Drone bij vliegveld Hilversum

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Heeft hij mazzel dat ze er op deze manier mee omgaan.
 
Een vliegtuig vliegt in de laatste fase voor de landing (op de plaats van de drone) ongeveer 90 tot 130 kilometer per uur. De drone die werd aangetroffen weegt circa 1,4 kg. Dat heeft ongeveer hetzelfde effect als iemand een baksteen laat vallen vanaf een viaduct op auto die met 100 km/h op een snelweg rijdt. Dat is levensgevaarlijk en volstrekt onverantwoord. Een drone-strike met een vliegtuig kan dodelijk zijn.

De vergelijking die ze hier maken klopt voor geen meter. Ten eerste weegt een baksteen 1.9 tot 2.1 kg, ten 2e is de massadichtheid van een drone véél lager en ten 3e heeft de drone geen verticale snelheid terwijl een vallende baksteen die wel heeft. Drones bij vliegtuigen zijn gevaarlijk, maar niet zo gevaarlijk als ze hier doen afbeelden.
 
De vergelijking die ze hier maken klopt voor geen meter. Ten eerste weegt een baksteen 1.9 tot 2.1 kg, ten 2e is de massadichtheid van een drone véél lager en ten 3e heeft de drone geen verticale snelheid terwijl een vallende baksteen die wel heeft. Drones bij vliegtuigen zijn gevaarlijk, maar niet zo gevaarlijk als ze hier doen afbeelden.
Klopt. Wetenschappelijk gezien heb je gelijk.
De kinetische energie van die drone t.o.v. dat vliegtuig bedraagt "maar" 540 J.
Ik heb eens met 90 km/u een mus (30 gram) op mijn vizier gehad (9,4 J). Dat was genoeg om een witte streep in dat vizier te maken (Polycarbonaat, "onbreekbaar") en mij zodanig van slag te brengen dat ik bijna een kind van zijn fietsje reed.

En dat laatste is natuurlijk veel belangrijker. Op final 25 EHHV vlieg je voor je gevoel al tussen de boomtoppen door. Met bovendien, vanwege die bomen en de relatief korte baan die ook nog eens van gras is, een steiler dan normaal glijpad (lagere snelheid). Alle eventuele marges zijn dan al opgesoupeerd en je zit best gefocust naar die baandrempel toe te vliegen. Als je op dat moment iets meer dan een mus tegen je voorruit krijgt is de kans best reëel dat er iets fout gaat. Misschien nog niet eens door het "projectiel", maar dan toch in ieder geval door de schrik.
 
Laatst bewerkt: