DJI lanceert Inspire-2

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Jeroen van Craaikamp

Active Member
Lid geworden
12 sep 2016
Berichten
292
Waarderingsscore
85
Punten
28
Leeftijd
57
Locatie
Amstelveen
Heb zojuist naar de launch van de nieuwe Inspire-2 zitten kijken. Ik denk dat een heleboel mensen heel erg blij gaan worden van dit wonderbaarlijk stukje techniek.

Heb lang nog niet alles gelezen maar dit is zo -op hoofdlijnen en onder voorbehoud - zie:
  • Grotendeels hetzelfde design als de Inspire-1
  • Aparte FPV pan/tilt up/down camera (die op de RC bekeken/bedient wordt) voor de Piloot
  • Leverbaar met een van de twee nieuwe gestabiliseerde camera's voor de cameraman (een dure en een nog duurdere) 30 MB
  • Redundantie: Dubbele TB50 Batterijen (tot. 27 minuten vliegtijd), Dubbele IMU, Slimmere ESC
  • Slimmere batterijen die het ook in extremere weercondities volhouden
  • Obstacle avoidance: Voorwaarts (camera's), Downward Camera's (VPS), Omhoog (Infrarood Camera's)
  • Alle fratsen die de Mavic ook kan (Tripod mode, Active Track etc)
  • Verbeterde software algorithmes zodat de drone beter vliegt als zijn voorganger
  • Snelheid: max. 108 km/uur
  • 5.2K video (met de dure camera) incl allerlei professionele cinematografische kunstjes.
  • De drone weegt 4 kilo (met de kleine camera)
Zoals verwacht kan je alleen de schouderriem van de Inspire-1 hergebruiken en zal je voor de Inspire-2 alles (incl. batterijen, laders, koffers etc) opnieuw moeten kopen.

De kale drone gaat 3389 Euro kosten. Da's met een enkele Remote en zonder camera/gimbal. De dure X4S camera kost 699 Euro en de nog duurdere X5S camera kost 2199 Euro. Tweede controller kost 629 Euro. Er is ook een Combo setje t.w.v. 6.899 Euro waarin alles zit wat een beginnende professionele cinematograaf nodig heeft.

MIJN MENING:

De nieuwe Inspire-2 is -als je de specs mag geloven- wendbaarder, betrouwbaarder, sneller, redundanter en heeft veel meer cinematische mogelijkheden als de Inspire-1. Men heeft alle voorzieningen op de Inspire-2 aangebracht die ook te verwachten waren, en meer...

Met de prijzen van de nieuwe Inspire-2 gaat er wel een flink gat ontstaan tussen Pro en Consumer. Met de 6.899 ben je er immers nog niet, daar komen nog ND filters, 2e controller, extra batterijen, flightcase, rapidchargers, extra lensen, etc bij. Een complete inspire-2 kit zal totaal rond de 10.000 Euro uit komen. De verwachting is dat deze 10.000 over 2 jaar nog 1.500 Euro waard is omdat er dan geheid een Inspire-3 uit komt.

Helaas zijn geen van de onderdelen van de Inspire-1 her te gebruiken. De nieuwe Inspire-2 is echter zo veel beter als zijn voorganger, dat ik vermoed dat bijna alle professionele cinematografen binnen 1 a 2 jaar met een Inspire-2 zullen vliegen. Ik denk echter ook dat er vele prosumers zullen zijn die zich de overstap van Inspire-1 naar Inspire-2 niet kunnen veroorloven (een afschrijving van 6 a 7 duizend euro op 1 drone configuratie in 1 jaar is voor vele prosumers waarschijnlijk te veel van het goede).

DJI lijkt de Matrice voor professionele industriele toepassingen te positioneren, de Inspire voor professionele cinematografie en de Mavic als multi-purpose consumer drone.
 
Laatst bewerkt:
Een ietwat beter, vollediger en duidelijker overzicht zoals ik net in een andere post een opsomming maakte. Puik werk! Ik mis m.b.t. redundancy alleen nog de tweede barometer.

De prijs is inderdaad fors, zeker nu men al enige tijd gewend is geraakt aan de kortingen die destijds op de Inspire 1 werden gezet (ongetwijfeld i.v.m. de aankomst van z'n opvolger).

