DJI Neo

Jack Lumber

New Member
Lid geworden
22 jan 2024
Waarderingsscore
2
Punten
3
Leeftijd
60
Zijn er mensen hier die de nieuwe DJI Neo hebben, en wat is jullie ervaring hiermee?
We gaan in februari naar Nieuw Zeeland en ik denk erover om er zo eentje mee te nemen, niet voor documentaire achtige natuurfilms, maar meer als aanvulling op de foto's die we zullen gaan nemen.
Ik lees hier al een tijdje mee, ik was benieuwd naar de DJI Mini Pro 4, maar heb zelf geen ervaring met dronevliegen, dus misschien is de Neo beter om mee te beginnen?

DJI Neo

Laatst bewerkt:
Ik gebruik al langere tijd een mini4pro en ben zeer tevreden over deze drone. Geeft mooie beelden en houdt zich redelijk met wat wind. Sinds kort heb ik ook een Neo aangeschaft. De Neo vind ik vooral prettig om wat te laten zien van de omgeving waar ik wandel, dan maak ik korte video's terwijl de Neo me volgt. Het voordeel van de Neo op deze manier gebruiken is dat hij klein en licht is en je hebt hem heel snel in en uit de lucht. Ik gebruik dan geen telefoon of remote. Voor mooie drone opnames vanuit wat hoger in de lucht gebruik ik zonder twijfel de mini4pro. De Neo heeft mindere beeldkwaliteit en doordat hij zo licht is heeft hij minder weerstand tegen de wind. De gimbal is ook maar in 1 richting gestabiliseerd. Een voorbeeld van wat Neo beelden

Neo op een winderige dag
Neo met drone shots uit de hoogte met mini4pro
mini4pro in Madagascar

Om mee te beginnen is de Neo een hele prettige en relatief goedkope drone, maar zonder onstacle detection, maar door de afgeschermde propellors gaat hij niet snel stuk. Ik vlieg al jaren drones en ben toch wel enthousiast over de Neo.
De mini4pro heeft wel rondom onstacle detection waardoor de kans op crashes kleiner is. Hij is wel een stuk duurder.

Zelf zou ik voor de kwaliteit van de mini4pro beelden gaan, maar ik heb ruime ervaring met drones en maak graag mooie beelden tijdens vakantie in zulke mooie streken. Op Youtube heb ik meerdere video's met de Neo en vooral de mini4pro staan

Succes met je afweging Jack

• Leuk
Waarderingen: Jack Lumber
Ik heb sinds 2 weken een Neo, naast mijn mini en mavic.
Ik vind het een handig ding, lekker klein, een aantal handige opties, zoals follow en circel, maar ook boomerang.
Ook via alleen je telefoon te besturen via de DJI fly app, zodat je de Neo als een "gewone" drone kan besturen.

Met name het formaat en de redelijke bescherming maakt het bij uitstel geschikt om mee te nemen bij hiking of fietsen of vakantie.
Bij het fietsen viel mij op dat de Neo stiekem toch wat sneller dan 20 km/u gaat , op de teller van de fiets stond 25 km/u en hij hing nog steeds achter mij.

• Leuk
Waarderingen: Jack Lumber en SnitserNL
Zou hem zeker mee nemen ,kan je gelijk ervaring op doen .
En de mogelijkheden van de Neo zijn veelzijdig .
Ik gebruik hem nu momenteel om te leren manual fpv te vliegen zodat ik dit kan doen met de avata 2

• Leuk
Wat ik hier nergens lees, is dat hij een vreselijk irritant geluid maakt. Zeer storend voor de omgeving.

• Leuk
Ik heb de DJI Neo Fly More Combo besteld, die zal met een paar dagen bezorgd worden. Nog twee beginners vraagjes daarover:

1. Moet je jezelf of de Neo registreren ergens?
  2. Hoe werkt dat met de DJI Care garantie, zit dat in de doos, of moet je dat op de DJI site doen?
Alvast bedankt!

Zodra je de drone met je telefoon wil starten kom je van zelf in een menu , deze vraagt om een registratie. Heb je dit voltooid dan krijg je 24 uur de tijd om hem extra te verzekeren.

• Leuk
  1. Moet je jezelf of de Neo registreren ergens?
En natuurlijk moet je jezelf nog registreren als operator bij de RDW.

Je zou je eventueel nog kunnen afvragen of de DJI Neo een speelgoeddrone is of niet (want dan is die verplichting er niet), maar voor zover ik weet is dat niet het geval.
Ik heb nl. gelezen dat in de handleiding zoiets staat als "Not intended for children". En dat maakt dan duidelijk dat registratie wel moet.

