DJI Neo Cinematic 4K verbeterde dronevideo met Topaz Video AI!

Gekol Drone Videos

Active Member
Lid geworden
6 jun 2020
Waarderingsscore
152
Punten
43
Beste droneliefhebbers,

De kleine DJI Neo is voor de prijs een geweldige drone met een zeer acceptabele camera. Gelet op de prijs is dit naar mijn mening zeker de DJI drone met de beste prijs-kwaliteitsverhouding.

Ik zie veel YT video's waarin wordt geklaagd over de iets achterblijvende videokwaliteit. Uiteraard leveren drones zoals de DJI Mini 4 en DJI Air 3 een betere videokwaliteit, maar dit is geen eerlijke vergelijking gezien de prijs van de Neo. Ook is met normaal en goed licht ook de standaard video kwaliteit behoorlijk goed voor zo'n kleine lens. Zet de scherpte op -2 en de noise reductie op -1 als je de controller gebruikt!

Met software als Topaz Video AI en enige bewerking van de beelden in een editor (in mijn geval Capcut PC) kun je ook met de Neo goede dronebeelden maken. Onderstaand de link naar de door mij met de Neo gemaakte en vervolgens verbeterde en bewerkte videobeelden:

DJI Cinematic 4K Topaz AI

Geniet van de dronevideo!

Gelet op de prijs is dit naar mijn mening zeker de DJI drone met de beste prijs-kwaliteitsverhouding.
Als je de prijs van de AI software meetelt, klopt de verhouding dan nog steeds? Als je de kosten van de software optelt bij de drone, komen er andere drones in een hogere prijsklasse naar voren.

• Leuk
Waarderingen: Gekol Drone Videos
Als je de prijs van de AI software meetelt, klopt de verhouding dan nog steeds? Als je de kosten van de software optelt bij de drone, komen er andere drones in een hogere prijsklasse naar voren.
Hoi Sjakie,

Goede opmerking! Maar mijn antwoord is voor mij zelf nog steeds ja, omdat de Neo zeer veelzijdig inzetbaar is. Ook de follow modus is naar mijn mening zelfs beter dan de Mini 4 Pro (heb ik ook zelf getest). Hier staan genoeg filmpjes over online. Ik heb zelf eerder Topaz Video AI gekocht met korting (was speciale aanbieding). Heb je geen korting dan is de standaardprijs wel vrij duur. Na een jaar kun je overigens de software gewoon blijven gebruiken, alleen krijg je dan geen nieuwe updates meer.

Echter, als je de software één keer heb gekocht en vaker gebruikt voor meerdere drones (in mijn geval verbeter ik waar nodig ook de video's die ik maak met mijn andere DJI drones: de Mini 4 Pro en Air 3. Dus het hangt er een beetje vanaf hoe vaak je de software gebruikt en welke videokwaliteit voor jou nodig is.

Maar ik blijf erbij dat de Neo zoveel verschillende gebruiksfuncties heeft, snel opstart, klein is en ook zonder controller gebruikt kan worden waarmee deze drone voor mij het meer dan waard is en de veelzijdigheid van deze drone maakt dat ik het qua prijs en kwaliteitsverhouding ook los van het gebruik van Topaz Video AI de beste drone vind.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Groet, Geert (Gekol Drone Videos).

• Leuk
Waarderingen: Sjakie
Ik volg de AI-ontwikkelingen dus vind je post zeker interessant. Ik kende Topaz ook niet.
Ik ben nu wel benieuwd hoe de video voor de bewerking er uit ziet. Is het te veel gevraagd om een stukje onbewerkte en bewerkte video te posten?

Ik moet je video nog wel in 4K kijken, maar ik zie in 1080p al dat het er beter uitziet dan andere Neo clips. Ik vind daarin de kwaliteit, soms binnen 1 shot, wisselend. Het ene moment denk je 'prima kwaliteit' het andere moment 'laat maar'. Als je de kwaliteit met software stabiel krijgt, heb je denk ik wel een goede combinatie met de Neo inderdaad.