Onder het ROC-L is de combinatie met de X5S naar ik begrijp onmogelijk, aangezien de I2 met de X4S al op 4kg uitkomt (die specs kan ik zelf nog niet vinden maar het klinkt plausibel i.c.m. een tweede batterij en overige extra's). T.o.v. de X5 zie ik (nog) geen directe meerwaarde van de 4XS. Al vind ik de stelling dat deze maarliefst 14 foto's per seconde kan processen angstaanjagend snel, aangezien de X5 ogenschijnlijk is beperkt tot 1 opname per 2 à 3 seconden. Dit zou voor mijn voornaamste gebruik van de Inspire (orthofotografie, 3D mapping & stereo-modellering) mogelijk kunnen resulteren in snellere vluchten.

Grote factor welke voor mij een overstap naar de I2 nu nog beperkt is het gegeven dat het nog wel enige tijd zal duren voordat externe mapping applicaties de nieuwe SDK en camera's van de I2 ondersteunen.

Desalniettemin ben ik onder de indruk, daar DJI in zeer korte tijd de Mavic en I2 presenteert. En dan te bedenken dat vanavond ook nog de P4P is gereleased. DJI maakt ongekend grote en snelle stappen; niet alleen op het gebied van het casco, maar ook m.b.t. (nieuwe) camera's, obstakeldetectie systemen, on-board processing en redundancy. Zeker het laatste zal zeer belangrijk zijn in het proces om wet- en regelgeving soepeler te maken. Wel ben ik ietwat huiverig over deze snelheid, en vraag ik mij af of e.e.a. niet TE snel gaat om de concurrentie voor te blijven. De leveringsproblemen omtrent de Mavic zijn daar een goed voorbeeld van.

Verzonden met mijn SM-N9005 en de Dronepilots.nl app
 
Desalniettemin ben ik onder de indruk, daar DJI in zeer korte tijd de Mavic en I2 presenteert. En dan te bedenken dat vanavond ook nog de P4P is gereleased. DJI maakt ongekend grote en snelle stappen; niet alleen op het gebied van het casco, maar ook m.b.t. (nieuwe) camera's, obstakeldetectie systemen, on-board processing en redundancy. Zeker het laatste zal zeer belangrijk zijn in het proces om wet- en regelgeving soepeler te maken. Wel ben ik ietwat huiverig over deze snelheid, en vraag ik mij af of e.e.a. niet TE snel gaat om de concurrentie voor te blijven. De leveringsproblemen omtrent de Mavic zijn daar een goed voorbeeld van.

Ik denk dat je daar een punt hebt. Defacto heeft DJI vier producten in verschillende varianten (bijv. standaard, advanced, pro) te innoveren, produceren en beheren. Aan de andere kant: Als DJI niets anders doet dan drones dan zou dat toch moeten kunnen. DJI kan de kosten voor de generieke DJI-GO app en SDK uitsmeren over meerdere productlijnen. De kosten voor zo'n APP op 2 platformen (en ook weer in verschillende verschijningsvormen) zijn niet gering. Een kleine productlijn kan vanwege hergebruik voorzien worden van features die de productlijn zelf nooit had kunnen financieren.

Ik denk dat DJI de aankomende 2-3 jaar nog een prominente rol in de drone wereld blijft houden daarna zal er wel weer een ander komen omdat het hier over te veel geld gaat (vergelijk met Mobiele Telefonie: Ericsson was van 1996-1999 hoofdrolspeler, Nokia nam het in 2000 tot 2006 over en daarna kwamen Apple en Samsung met hun slimme doosjes). Geheid komt er een wereldwijde electronicagigant die het zich irriteert dat de DJI er al jaren met de miljoenen vandoor gaat.

Ander goed punt die je aanhaalt is de wetgeving. De nerds waar wij toe behoren hebben al lang al een Drone. Een kritische consument die niets met drones heeft maar gewoon wat plaatjes uit de lucht wil maken, gaat echt geen duizenden euros per jaar investeren als hij zijn drone bijna nergens mag gebruiken, en al helemaal niet binnen de technische product grenzen. Onderzoeksbureau Gartner verwacht dat het nog 10 jaar gaat duren dat de Autononous Vehicles (waar de drones onder vallen) breed gaan doorbreken en dan moet men eerst nog door de "trough of disillusionment". De reden hiervoor is o.a. wetgeving en community die beiden nog niet klaar zijn voor de doorbraak.

Gartner-2.jpg
 
En, wie gaat hem bestellen? Ik vind het combo pakket met de X5S wel héél erg duur geworden...
 
