" op hoogte te kiezen?
 
@klaas
Dank je, op dit antwoord had ik gehoopt.
Wel komt dan de volgende vraag: kan ik met de Litchi app een route uitzetten waarbij een groter hoogteverschil dan 120 meter overbrugt wordt door "Home" op hoogte te kiezen?

Geen idee , wellicht zijn er Litchi gebruikers op het forum, ik heb litchi gekocht 1 x gebruikt en daarna nooit meer.
Doe alles met de DJI Go4 app.
Dus wellicht weet iemand je antwoord


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
@Eric-Jan, @Sjakie
Ok, als ik op 1500 meter sta en het dal ligt op 1200 meter kan ik dus in principe tussen 1200 meter en1620 meter vliegen.

Het 'kan' sowieso ;) (zolang de luchtdichtheid het toelaat).
Of het veilig is, en of het wettelijk is toegestaan is een tweede...

afkortingen ter introductie:
AGL = Above Ground Level = boven de grond, let op: waar de drone op dat moment boven vliegt!
AMSL = Above Mean Sea Level = boven gemiddeld zeeniveau
ATO = Above Take Off = boven het startpunt (!afkorting zelf verzonnen!)

Wat mag is als volgt:
Ik ga er even vanuit dat er daar volgens lokale regels ook - net als in Nederland - een wettelijk limiet is van 120 m AGL (verticale afstand tussen de drone en de grond er onder).
Als jij én je drone op 1500 m AMSL staan, dan mag je dus - op dat punt - met de drone tot 1620 m AMSL.
Als je vervolgens naar het dal vliegt, wat bijvoorbeeld op 1200 m AMSL ligt, dan dien je te allen tijde op 120 m AGL te blijven, en zul je de drone dus moeten laten dalen.
Zodra je drone het dal heeft bereikt, mag de drone maximaal nog op 1320 m AMSL vliegen.

In de praktijk kan dit lastig zijn om te volbrengen, aangezien de drone immers enkel aangeeft wat de ATO hoogte is...
1320 m AMSL is voor de drone op dat moment -180 m ATO (1320-1500=-180)
Tussen ronde getallen als 1500 en 1200 valt nog wel te rekenen, maar voor een duidelijk limiet voor het hele traject wat je naar beneden vliegt, is een gedetailleerd beeld van de berghelling nodig....
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
@Tim
Dank voor de uitleg, het komt er dus , zoals ik had gehoopt, op neer dat zolang je op 120 meter AGL blijft er geen probleem te verwachten is, zolang ik het gedeelte naar beneden goed kan overzien. Ik weet overigens dat dit gedeelte obstakel ( telefoon en hoogspanningsleidingen) vrij is.
 
Een intersant topic, ga in mei naar de Stelviopass en nog een paar andere passen waar ik met de drone wil gaan vliegen. Dus bedankt voor de uitleg.