DJI Mavic Pro en ROC-L welke stappen?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Ton Haex

Member
Lid geworden
25 apr 2017
Berichten
43
Waarderingsscore
1
Punten
8
Leeftijd
70
Locatie
Nijmegen
Website
www.noviodrone.nl
Ik kijk het hele web af over welke stappen er precies genomen moeten worden om een ROC-light te verkrijgen. Maar hier lees ik dat en daar lees ik weer iets anders. Ik weet niet of er al bezitters van een Mavic zijn met de benodigde papieren om commercieel te mogen vliegen. Mocht het zo zijn wil je ons dan op de hoogte stellen van welke stappen je hebt moeten ondernemen?
Ikzelf heb tot nu toe het volgende gedaan:
  1. Lid geworden van de KNVvL afdeling drones € 41,50
  2. BvI - Bewijs van Inschrijving bij ILT aangevraagd
    Daarna van ILT een vraag gekregen om foto's van ID plaatje en serienummer toe te sturen en separaat ook een nota van € 73,- (reeds betaald) gekregen.
Als ik het goed heb moet ik de volgende stappen nog doen. Maar wanneer kan ik die doen?
  1. Ontheffing S-BvL (speciaal bewijs van luchtvaardigheid) aanvragen. € 63,-
  2. Ontheffing RPA-L (remote pilot licence) Gratis.
  3. Verzekering voor € 275,- bij Driessen & Rappange in combinatie met KNVvL lidmaatschap
  4. Vergunning ROC-Light € 234,-
Ik weet niet of ik iets mis. Wie o wie kan mij en andere forum leden meer vertellen?

Met een groet,
Ton
 
Dag Ton,

Je hebt alle stappen juist geïnventariseerd, alleen de volgorde moet hier en daar wat anders!

Je kunt nu direct aan de slag met de verzekering om deze af te sluiten. Als je vervolgens het bewijs van verzekering hebt ontvangen, evenals het BvI binnen hebt, kun je al door naar de laatste stap: aanvraag van het ROC-Light.

De aanvraag van het ROC-Light bevat ook meteen de aanvragen ontheffing S-BvL en ontheffing RPA-L. Met de ROC-Light aanvraag regel je dus in één keer het eerste, tweede én vierde punt in jouw overzicht.

Overigens klopt het dat je het theorie(examen) deel hebt weggelaten, daar dit voor de IL&T niet verplicht is voor drones met een MTOM onder de 1kg. Echter, het schijnt dat verzekeraars wel om een dergelijk certificaat vragen om zichzelf in te dekken. Dat zou het hebben van theoriecertificaat, alhoewel niet verplicht bij wet, indirect als nog verplicht maken aangezien een geldige verzekering weer een ingangseis is voor de ROC-Light aanvraag.

Ik heb overigens zelf geen Mavic en heb ook geen eigen ervaring met de aanvraag procedure daarvoor, dit is slechts wat ik hier en daar heb begrepen. Je zou eventueel verschillende verzekeraars (zoveel zijn het er toch niet) op voorhand kunnen contacteren met de vraag in hoeverre er wel/ geen aanvullende eisen gelden voor microdrones. Anderzijds kun je al voor €275,- een theorieboek, ICAO kaart én theorie examen afnemen bij de KNVvL. Dan weet je zeker dat je goed zit en kun je later ook gemakkelijk zwaardere toestellen op je ROC-L bijschrijven. Daarnaast kan het m.i. nooit geen kwaad om dat stukje theorie mee te pakken, ook voor hobbyisten, daar het je toch veel relevante informatie oplevert en zorgt voor een welkom stukje bewustwording m.b.t. de mogelijkheden, gevaren en juiste manieren van opereren.
 
Wiebe en Bob dank jullie wel voor de bijdrage. Zodra ik weer wat stappen verder ben zal ik in deze post verstag doen. Ben ook wel benieuwd naar de hoeveelheid tijd die dit hele traject in beslag gaat nemen. Het is inmiddels al 4 weken geleden dat ik antwoord op het BvI (Bewijs van Inschrijving) en de betaling heb gedaan.
 
Vandaag mijn Certificate of Registration en de No Noise Requirement binnen gekregen. Waarvoor die laatste is begrijp ik nog niet. Ondertussen ook de verzekering in gang gezet en zodra die binnen is, kan ik een ROC-Light aanvraag indienen.
 
Is ROC-light niet hetzelfde als de RPA-L?
Nee. Het RPA-L is een van de vereiste voor het volwaardige ROC. Voor het ROC-L krijg je een ontheffing voor het RPA-L.

Daarnaast kost ook alleen het RPA-L traject op zichzelf al (v.a. circa €3.500) aanzienlijk meer dan het complete ROC-Light verhaal.

Verzonden met mijn SM-G930F en de Dronepilots.nl app
 
Dus als je bij je aanvraag voor het ROC-L niet de optie RPA-L hebt aangekruist gaat het niet goed? ;-)

Af en toe wordt je echt gek van al die afkortingen


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Dus als je bij je aanvraag voor het ROC-L niet de optie RPA-L hebt aangekruist gaat het niet goed? ;-)

Af en toe wordt je echt gek van al die afkortingen


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
RPA-L is *niet* voor het ROC-L. Dus je hoeft het ook niet aan te vinken (staat niet eens op het ROC-L formulier, meen ik).

Je moet echter wél het vakje 'ontheffing RPA-L' en 'ontheffing S-BvL' aanvinken.

Verzonden met mijn SM-G930F en de Dronepilots.nl app
 
Hoi! Ik heb net alle documenten binnen van de verzekering, waardoor ik ook de ROC-L aan kan vragen. Nu ben ik het formulier aan het invullen, en weet ik alleen niet wat ik hier in moet vullen. Ik heb geen theorie certificaat, want dat is niet nodig met een Mavic, ik heb wel een praktijktraining moeten doen en darvoor een certificaat gekregen van Dutch Drone Academy. Heeft iemand dit al ingevuld, en daarmee een ROC-L ontvangen?
bFuijF3
Screen Shot 2017-08-28 at 11.49.52.png
 
Mag ik vragen wat jullie bij het veld 'Type Motor' hebben ingevuld? In tegenstelling tot andere DJI toestellen is deze informatie niet terug te vinden in de manual van de Mavic.

Verzonden met mijn SM-G930F en de Dronepilots.nl app