En, wie gaat hem bestellen? Ik vind het combo pakket met de X5S wel héél erg duur geworden...

Ik vind het vooral veel geld, duur niet zozeer. Als de nieuwe wijze van processing het inderdaad mogelijk maakt om video's en foto's van die kwaliteit op die snelheid (fps) weg te schrijven betreft het een aanzienlijk beter toestel dan de Inspire 1 RAW. Alleen al op het gebied van de camera, en nog los van alle extra features.

Let wel, de Inspire 1 RAW kost nu nog steeds 6.200eu. Het combo pack van de I2 kost 'maar' 700eu meer. Je hebt dan weliswaar wel 1 remote minder, maar tegelijkertijd krijg je daar de broodnodige licenties voor terug. Als je inderdaad op de maximale kwaliteit wilt opnemen is een extra SSD nodig, maar het prijsverschil tussen de 480GB SSD (voor de I2) en de 512GB SSD (voor de I1 RAW) is minimaal.

Wat dat betreft zou ik je stelling eerder omdraaien en stellen dat de Inspire 1 RAW nu relatief duur uit de bus komt als je ziet wat je voor een 'beetje' meer geld kunt krijgen. Als ik momenteel in de markt zou zijn voor de aanschaf van een Inspire 1 RAW zou ik in ieder geval serieus mijn zonden overdenken en een pre-order voor het I2 Combo Pack vastleggen! 'Helaas' heb ik net deze maand de I1 PRO gekocht.
 
Laatst bewerkt:
En, wie gaat hem bestellen? Ik vind het combo pakket met de X5S wel héél erg duur geworden...

Ik zie de voordelen van de Inspire-2 wel, maar sla om financiële redenen deze versie over. Bij iPhone sla ik ook iedere keer een versie over en vervang eens per 2 jaar. Met ipad vervang ik per 3 jaar. Na een tijdje op de eerste rij te hebben gezeten met Drones ga ik nu wat rustiger aan doen met het aanschaffen van nieuwe snufjes.

Als ik op dit moment alleen een Phantom of soortgelijke drone zou hebben en ik zou een full-time carriere van professionele opnames uit de lucht willen maken, dan zou ik de Inspire-2 wel kopen en er een mavic of phantom-4 pro naast nemen vanwege de portabiliteit.
 
Lange tijd zag ik de Inspire 2 als logisch vervolg op mijn dronevloot. Ik twijfelde lang aan de aankoop van de I1, met name vanwege het gewicht en de beperkte vliegtijd. Zeker als je veel on the road bent en je met je drone op lastig te bereiken plekken wilt komen is de vervoerbaarheid van het systeem een belangrijk punt. Vooral daarom heb ik nooit de stap gezet om daadwerkelijk een Inspire te kopen, alhoewel ik lange tijd wel van plan was om er een 'pro' systeem bij te kopen voor specifieke opdrachten waarbij hoge eisen gesteld worden aan de beeldkwaliteit.

Ik vind de I2 echter een te grote stap vooruit. Zeker nu dat blijkt dat de camera van de X4S eigenlijk min of meer vergelijkbaar is met die van de Phantom 4 Pro, en je dus 'gedwongen' bent om meteen voor de X5S te gaan. Maar dan moet je niet alleen investeren in een drone (plus alle bijkomende accessoires), maar ook je hele computersysteem upgraden. De bestanden die uit die X5S rollen kan ik met m'n MacBook Pro uit 2013 echt niet meer verwerken, dus zou je ook naar een nieuwe laptop of desktop toe moeten gaan. Daarnaast zou ik voor de opslag van al die gigabytes ook moeten investeren in een nieuwe NAS en ook iets van een bedraad netwerk. Al met al naast de drone dus nog duizenden euro's extra aan overige IT-infrastructuur.

Als ik dus al zou upgraden dan zou ik voor de P4P gaan. Maar eigenlijk presteert m'n Phantom 4 nog goed genoeg, zeker voor de ROC-light klussen die ik op dit moment doe. Ik zou er eerder nog een Mavic Pro bijkopen, omdat deze zo stil is en nog makkelijker meegenomen kan worden, om net even die beelden mee te pakken die je anders niet eens zou maken.

Voor professionals is het een heel ander verhaal. Daarvoor is de I2 eigenlijk een 'no brainer'. Je gaat echt niet meer zelf aan de slag met een los chassis, videozenders, een losse gimbal als je een systeem met deze prestaties ook kant en klaar kan kopen. Tenzij je natuurlijk filmt met Red Epics of soortgelijk high-end spul, maar dat is weer een ander verhaal.

