DJI Mini 2 in de buurt van 80 km weg.

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

pe8art

New Member
Lid geworden
3 mrt 2021
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
51
Locatie
Mook
Wellicht al gevraagd maar ik kon het met de zoekfunctie niet vinden.

In de regelgeving staat dat met een afstand van 50 meter dient aan te houden in subcategorieën A1 of A2 tov oa 80km wegen.
Geldt dit ook voor een Drone onder 250 gram zoals bijv een DJI Mini 2?
Wat ik dan vreemd vind is dat met binnen de bebouwde kom wel over mensen mag vliegen maar buiten de bebouwde kom effectief bijna een vliegverbod heeftt omdat er bijna overal wel 80km wegen liggen.

Zie ik iets over het hoofd?

mvg Bart
 
Geldt dit ook voor een Drone onder 250 gram zoals bijv een DJI Mini 2?
Je vliegt onder A1 met een mini 2, dus ja dat is ook van toepassing.

Precies weet ik het niet, en op zich maakt het ook niet uit, maar misschien omdat mensen gewaarschuwd kunnen worden en rijdende auto’s niet? Of de gecombineerde energie van en botsing met een rijdende auto meer kwaad kan dan die van een drone en persoon of gebouw alleen? Ik weet niet wat de achterliggende gedachte is, ik verzin ze ook maar ter plekke :)
 
Je vliegt onder A1 met een mini 2, dus ja dat is ook van toepassing.

Precies weet ik het niet, en op zich maakt het ook niet uit, maar misschien omdat mensen gewaarschuwd kunnen worden en rijdende auto’s niet? Of de gecombineerde energie van en botsing met een rijdende auto meer kwaad kan dan die van een drone en persoon of gebouw alleen? Ik weet niet wat de achterliggende gedachte is, ik verzin ze ook maar ter plekke :)
En hoe ga je dan die mensen waarschuwen als je drone zeg maar 1 km verderop vliegt ?
 
Misschien factor afleiding?
Als je als automobilist afgeleid wordt door drone of schrikt, kan dat met 80 km/u behoorlijk wat gevolgen hebben omdat dit soort wegen vaak tweebaans zijn. Een afgeleide voetganger kan stilstaan of loopt (en ik zeg geen risico) minder risico.


Verzonden met mijn Nokia 8.1 en de Dronepilots.nl app
 
Wellicht al gevraagd maar ik kon het met de zoekfunctie niet vinden.

In de regelgeving staat dat met een afstand van 50 meter dient aan te houden in subcategorieën A1 of A2 tov oa 80km wegen.
Geldt dit ook voor een Drone onder 250 gram zoals bijv een DJI Mini 2?
Wat ik dan vreemd vind is dat met binnen de bebouwde kom wel over mensen mag vliegen maar buiten de bebouwde kom effectief bijna een vliegverbod heeftt omdat er bijna overal wel 80km wegen liggen.

Zie ik iets over het hoofd?

mvg Bart
Ja, die afstandseis geldt ook voor drones <250 gram. Dat volgt niet uit de Europese regelgeving, maar uit een aantal aanvullende Nederlandse regels. Het idee is dat ook een lichtgewicht drone zoals de Mini 2 best voor een aardige ster in de voorruit kan zorgen als je er met 80 km/uur of harder tegenaan rijdt. Wat op zich nog niet eens zo heel gek is bedacht.

Maar om nu van een 'effectief vliegverbod buiten de bebouwde kom' te spreken... Dat gaat wel weer van ver. Gewoon aan de juiste kant van de weg gaan staan en geen wegen overvliegen, da's toch niet zo'n probleem? Sowieso is het niet de bedoeling dat je de drone heel ver van je vandaan laat vliegen (niet buiten het zicht).
 
  • Leuk
Waarderingen: Klaaz
? 1km verderop én VLOS?
Ja als ik de vele video's met een drone bekijk, volgen die dan allen de VLOS ? Dacht het niet hoor, dus als dat een vereiste is dan kan je beter een goeie DSLR met stevige zoomlens kopen ipv met een drone te vliegen....
 
Ja als ik de vele video's met een drone bekijk, volgen die dan allen de VLOS ? Dacht het niet hoor, dus als dat een vereiste is dan kan je beter een goeie DSLR met stevige zoomlens kopen ipv met een drone te vliegen....
VLOS is nu eenmaal een vereiste, wat anderen (mogelijk) doen heeft daar niets mee te maken.
Je mag het (al dan niet terecht) vreemd vinden, maar dit zijn nou eenmaal de regels van het spel. Niemand is verplicht mee te doen. Voor sommigen kan een stevige zoomlens een betere keus zijn.
 
VLOS is nu eenmaal een vereiste, wat anderen (mogelijk) doen heeft daar niets mee te maken.
Je mag het (al dan niet terecht) vreemd vinden, maar dit zijn nou eenmaal de regels van het spel. Niemand is verplicht mee te doen. Voor sommigen kan een stevige zoomlens een betere keus zijn.
Daarbij vind ik VLOS persoonlijk ook een veilig idee, dat ik de omgeving kan zien waarin de drone vliegt.
 
