DJI mavic pro crasht bijna

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Thx voor de duidelijke uitleg, weer iets geleerd! Had al zo mijn vermoedens dat t er iets mee te maken zou kunnen hebben maar dit verklaart veel!

Dat is niet alleen mogelijk maar zelfs zeer logisch! Het merendeel van de huidige consumentendrones vertrouwd voor een groot deel op een GPS- én een elektronisch kompassysteem. Daarbij verzorgt de GPS de horizontale plaatsbepaling en het kompas de oriëntatie of richting. Dit gebeurt doordat magnetometers in het kompas continu de intensiteit van het magnetische veld van de aarde meten op basis waarvan het magnetisch Noorden kan worden bepaald én hoe de drone ten opzichte daarvan is georiënteerd (richting).Simpel gezegd, mede a.d.h.v. het kompas is de drone in staat te bepalen wat voor en achter is. Het moge duidelijk zijn dat het kunnen onderscheiden van voor, achter, links en rechts vrij cruciaal is in de lucht.

Indien het kompas verstoort raakt zal ook de
oriëntatie van de drone minder nauwkeurig worden of, nog erger, volledig verkeerde waardes doorkrijgen met alle gevolgen van dien als je daar niet adequaat op reageert. Indien de drone zich op dat moment in een GPS ondersteunde vliegmodus bevindt kan dit resulteren in ongewone stuurbewegingen, plotseling verandering in de oriëntatie van het toestel en stabiliteit problemen. Mede om deze reden dient een kompas kalibratie altijd zo ver als mogelijk van dergelijke bronnen te worden uitgevoerd, maar het kan ook zeker geen kwaad om tijdens de vlucht ruim voldoende afstand te houden.

Bij verstorende bronnen kun je o.a. denken aan magnetische velden als gevolg van staal in gebouwen, kunstwerken (bruggen), voer- en vaartuigen of zelfs onder of op de grond (gewapend beton, leidingen). Maar denk vooral ook aan elektromagnetische straling rondom hoogspanningsmasten, bovenleidingen van het spoor, zendmasten of als gevolg van onweer.