Inderdaad lijkt het erop dat DJI gewoon alle concurrentie in dit segment - van beginnende dronevlieger tot (semi)professional - de nek om wil draaien. Alleen vermoed ik dat gebruikers het op een gegeven moment wel beu worden dat ze elke keer nieuwe accu's, tassen en laders etc. moeten aanschaffen. Ik denk dat er op het gebied van modulariteit daarom nog wel wat te winnen is. Dat je bijvoorbeeld je frame behoudt, maar wel een nieuwe camera en flight computer installeert. Alhoewel het natuurlijk de vraag is of het samenspel der componenten dat überhaupt mogelijk maakt (zo geloofde ik ook nooit in van die modulaire smartphones).
 
Tot aan gisteren keek ik ook uit naar de Inspire ivm verbeteren beeldkwaliteit.
Nu de P4pro er komt veranderd dit alles.
Bij mij gaat het voor 99% om fotografie voor allerlei bedrijven.
24mm met instelbaar diafragma op een grotere sensor is precies waar ik op zat te wachten!
De combi van een (redelijk)compact systeem in de kofferbak plus het light-brevet is voor mij ideaal.
 
Persoonlijk was ik aangenaam verrast door de vele bruikbare nieuwe features en opties die de Inspire 2 heeft.
Ook was ik verrast, maar niet aangenaam, door de forse prijs. Toch heeft dat mij niet weerhouden om hem gelijk te bestellen.

De camera's, camera controls en redundatie zijn voor ons zeer interessant. Wij maken al een tijdje commercieel professionele video's en onze 3 jaar oude Drone was echt aan een Upgrade toe.
Als je dan moet kiezen tussen de 1 en de 2 is de keuze snel gemaakt. Het prijsverschil maak je (als je het goed doet) weer snel goed. Je kunt echt wel beter werk afleveren.
Begin dit jaar betaalde je voor de Inspire 1 ook nog een hogere prijs.

Nog even een paar weken wachten en dan gaat ie Airborne!!
 
Als ik het dus goed begrijp is de Zenmuse X4S voor de Inspire 2 identiek aan de camera die op de Phantom 4 Pro zit?

Wat betreft de prijs, ik had zelf €3000 als limiet voor een Inspire 2 in een minimale configuratie, maar voor dat bedrag heb je nog niet eens de drone zonder camera (buiten de FPV cam). Dit is overduidelijk buiten het hobby segment. Gelukkig is er de P4P om mij te redden. :)
 
Ja je bent zo € 5k kwijt. Met een paar extra accu's en extra controller. (je krijgt er wel standaard 2 accu's bij :})
Dus voor een Hobby veel geld, maar voor commercieel gebruik niet abnormaal.
 
Als ik het dus goed begrijp is de Zenmuse X4S voor de Inspire 2 identiek aan de camera die op de Phantom 4 Pro zit?

Op het uiterlijk na lijkt dat inderdaad het geval; in de specs die ik vooralsnog op verschillende website heb gevonden zie ik geen verschillen. Uiteraard heb je bij de Inspire 2 wel de mogelijkheid om de camera los van het toestel te draaien en/ of deze door een tweede persoon te laten bedienen.

Persoonlijk was ik aangenaam verrast door de vele bruikbare nieuwe features en opties die de Inspire 2 heeft.
Ook was ik verrast, maar niet aangenaam, door de forse prijs. Toch heeft dat mij niet weerhouden om hem gelijk te bestellen.

De camera's, camera controls en redundatie zijn voor ons zeer interessant. Wij maken al een tijdje commercieel professionele video's en onze 3 jaar oude Drone was echt aan een Upgrade toe.
Als je dan moet kiezen tussen de 1 en de 2 is de keuze snel gemaakt. Het prijsverschil maak je (als je het goed doet) weer snel goed. Je kunt echt wel beter werk afleveren.
Begin dit jaar betaalde je voor de Inspire 1 ook nog een hogere prijs.

Nog even een paar weken wachten en dan gaat ie Airborne!!

Laat het vooral even weten als je meer duidelijkheid hebt over het moment van leveren. Ik was zojuist bij een leverancier van DJI en heb gevraagd wanneer men de I2 verwacht. Pas vanaf Maart kreeg ik te horen, al was mij niet geheel duidelijk of die verwachting bestond op een onderbuik gevoel of op officiële informatie vanuit DJI zelf.

