DJI mini 2 in regenachtige omstandigheden

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Status
Niet open voor verdere reacties.

Elpedro

New Member
Lid geworden
17 dec 2020
Berichten
27
Waarderingsscore
8
Punten
3
Leeftijd
60
Locatie
Nieuwerkerk aan den IJssel
Heb pas een DJI mini 2 aangeschaft en ben nog niet zo ervaren m.b.t. de (on)mogelijkheden van zo'n apparaat.
Wat ik mij afvraag is of je met een DJI mini 2 in regenachtige omstandigheden kunt vliegen?
In deze tijd van het jaar regent het behoorlijk veel dus het lijkt mij een actuele vraag.
En dan bedoel ik niet qua regelgeving, in zicht houden e.d. maar meer omdat je toch een stuk elektronica de lucht in stuurt en ik
eerlijk gezegd niet weet of zo'n apparaat tegen vochtige omstandigheden bestand is.
M.a.w. is het advies om als het regent of dreigt te gaan regenen om het apparaat binnen te houden of is er geen enkel
probleem en kun je probleemloos vliegen?
 
Heb pas een DJI mini 2 aangeschaft en ben nog niet zo ervaren m.b.t. de (on)mogelijkheden van zo'n apparaat.
Wat ik mij afvraag is of je met een DJI mini 2 in regenachtige omstandigheden kunt vliegen?
In deze tijd van het jaar regent het behoorlijk veel dus het lijkt mij een actuele vraag.
En dan bedoel ik niet qua regelgeving, in zicht houden e.d. maar meer omdat je toch een stuk elektronica de lucht in stuurt en ik
eerlijk gezegd niet weet of zo'n apparaat tegen vochtige omstandigheden bestand is.
M.a.w. is het advies om als het regent of dreigt te gaan regenen om het apparaat binnen te houden of is er geen enkel
probleem en kun je probleemloos vliegen?

Absoluut nooit vliegen in de regen .
Misschien ook handig om de instructies of manual 2, 3x door te lezen en te bestuderen. Deze kan je downloaden op de dji.com website.
Succes met jouw nieuwe mini2



Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Dat laatste hangt van het soort drone af natuurlijk; er zijn zelfs vliegende quadcopters die waterdicht zijn, kunnen blijven drijven, en zelfs uit water kunnen opstijgen.

Maar wat DJI drones betreft, kleiner/goedkoper dan de industriële Matrice types die verschillende (spat)waterdichtheid voor vliegen in de regen kunnen hebben heb je gelijk, ja.

De handleiding lezen is altijd essetieel.
 
Ik verwacht niet dat de drone veel hinder van een beetje regen ondervindt, de printplaten zijn voorzien van een dikke coating (soldeermasker) en regenwater geleidt nauwelijks stroom want het is zeer zuiver water. De motoren zijn brushless, dus geen contacten die kunnen oxideren. Het enige wat fout kan gaan bij veel regen is de camera en connectoren.
Mocht het tijdens een vlucht gaan regenen, gewoon rustig landen en er is niets aan de hand.
 
Of, maar dat is meer met mist dan met regen, je sensoren (niet alleen camera, maar ook GPS, ultrasone en visuele hoogte, etc.) kunnen gaan storen. En mogelijk gaat de rest van de drone daar raar op reageren, tot een fly-away aan toe.

Dus: handleiding lezen, zelf blijven nadenken, en met al die informatie en eerdere ervaringen geen (te) gekke dingen doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miamigo
Bovenzijde van de motoren is gewoon open, de afstand tussen rotorkern en stator is enkele tienden van een mm, als tusssen beide een druppel terecht komt wordt de motor direct geblokkeerd en ben je de drone kwijt !!!.
 
Bovenzijde van de motoren is gewoon open, de afstand tussen rotorkern en stator is enkele tienden van een mm, als tusssen beide een druppel terecht komt wordt de motor direct geblokkeerd en ben je de drone kwijt !!!.
Ik weet niet over wat voor motoren jij het hebt maar ik heb RC auto's met brushless motoren en die doen het zelfs ONDER water. Ja, ze lopen gewoon vol met water. Mijn RC auto's maak ik na een middagje crossen schoon door ze onder te dompelen en vol gas te geven zodat de banden schoon worden. Printplaten van de ontvanger en servo's heb ik voorzien van een coating zoals DJI dat ook doet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie
Bij de DJI MAVIC MINI 1 zijn de motoren wel degelijk aan de bovenzijde op.
 

Bijlagen

  • ResizerImage604X377.jpg
    ResizerImage604X377.jpg
    39,7 KB · Weergaven: 27
  • Leuk
Waarderingen: Alex smit
Bovenzijde van de motoren is gewoon open, de afstand tussen rotorkern en stator is enkele tienden van een mm, als tusssen beide een druppel terecht komt wordt de motor direct geblokkeerd en ben je de drone kwijt !!!.

Zou het?

 
  • Leuk
Waarderingen: Higgie
Ik heb bij Ali express dopjes gekocht en die bovenop de motor geplaatst even de propellers eraf halen en met de boutjes van de prop gebruiken om de afdekdopje er op te plaatsen, werkt goed
Bovenzijde van de motoren is gewoon open, de afstand tussen rotorkern en stator is enkele tienden van een mm, als tusssen beide een druppel terecht komt wordt de motor direct geblokkeerd en ben je de drone kwijt !!!.

Verzonden met mijn ANE-LX1 en de Dronepilots.nl app
 
Wat ik in deze welgemeende adviezen mis is dat essentieel is dat je zichtcontact met je drone houdt: zoniet, dan mag je niet eens vliegen. Bij regen en mist zichtcontact houden met een lichtgrijze drone van ongeveer vijftien centimeter.....?
 
Wat ik in deze welgemeende adviezen mis is dat essentieel is dat je zichtcontact met je drone houdt: zoniet, dan mag je niet eens vliegen. Bij regen en mist zichtcontact houden met een lichtgrijze drone van ongeveer vijftien centimeter.....?
In het filmpje van @Sjakie zie ik de drone prima in de regen...
 
In het filmpje van @Sjakie zie ik de drone prima in de regen...
Omdat ik het toestel in light grijze kleur ook in alle omstandigheden ook moeilijk zichtbaar vindt heb ik hem gekleurd en vooraan van lichten voorzien.
 

Bijlagen

  • ResizerImage604X377.jpg
    ResizerImage604X377.jpg
    39,7 KB · Weergaven: 33
Ziet er goed uit wat voor een lampen heb je erin gezet, werken die ook op de accu van de drone?

Verzonden met mijn ANE-LX1 en de Dronepilots.nl app
Het zijn twee LED's van 5 V in serie met 3,3k ohm afgetakt van de 5 Volt uit de drone zelf
 

Bijlagen

  • open mini 2.jpg
    open mini 2.jpg
    49,6 KB · Weergaven: 29
  • Leuk
Waarderingen: Jaap116
Wat ik in deze welgemeende adviezen mis is dat essentieel is dat je zichtcontact met je drone houdt: zoniet, dan mag je niet eens vliegen. Bij regen en mist zichtcontact houden met een lichtgrijze drone van ongeveer vijftien centimeter.....?

Lees de initiele vraag nou nog eens. De vraagsteller geeft duidelijk aan dat zijn vraag over de elektronica gaat en niet over de regelgeving van o.a. zicht houden op de drone.
 
  • Leuk
Waarderingen: Higgie
Status
Niet open voor verdere reacties.