dji mavic mini vraag regelgeving

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

DTP

New Member
Lid geworden
1 jul 2020
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
50
Locatie
Gooi
Hoi,

Ik ben nieuw en ben nog niet zo lang in het bezit van DJI mavic mini.
Al wel wat vluchten gemaakt en bevalt prima voor een beginner.

Nu vroeg een fam lid van mij die een winkel heeft in een buitengebied of ik eens een kort filmpje voor zijn winkel wil maken.
Ik krijg daar niks voor dus voor mij is het niet commercieel. Maar ben even de regels in gedoken en aan de ene kant zegt men dat het een speelgoed drone is vanwege het geringe gewicht dus heb je geen papieren nodig. Voor commerciële doeleinden heb je wel papieren nodig.

Mijn vraag is dus nu mag ik dit filmpje wel maken met deze drone, hij gaat voor het filmpje niet hoog (max 25 meter) en ook niet ver (max 50 meter), de drone is 249 gram en verder is het voor mij niet voor zakelijke doeleinden.

Kan iemand mij duidelijkheid hierover verschaffen want ik kom er niet uit.

Alvast bedankt
 
Welkom DTP!

Het antwoord is dat als je in opdracht vliegt met je drone - hoe klein deze ook is - je moet beschikken over een ROC-light ontheffing, je moet je drone inschrijven in het luchtvaartuigregister en je moet een speciale verzekering afsluiten. Ook al krijg je er niet voor betaald, er is wel degelijk sprake van een commercieel doel. Zie ook Wet- en regelgeving rond het vliegen met drones in Nederland

Maar als ik jou was zou ik even wachten totdat de Europese regelgeving voor drones wordt ingevoerd (op 31-12-2020). Dan vervalt het onderscheid tussen beroepsmatig en recreatief vliegen. Je hoeft je alleen als piloot te registreren, verder niet: de Mavic Mini weegt minder dan 250 gram en dat betekent dat een opleiding niet verplicht is. Zie ook Europese droneregelgeving (vanaf 31 december 2020)
 
Hoi DTP.

Over de vraag of je commercieel vliegt: Het ligt er in jou geval aan of degene waar je de film voor maakt deze commercieel gebruikt. Zodra hij deze voor promotie van zijn winkel gaat gebruiken moet de filmer een o.a. een ontheffing hebben. De afstanden tot de winkel bepalen of het een ROC of ROC-L moet zijn. Een ROC-L mag niet dichter dan 50 meter van gebouwen vliegen. Een ROC kan ontheffing hiervoor hebben, dat ligt aan zijn vergunning.


Mvg

Piet.


Met Vriendelijke Groet,

Piet
Polder-Drones.nl

Dronepilots.nl app
 
Hallo Piet of andere lezer, ik heb een soortgelijke vraag waar voor mij veel onduidelijkheid over is op dit moment. Ik heb een DJI mini mavic aangeschaft vorig jaar. Toen al gelet op de gewijzigde regelgeving en daarom een 249gr drone aangeschaft. Wat ik er nu uit begrijp en zo lees dan zou deze ook niet meer zijn toegestaan zonder vergunning/registratie/brevet omdat er een camera op zit? Weet jij of ik dit zou goed begrijp of waar ik hier zekerheid over krijg en wat ik nog moet doen. Als het me teveel moeite/geld gaat kosten overweeg ik hem van de hand te doen.

Gr
Dave
 
Hallo Piet of andere lezer, ik heb een soortgelijke vraag waar voor mij veel onduidelijkheid over is op dit moment. Ik heb een DJI mini mavic aangeschaft vorig jaar. Toen al gelet op de gewijzigde regelgeving en daarom een 249gr drone aangeschaft. Wat ik er nu uit begrijp en zo lees dan zou deze ook niet meer zijn toegestaan zonder vergunning/registratie/brevet omdat er een camera op zit? Weet jij of ik dit zou goed begrijp of waar ik hier zekerheid over krijg en wat ik nog moet doen. Als het me teveel moeite/geld gaat kosten overweeg ik hem van de hand te doen.

Gr
Dave
Hallo Dave,

Je hebt een prima aanschaf gedaan met de Mavic Mini. Dankzij het lage gewicht hoef je geen opleiding te volgen. Wel moet je je vanaf 31 december even registreren als dronepiloot, via de RDW. Lees meer hierover: EU droneregels: over de registratieplicht voor dronevliegers
 
Ik zou nog niet helemaal zeker ervan zijn... Het ministerie kijkt er (opnieuw) naar, hoorde ik afgelopen dinsdag.

Redenatie: Als je er allerlei accessoires op kunt zetten en DJI beweert dat het toestel dan nog steeds veilig kan vliegen, ligt de startmassa hoger dan die befaamde 249 gram.
 
Is het nou nòg niet duidelijk? Dat is toch om knettergek van te worden? Maar zoals ik het begrepen heb, wordt gewoon het gewicht genomen zoals dat in de handleiding staat, en dat is dus niet de MTOW (want die wordt niet opgegeven)
 
Volgens mij is de Mini 2 nog iets lichter; ik meen 242 gram.
 
Bedankt voor jullie reacties. Ja en vanaf 2023 gaat er weer wat veranderen:

Vanaf 1 januari 2023 mag u met uw huidige drone zonder CE-label alleen nog in subcategorie A3 vliegen, behalve als uw drone zelfgebouwd is en minder weegt dan 250 gram: daarvoor blijft subcategorie A1 van toepassing.

Ik denk dat ik hem te koop ga zetten. Wat een gedoe.