Ik vind de I2 echter een te grote stap vooruit. Zeker nu dat blijkt dat de camera van de X4S eigenlijk min of meer vergelijkbaar is met die van de Phantom 4 Pro, en je dus 'gedwongen' bent om meteen voor de X5S te gaan. Maar dan moet je niet alleen investeren in een drone (plus alle bijkomende accessoires), maar ook je hele computersysteem upgraden. De bestanden die uit die X5S rollen kan ik met m'n MacBook Pro uit 2013 echt niet meer verwerken, dus zou je ook naar een nieuwe laptop of desktop toe moeten gaan. Daarnaast zou ik voor de opslag van al die gigabytes ook moeten investeren in een nieuwe NAS en ook iets van een bedraad netwerk. Al met al naast de drone dus nog duizenden euro's extra aan overige IT-infrastructuur.

Absoluut een interessant en wat mij betreft een valide punt!

Ik gebruik m'n P3P en Inspire 1 PRO voornamelijk voor 3D mapping, en heb zelfs op basis van de foto's uit deze systemen (5 t/m 7.5mb p.s.) m'n laptop al behoorlijk weten te pushen. En m'n laptop is absoluut geen onbenul ding; een i7-6700HQ (2,6 GHz/3,6 GHz turbosnelheid) Quad-Core CPU, 32GB (2x 16GB) aan intern DDR4 RAM geheugen, een NVIDIA GeForce GTX 960M (2GB, DDR5) dedicated videokaart en een SSD van 1TB.

Ik vlieg relatief kleine gebieden van 1-3 hectare en projecten bestaan doorgaans uit 100-200 foto's. Toch duurt de processing vele uren. Hierbij moet ik wel aangeven dat vooral de CPU als beperkende factor geldt; deze staat permanent op 100% terwijl ik nooit meer dan 50% van het RAM geheugen (meestal 8-16GB) nodig heb. Ik heb laatst voor de grap wat sample data (200 foto's van 25-35mb p.s.) verwerkt, en heb toen m'n laptop gedurende de avond en nacht (9 uur in totaal) aan het werk gezien.

Let wel, dit betreft alleen nog maar foto's die in nadir (recht naar beneden) zijn genomen. Het verwerken van foto's welke zowel in nadir als oblique (onder een hoek) zijn genomen, bijvoorbeeld om gebouwen e.d. (van bovenaf en vanaf de zijkant) in 3D te modelleren, vraagt om aanzienlijk (> factor 10) computerkracht.
 
Laatst bewerkt:
Mij lijkt het dat de camera van de P4P identiek is aan de X4S, inclusief de sensor. Alleen de lens of het glas zou nog anders kunnen zijn, maar zelfs dat ben ik niet zeker. De X4S kost los €699 dus het zou nog wel eens kunnen.
 
Mij lijkt het dat de camera van de P4P identiek is aan de X4S, inclusief de sensor. Alleen de lens of het glas zou nog anders kunnen zijn, maar zelfs dat ben ik niet zeker. De X4S kost los €699 dus het zou nog wel eens kunnen.

Zou me erg logisch lijken als de de P4P camera dezelfde 1" sensor en achterliggende software heeft als de X4S. Met de specs van van de X5S voor de I2 en X5(R) voor de I1 denk ik echter dat zowel P4P als X4S binnenkort kwalitatief niet meer voldoen voor de veeleisende filmmaker. Dat laat onverlet dat ik vermoed dat met name de ROC-Light vliegers de aankomende jaren best veel website/promo filmpjes zullen gaan maken met X4S en P4P.
 
Even een opmerking, ik zie bij de spec van de Inspire 2 een Max TakeOff Weight van 4000gr staan. Dat zou dan betekenen dat deze sowieso nog bruikbaar blijft onder ROC-light?!


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Dat klopt. Ze hebben het gewicht van de X4S en X5S behoorlijk laag weten te houden. De X5S weegt zelfs aanzienlijk minder dan de X5R. Bij de Inspire 1 RAW (met een MTOW van ca. 3,6kg) bleef er onder het ROC-L nog afdoende ruimte over. Die ruimte is ongetwijfeld opgevuld door de extra features en (vooral) de tweedr accu van de Inspire 2.

Verzonden met mijn SM-N9005 en de Dronepilots.nl app
 
Was vandaag bij IL&T in hoofddorp en we hebben het ook over de 4kg grens gehad i.h.k.v. ROC-Light wetgeving.