Lees er hier meer over: Vliegbewijs en exploitantnummer drones aanvragen

• Leuk
En natuurlijk moet je jezelf nog registreren als operator bij de RDW.

Je zou je eventueel nog kunnen afvragen of de DJI Neo een speelgoeddrone is of niet (want dan is die verplichting er niet), maar voor zover ik weet is dat niet het geval.
Ik heb nl. gelezen dat in de handleiding zoiets staat als "Not intended for children". En dat maakt dan duidelijk dat registratie wel moet.

Lees er hier meer over: Vliegbewijs en exploitantnummer drones aanvragen
Is dus niet nodig las ik na jouw link te volgen bij de RDW:

Drones zonder camera lichter dan 250 gram geen exploitantnummer nodig
Heeft u een drone zonder camera, die minder dan 250 gram weegt? Dan hoeft u geen exploitantnummer aan te vragen.
Let op: Heb je een speelgoeddrone mét een camera, die minder dan 250 gram weegt? In dit geval heb je geen exploitantnummer nodig.

Is dus niet nodig las ik na jouw link te volgen bij de RDW:

Let op: Heb je een speelgoeddrone mét een camera, die minder dan 250 gram weegt? In dit geval heb je geen exploitantnummer nodig.
De Dji Neo is géén speelgoeddrone, en dus moet je wél een exploitantnummer aanvragen, en dat aanbrengen op de drone.

De Dji Neo is géén speelgoeddrone, en dus moet je wél een exploitantnummer aanvragen, en dat aanbrengen op de drone.
Wat is dan de definitie van een speelgoeddrone? Zoals ik het zie is dit een heel erg grijs gebied, maar ik ben nieuw in de dronewereld, dus waarschijnlijk heb ik het mis. De regel zoals ik hierboven van de RDW site heb is wel duidelijk op zich, tenzij je de Neo niet als een speelgoeddrone ziet inderdaad.

Wat is dan de definitie van een speelgoeddrone? Zoals ik het zie is dit een heel erg grijs gebied, maar ik ben nieuw in de dronewereld, dus waarschijnlijk heb ik het mis. De regel zoals ik hierboven van de RDW site heb is wel duidelijk op zich, tenzij je de Neo niet als een speelgoeddrone ziet inderdaad.
Toch maar even doen dan , is ook zo geregeld.Bekijk bijlage 5230IMG_2549.jpg

Laatst bewerkt:
Als de fabrikant aangeeft dat de drone niet voor kinderen bedoeld is, neem dan maar aan dat deze ook niet voor kinderen bedoeld is en dus ook door de RDW niet als speelgoed gezien wordt.

• Leuk
Stickers bij Ali gekocht. Het is wel pielen om ze er netjes op te krijgen, maar met een beetje geduld lukt dat wel. Nou maar hopen dat de vogels de drone ook niet aanvallen in NIeuw Zeeland door de deze stickers. Dat schijnt te kunnen gebeuren en door de felle kleuren doen ze dat niet, geen idee of het klopt, maar better safe than sorry. En als hij een keer kwijt is kan je hem door de felle kleuren misschien makkelijker terug vinden?

Stickers1.jpgStickers2.jpg

• Leuk
Een vriend van me heeft de Neo gekocht en aan mij gegeven om te testen. Zelf vlieg ik al vier jaar met de (eerste) Mavic Mini. De Neo is heel universeel. Hij kan zonder 'iets' vliegen, helemaal vanzelf, of bestuurd via de DJI Fly App, die dan 'virtuele joysticks' krijgt, of via de in de set meegeleverde controller, de DJI RC-N3. Met deze controller is het vliegbereik veel groter dan ik gewend was met de Mavic Mini. De Neo is gevoeliger voor wind, en omdat er geen 3-assige gimbal op zit is dit beter zichtbaar. Het beeld is prima. Indien bediend door je Smartphone kun je zelf gesproken woord opnemen, wat als apart audiobestand wordt opgeslagen. Het drone geluid wordt hierbij knap weggefilterd. Die vriend bracht ook nog de N3 Goggles, maar die heb ik nog niet werkend gekregen in combinatie met de Neo en de RC-N3. Het schijnt dat je dan een andere controller nodig hebt. Kan iemand hier daar uitsluitsel over geven? Want ik ben wel nieuwsgierig naar die FPV ervaring. Het beeld van de gorgels N3 is best mooi.