DJI Mavic Mini (VLOS)

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Jul058

New Member
Lid geworden
7 feb 2021
Berichten
16
Waarderingsscore
3
Punten
3
Leeftijd
41
Locatie
Netherlands
Hallo allemaal

ik zit met het volgende. De DJI heeft genoeg power om veilig op een flinke afstand te vliegen. Maar door VLOS moet je hem heel dicht bij je houden. Tenminste door de grijze kleur ben ik hem snel kwijt in de lucht.
ik vind het sowieso lastig om een drone te vliegen door naar de drone te kijken. Ik kijk voornamelijk op mijn telefoon scherm en zorg ervoor dat ik niet tussen obstakels moet vliegen.

Mijn vraag is soort van, moet ik mezelf trainen om te vliegen door naar de drone te kijken? Hoe serieus word er gekeken naar VLOS?

Ik zat zelf te denken om hem zwart te laten spuiten :)
Aangezien ik geen ervaren drone piloot ben vlieg ik altijd in open velden etc.
 
Op deze vraag zullen de meeste dronepiloten twee antwoorden kunnen bedenken:
- het politiek correct antwoord;
- het antwoord dat dichter bij de praktijk staat ... ;)

Je kunt namelijk niet beide tegelijk doen: én naar je scherm kijken, én naar de drone. Ik vlieg ook vaak op het scherm. Maar tegelijkertijd kun je ook de omgeving in de gaten houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jul058
Tussen ons geschreven en gezwegen...

Ik vlieg met de Mavic 2 ook wel eens per ongeluk te ver. Opeens verdwijnt dat kleine stipje uit je blikveld, en terug vinden is heel lastig als je hem niet terughaalt.
Echter door alle parameters en landkaart op het scherm weet ik precies waar hij uithangt (letterlijk) en zie ik er geen probleem in.
Ik vlieg dan niet verder weg, maar raak ook niet in paniek.
Mocht er een heli o.i.d in zijn buurt komen dan zie ik dat uiteraard wel want die zijn groter. Direct laten zakken naar veilige laagte is dan het devies.
VLOS is voor een groot deel ook situational awareness, iets wat je ook behoud als je even geen visuele fix op je toestel hebt.

Echter als hij om de hoek is, achter bomen, of 5km verderop dan ben je niet heel verstandig bezig denk ik... ik heb het meer over 1 a 1.5km vrij zicht, waarop je de situatie ter plekke van de drone nog wel kan beoordelen.

Maar, je bent verplicht je drone in het zicht te houden. Ik praat 'line of sight' verliezen niet goed.

mvg,
Martijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr en Jul058
Echter als hij om de hoek is, achter bomen, of 5km verderop dan ben je niet heel verstandig bezig denk ik... ik heb het meer over 1 a 1.5km vrij zicht, waarop je de situatie ter plekke van de drone nog wel kan beoordelen.
Helemaal mee eens. Ik vind het erg belangrijk om vrij zicht te hebben op de plek en de omgeving waar de drone zich bevindt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Jul058
Ok duidelijk. Ik heb het idd over max een km ofzo. Veel verder durf ik mijn speeltje ook nog niet te laten vliegen :)
 
Als je 'm uit visual line of sight dreigt te verliezen, wees dan zeker dat je hoog genoeg zit/vrij genoeg vliegt om 'm terug te halen.
 
Tussen ons geschreven en gezwegen...

Ik vlieg met de Mavic 2 ook wel eens per ongeluk te ver. Opeens verdwijnt dat kleine stipje uit je blikveld, en terug vinden is heel lastig als je hem niet terughaalt.
Echter door alle parameters en landkaart op het scherm weet ik precies waar hij uithangt (letterlijk) en zie ik er geen probleem in.
Ik vlieg dan niet verder weg, maar raak ook niet in paniek.
Mocht er een heli o.i.d in zijn buurt komen dan zie ik dat uiteraard wel want die zijn groter. Direct laten zakken naar veilige laagte is dan het devies.
VLOS is voor een groot deel ook situational awareness, iets wat je ook behoud als je even geen visuele fix op je toestel hebt.

Echter als hij om de hoek is, achter bomen, of 5km verderop dan ben je niet heel verstandig bezig denk ik... ik heb het meer over 1 a 1.5km vrij zicht, waarop je de situatie ter plekke van de drone nog wel kan beoordelen.

Maar, je bent verplicht je drone in het zicht te houden. Ik praat 'line of sight' verliezen niet goed.

mvg,
Martijn.
Inderdaad gezegd & gezwegen, want VLOS is héél duidelijk, toestel in je zicht zonder hulpmiddelen behalve prescriptiebril of contactlenzen.

Een groot flitsend licht kan hierbij helpen...
 
Inderdaad gezegd & gezwegen, want VLOS is héél duidelijk, toestel in je zicht zonder hulpmiddelen behalve prescriptiebril of contactlenzen.

Een groot flitsend licht kan hierbij helpen...
Kijk hier eens ........
Vioor een “gewone” opticien vrijwel onmogelijk te maken. Ik heb de berekeningen gezien en je moet daar echt voor naar de specialict.
 
Ik vrees dat een "2x zoom" op je ogen echt niet meer als prescriptiebril wordt aanzien hoor :)