  • Leuk
Waarderingen: dronevar en JH54
Gewoon aan de juiste kant van de weg gaan staan en geen wegen overvliegen, da's toch niet zo'n probleem? Sowieso is het niet de bedoeling dat je de drone heel ver van je vandaan laat vliegen (niet buiten het zicht).
Nou ja, je moet 50 meter van de weg gaan staan, en mag aan de andere kant niet binnen 50 meter van de volgende weg komen.
Bij ons in de omgeving zijn de weilanden veelal omgeven met wegen waardoor er slechts een klein strookje overblijft om te vliegen.
 
Safety first. Niet vliegen boven en afstand bewaren van 80km wegen lijkt me volkomen logisch.

Wat wil je gaan filmen dan? Er zijn genoeg weilanden te vinden zonder al te veel wegen er om heen of wil je ergens specifiek filmen voor landbouw oid?
 
VLOS is nu eenmaal een vereiste, wat anderen (mogelijk) doen heeft daar niets mee te maken.
Je mag het (al dan niet terecht) vreemd vinden, maar dit zijn nou eenmaal de regels van het spel. Niemand is verplicht mee te doen. Voor sommigen kan een stevige zoomlens een betere keus zijn.
En hoever reikt jouw arendsoog om je drone te volgen ? Over hoeveel meter spreken we dan ? Kan ik moeilijk geloven dat je bij wijze van spreken slechts 15 meter hoog en 35 meter ver met je drone vliegt, wat is het nut dan om een drone 100m hoog en 6 km vliegbereik te geven ? Dan kan ik best ook mijn gsm verkopen want die heeft ook geen nut om te kijken waar ik vlieg met de controller als ik em met het blote oog moet kunnen volgen, en dan mogen ze heel wat van die video's ook van het forum verwijderen om nog maar niet te spreken van Youtube (waaronder ook veel tutorials), want als verder vliegen dan VLOS een regel/vereiste is dan zijn alle cinematic of andere video's "illegale" vluchten niet ? Just my 2cents...

mvg,
 
Laatst bewerkt:
Nou ja, je moet 50 meter van de weg gaan staan, en mag aan de andere kant niet binnen 50 meter van de volgende weg komen.
Bij ons in de omgeving zijn de weilanden veelal omgeven met wegen waardoor er slechts een klein strookje overblijft om te vliegen.

Maar zijn dat idd 80 km/uur wegen of 60?
Ik dacht (bijna zeker dat ik het ergens gelezen heb), als iemand link op info heeft, dat er voor lagere (<80) snelheidswegen andere regels gelden.

Gevonden:

Europese droneregels van kracht: dit moet je doen

Die nationale regels betreffen 80 km wegen, autowegen en snelwegen. 30, 50 en 60 km wegen zijn dus uitgezonderd (en daar mag je dus wel overheen vliegen in A1/A2). Let wel op met de verplichte horizontale afstand tot personen: in A2 is dat 50 m als je vliegt met legacy drones. Ik denk dat je een persoon in een auto ook moet zien als persoon.
 
Laatst bewerkt:
Maar zijn dat idd 80 km/uur wegen of 60?
Ik dacht, als iemand link op info heeft, dat er voor lagere (<80) snelheidswegen andere regels gelden.
Ja hier in de buurt zijn nagenoeg alle wegen buiten de bebouwde kom 80 km/u.
Dit zorgt er voor dat er dus maar hele smalle strookjes vliegbaar zijn.
 
Ja als ik de vele video's met een drone bekijk, volgen die dan allen de VLOS ? Dacht het niet hoor, dus als dat een vereiste is dan kan je beter een goeie DSLR met stevige zoomlens kopen ipv met een drone te vliegen....
Dan moet je je camera wel erg hoog kunnen gooien om een leuke opname vanuit de lucht te maken.
 
  • Haha
Waarderingen: PaulJ
En hoever reikt jouw arendsoog om je drone te volgen ? Over hoeveel meter spreken we dan ? Kan ik moeilijk geloven dat je bij wijze van spreken slechts 15 meter hoog en 35 meter ver met je drone vliegt, wat is het nut dan om een drone 100m hoog en 6 km vliegbereik te geven ? Dan kan ik best ook mijn gsm verkopen want die heeft ook geen nut om te kijken waar ik vlieg met de controller als ik em met het blote oog moet kunnen volgen, en dan mogen ze heel wat van die video's ook van het forum verwijderen om nog maar niet te spreken van Youtube (waaronder ook veel tutorials), want als verder vliegen dan VLOS een regel/vereiste is dan zijn alle cinematic of andere video's "illegale" vluchten niet ? Just my 2cents...

mvg,
Er zijn genoeg wagens met vermogens boven de 60PK en die gaan allemaal vlotjes boven de 120 (of 100) km/u snelheidslimiet, daar wordt toch ook nooit over gepraat?

Aan jou om te zien hoever je de regels wil benden, het is een vrij land, zolang je geen stommiteit doet of gepakt wordt...

Ik hou me zover ik kan aan de regels, binnen VLOS blijven is inderdaad geen gemakkellijke taak met een Mini 2.
 
Ja als ik de vele video's met een drone bekijk, volgen die dan allen de VLOS ? Dacht het niet hoor, dus als dat een vereiste is dan kan je beter een goeie DSLR met stevige zoomlens kopen ipv met een drone te vliegen....
Èn een hééééél hoge ladder ook dan...

Verzonden met mijn SM-G965F en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: ElRo1911