Poeh, hé. Dat is geen makkelijke om te beantwoorden...
Ik heb hier een boekje naast me liggen van 235 bladzijden (Bas Vrijhof, Luchtvaartwetgeving en operationele procedures), waar het allemaal in staat samengevat. Het is alleen niet in een simpel antwoord of en linkje te vatten.
Het begint allemaal bij het verdrag van Chicago dat door zo ongeveer de hele wereld is ondertekend (de fundatie van ICAO). Op basis daarvan zijn alle EASA richtlijnen en verordeningen opgesteld, en dan heb je nog nationale "wetten in de formele zin" (besluiten van de koning(in), ministers en Staten Generaal uit de Eerste en Tweede Kamer) die daar weer van afgeleid zijn - of op zijn minst niet mee in tegenspraak zijn. Daarmee zijn we afgedaald tot op het veel te abstracte niveau van de
Wet Luchtvaart. Daarin staat nog steeds nagenoeg niets concreets, alleen een globale beschrijving van hoe het systeem in elkaar steekt en de Algemene Maatregelen van Bestuur die de boel een beetje nader specificeren. In die AMvBs kunnen verantwoordelijkheden (voor de specifieke inhoud) ook nog gedelegeerd zijn naar ministeries; de zogenaamde ministeriële regelingen.
En dat alles is niet alleen wollige, lastig te lezen wetstekst, het is ook nog eens voor 80% niet van toepassing op onbemande vluchten - en dat onderscheid moet je i.h.a. zelf zien te maken.
En ja, voor drones is de (ministeriële) Regeling Modelvliegen van toepassing verklaard, waardoor een hoop van de Wet luchtvaart overbodig is voor drones. Ook dat mag je er zelf uitfilteren. Zo mag je niet hoger dan 120 meter, waardoor je nooit in luchtruimklasse A terecht komt, bijvoorbeeld. En zo is "Flight Crew Licensing" dan weer in een aangepaste vorm van toepassing (met ROC / ROC-light) - maar wel gebaseerd op de teksten van Flight Crew Licensing vanuit de bemande luchtvaart.
Kortom: het is een moeras. Prik er in en er komen honderden belletjes boven drijven.
Ik heb dat boekje van Bas Vrijhof redelijk recent uit mijn hoofd geleerd en ik ben er over overhoord door het CBR. Vandaar dat ik het nog redelijk in mijn hoofd heb zitten. Mocht je er in geïnteresseerd zijn, het is onder andere
te koop bij de Pilotshop op luchthaven Lelystad (naast die 747 van het Aviodrome).