Drone Dames: ND-filters, wat voegen ze toe?

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.333
Waarderingsscore
2.953
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl
Drone Dames: ND-filters, wat voegen ze toe?

Wellicht dat je ze in de winkel hebt zien liggen, of andere foto- en videografen erover gehoord hebt: ND-filters, die je per stuk of als set kunt kopen voor je drone. Maar waarvoor zijn ze en wat voegen ze toe? Zelf hebben wij ervaring met de filters van PolarPro. PolarPro filters zijn gemakkelijk aan te brengen op je drone en PolarPro heeft filters voor elk dronetype.

Lees verder
 
  • Leuk
Waarderingen: scorpioo
heb zelf een setje nog maar een xtje gebruikt dus niet heel veel ervaring mee. op een zonnige dag was ik boven het water foto/video's aan het maken tijdens het varen. door de filter iets minder schittering op het water en gewoon heel de omgeving is donkerder wat na mijn mening mooier is. voor de rest nog niet echt mee bezig geweest

Groet Joran
 
ND filters zijn "zonnebrillen" voor je drone. Zo'n filter houdt een bepaalde hoeveelheid licht tegen waardoor je bij fel zonlicht toch een langzamere sluitertijd krijgt en dus mooiere natuurlijke bewegingsonscherpte.
Ik vind ze redelijk nutteloos voor een drone. Je vliegt immers meestal toch hoog en dus op afstand van een bewegend onderwerp. Dat onderwerp beweegt dus nooit zo snel op je opname (want veraf) dat je een probleem krijgt met onvoldoende onscherpte.

ND filters zijn dus nadrukkelijk géén polarisatiefilter. Die kun je gebruiken om de luchten blauwer te maken en/of weerspiegelingen weg te werken. Meestal moet je zo'n polarisatiefilter in de juiste stand draaien om specifiek een weerspiegeling weg te werken. Maar hoe je dat bij een drone doet ? Vooraf instellen gaat uiteraard niet (je weet niet vooraf welke beelden je wilt corrigeren) en als de drone in de lucht hangt ..... ja dan kun je het filter uiteraard ook niet verdraaien :)

Mijn mening voor een betere.....

Groet, Dirk
 
  • Leuk
Waarderingen: pjdw, SnitserNL en rcee