Drone en weidevogelbescherming

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Ton Hannink

New Member
Lid geworden
24 aug 2017
Berichten
19
Waarderingsscore
8
Punten
3
Leeftijd
77
Locatie
Drunen
Website
hanninkton.nl
Op 25 april 2018 met de drone gevlogen om nesten van de kievit in het lange gras op te sporen m.b.v. warmtecamera. De vorige keer hadden we nog enkele problemen maar nu was de vlucht goed waarna de gegevens geanalyseerd werden door de computer. Met de iphone het land op gegaan en de eventuele nesten gecontroleerd. Helaas waren 3 nesten gepredeerd maar toch nog een nieuw nest met 4 eieren gevonden met behulp van de drone. De kievit zat nog rustig op het nest en had geen enkel last van de drone!
 

Bijlagen

  • nest_25_april_2018.JPG
    nest_25_april_2018.JPG
    489,2 KB · Weergaven: 65
  • Weidevogels_vroege_vogels_0124_resize.JPG
    Weidevogels_vroege_vogels_0124_resize.JPG
    618,3 KB · Weergaven: 69
Dank voor het delen, mooie toepassing van een drone! Laten natuurbeheerders eens wat meer oog krijgen voor dergelijke positieve toepassingen in plaats van alleen maar te stellen dat drones een schadelijke invloed hebben op de natuur.
 
Dit begint al te komen want we gaan ook jonge reekalveren met de drone opsporen. Onze ervaring is dat de weidevogels niet op de drone reageren behalve de scholekster. Er kunnen nog veel mooie resultaten worden bereikt!


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Op 25 april 2018 met de drone gevlogen om nesten van de kievit in het lange gras op te sporen m.b.v. warmtecamera. De vorige keer hadden we nog enkele problemen maar nu was de vlucht goed waarna de gegevens geanalyseerd werden door de computer. Met de iphone het land op gegaan en de eventuele nesten gecontroleerd. Helaas waren 3 nesten gepredeerd maar toch nog een nieuw nest met 4 eieren gevonden met behulp van de drone. De kievit zat nog rustig op het nest en had geen enkel last van de drone!
Met welke drone vlieg je? en wat voor camera, wij zijn bezig met het vliegen voor een organisatie ( Waadrane ) maar hebben nog wel enkele problemen en zoeken nog goede software, mogelijk kun je wat gegeven sturen.
 
Met welke drone vlieg je? en wat voor camera, wij zijn bezig met het vliegen voor een organisatie ( Waadrane ) maar hebben nog wel enkele problemen en zoeken nog goede software, mogelijk kun je wat gegeven sturen.

Ik vlieg met een drone van Brabants Landschap en zij hebben de drone met software van Project Weidevogeldrone | Project Weidevogeldrone .
De moeilijkheid is de analyse van de oplichtende punten die je op het scherm ziet. Je moet ook ervaring hebben met het zoeken van de nesten waardoor je de punten beter kunt intepreteren samen met de analyse. Ik heb wel een presentatie waardoor je beter kunt zien hoe we werken.
 
Het weidevogelseizoen is nu volop actief. We hebben nu al de nodige keren gevlogen en het mooiste resultaat hadden we vorige week. We hebben gevlogen over een weiland waar een aantal gruttonesten lagen en waar gemaaid moest worden. De nesten konden niet zomaar gevonden worden. De drone vond 5 mogelijke plaatsen en op 3 plaatsen was werkelijk een nest met eieren. Je moest het gras boven het nest uit elkaar halen anders was er niets te zien! De software begint steeds beter te worden waardoor de resultaten betrouwbaarder worden maar kennis van weidevogels is en blijft noodzakelijk. De drone geeft geweldige ondersteuning.
 
  • Leuk
Waarderingen: PHTB
Geweldige resultaten allen,ik snap niet dat dit onderwerp nog zo 'klein' is. Ik hoop echt dat dit gaat groeien, maar ben bang dat de maatschappij andere prioriteiten heeft helaas. Ga zo door!!!
 
Het is wel een behoorlijke investering. Gelukkig komen er meer en ook het opsporen van reekalveren begint.