• Leuk
Waarderingen: Gekol Drone Videos
Ik volg de AI-ontwikkelingen dus vind je post zeker interessant. Ik kende Topaz ook niet.
Ik ben nu wel benieuwd hoe de video voor de bewerking er uit ziet. Is het te veel gevraagd om een stukje onbewerkte en bewerkte video te posten?

Ik moet je video nog wel in 4K kijken, maar ik zie in 1080p al dat het er beter uitziet dan andere Neo clips. Ik vind daarin de kwaliteit, soms binnen 1 shot, wisselend. Het ene moment denk je 'prima kwaliteit' het andere moment 'laat maar'. Als je de kwaliteit met software stabiel krijgt, heb je denk ik wel een goede combinatie met de Neo inderdaad.
Hoi Sjakie,

Geen probleem, maar heb nu even geen tijd. Ik zal zo spoedig mogelijk (waarschijnlijk morgen) even een stukje 'low light' en 'goed belicht' beeld van de originele Neo video voor jou knippen.

Het effect is het grootst bij beelden met meer ruis. Bij goed belichte beelden is het effect uiteraard iets kleiner maar ook goed waarneembaar.

Groet, Geert.

Ik heb vandaag, van dichtbij, iemand zien vliegen met de Neo.
Ik zal hem nooit (!!!) kopen. Ik vind hem een vreselijk irritant geluid maken.
Kan me heel goed voorstellen, als omstanders hier op gaan reageren.

• Leuk
Waarderingen: Ivy
Sjakie, ik heb op jouw verzoek en voor anderen die geïnteresseerd zijn even een paar van mijn clips in originele kwaliteit op YT gezet. Zie bijgaande link:

DJI Neo Original 4K Video Quality

Er is m.i. een duidelijk verschil in de kwaliteit van de originele clips en mijn met Topaz Video AI verbeterde dronevideo. Ben wel benieuwd of het verschil aan de verwachtingen voldoet.

Let wel: voor Topaz AI Video software heb je een vrij krachtige pc nodig, bij voorkeur met windows Intel i7 of i9 processor of Apple vergelijkbaar, 16 of 32 gb ram geheugen en een goede grafische kaart. Heb je dit niet dan werkt het renderen vaak ook wel maar ben je hiervoor heel veel tijd kwijt. Op mijn i7 windows pc enkele minuten voor een 20 seconden clip en voor een volledige dronevideo van enkele minuten 2 tot 3 toch wel vaak ca. 2 uurtjes. Het is dus vrij intensief voor je pc. Dit moet je jezelf wel realiseren mocht je deze software willen aanschaffen.

Ik hoop jou en anderen hiermee voldoende info te hebben gegeven over het verbeteren van dronevideo's (in dit geval DJI Neo) met Topaz Video AI.

Veel succes met de dronehobby.

Groet, Geert (Gekol Drone Videos).

• Leuk
Waarderingen: Sjakie
Ik heb vandaag, van dichtbij, iemand zien vliegen met de Neo.
Ik zal hem nooit (!!!) kopen. Ik vind hem een vreselijk irritant geluid maken.
Kan me heel goed voorstellen, als omstanders hier op gaan reageren.
Het geluid is luider als je laag vliegt, dat klopt. Vlieg je wat hoger dan is het beter en meer acceptabel naar mijn mening. Let wel: het zijn kleine propellertjes en motortjes, dus veel stiller zal het niet worden.

De Neo is daarnaast een zeer veelzijdige en kleine (dus makkelijk mee te nemen) drone en de prijs is laag. Dus, wat wil je / kan je nog meer verwachten voor deze prijs. Mijn persoonlijke mening.

Er is m.i. een duidelijk verschil in de kwaliteit van de originele clips en mijn met Topaz Video AI verbeterde dronevideo. Ben wel benieuwd of het verschil aan de verwachtingen voldoet.
Ik ben om. Ik ben het helemaal met je eens. Dit ziet er zeer goed uit.
Ik zat toch op je kanaal dus heb gelijk je video's van Normandie en Kefalonie er achteraan gekeken. Helemaal vergelijken kun je het niet, vanwege andere lichtomstandigheden, maar ik vond de bewerkte Neo beelden de beeldkwaliteit van de beide andere video's zelfs lichtjes overtreffen.