In de Nederlandse wet staat "RPA’s van niet meer dan 4 kg" en met de 4kg bedoelt IL&T het Max Take Off Weight (MTOW) waarvoor de designer het toestel ontworpen heeft. Voor gegevens m.b.t. DJI drones gebruikt IL&T de gegevens van de DJI website. Volgens de DJI website (en dus ook voor IL&T) is MTOW van de Inspire-2 4000 gram.

4000 gram is niet meer dan 4 kilo waardoor de inspire-2 voor IL&T ook een mini drone is.

Bij een controle/incident zal IL&T kijken of je de Inspire-2 niet hebt/wilt laten vliegen met een take-off-weight van meer dan de MTOW. Dus als je een Panono (van 480 gram, excl bevestigingsmateriaal) onder een Inspire-2 (die zelf 3290 gram weegt, incl. 2 batterijen, excl. gimbal/camera) dan mag je daarmee van IL&T als mini-drone vliegen in Nederlands Luchtruim.

Als je daarnaast ook nog een X4S (253 gram) of X5S (461 gram, excl. lens) cameragimbal de lucht mee in neemt dan kom je net boven de MTOW van 4000 gram uit en dan ben je het vliegtuig dan volgens IL&T zwaarder aan het belasten als door de DJI designer is voorzien. Je bent dan niet meer verzekerd en je pleegt volgens de IL&T inspecteur een overtreding van de Nederlandse wet (boete max 8.200 Euro plus evt intrekking van IL&T ontheffingen/vergunningen).

Als DJI in een volgende versie (Inspire-2 V2?) net even wat sterkere motortjes of grotere props in de drone stopt dan wordt de MTOW geheid hoger dan 4 kilo en dan zit iedereen die met zo'n drone onder de mini-drone regeling wil vliegen spontaan met een probleem. Als alle landen de grens op 4 kg hadden gezet dan zou DJI geheid onder die grens blijven. Edoch: Alleen Nederland heeft de grens op 4 kg gesteld, merendeel van de andere landen werkt met een MTOW van 5 kg.
 
Was vandaag bij IL&T in hoofddorp en we hebben het ook over de 4kg grens gehad i.h.k.v. ROC-Light wetgeving.

(...)

Je bent dan niet meer verzekerd en je pleegt volgens de IL&T inspecteur een overtreding van de Nederlandse wet (boete max 8.200 Euro plus evt intrekking van IL&T ontheffingen/vergunningen).

Ha dus toch! Ik stond nog voor je bij de parkeerautomaat maar wist net niet zeker of je het toch was.

Dat van (de hoogte van) die boete heb ik zelf niet meegekregen, maar dat heb je ongetwijfeld na afloop even nagevraagd bij de beste man?


Verzonden met mijn SM-N9005 en de Dronepilots.nl app
 
Als alle landen de grens op 4 kg hadden gezet dan zou DJI geheid onder die grens blijven. Edoch: Alleen Nederland heeft de grens op 4 kg gesteld, merendeel van de andere landen werkt met een MTOW van 5 kg.
Dat ze MTOW nu precies op 4000gr. hebben staan vond ik wel erg toevallig. Het bied nu in ieder geval nog de mogelijkheid voor ROC-light.
De investering daarin zal voor velen echter een drempel zijn.
Tegen de tijd dat een volgende Inspire er is, zijn er misschien ook al de Europese regels...
 
Kleine Update nalv Pre-order DJI Inspire 2

DJI melde gisteren dat zij de beloofde snelheid van 108 km p/u niet kunnen halen. (zie bericht hier onder)
Op zich niet zo erg want de nieuwe maximum snelheid van 94 km p/u is voor ons ook prima.

Ik moet nog wel wennen aan de trend dat je producten met veel tamtam annonceert, je klant laat pre-orderen en betalen en vervolgens lang laat wachten of terugkomt op eerder genoemde specificaties. Ook in de Camera wereld zijn tijdens de Photokina diverse nieuwe Camera's gelanceerd omdat men de boot niet wil missen. De camera's hebben vervolgens nog maanden levertijd.

DJI message:
After further optimization and testing of various components of the craft, camera gimbal and propulsion system, our engineers have revised those specifications. The Inspire 2 is now expected to accelerate to 80 kmph in 5 seconds and reach a top speed of 94 kmph. These changes are necessary to ensure speed does not compromise video quality and stability.