DJI kondigt Mavic Air 2 aan: 4K slow-mo, HDR video, 8K hyperlapse (maar geen C1 label)

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.331
Waarderingsscore
2.953
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl

Tijdens een voor ons nachtelijk online event heeft DJI de Mavic Air 2 geïntroduceerd. De drone is voorzien van een Sony sensor waarmee je kunt filmen in 4K 60 fps en foto’s maakt met een maximale resolutie van 48 megapixels. Het systeem combineert een laag gewicht met een lange vliegtijd.

Lees verder
 
Mooi ding weer, zo te zien. Maar met een Mavic Mini (en nog een Spark) ga ik echt niks nieuws kopen tot er een CE label op zit uit de doos, live ID broadcast in Europa duidelijk en ondersteund is, en er een ADS-B receiver in zit (hoe "nutteloos" dat nu in de praktijk in Nederland ook nog is). Dus dat wordt op zijn vroegst een Mavic (Air?) 3, dan..
 
  • Leuk
Waarderingen: Paul Habets
Mooi ding weer, zo te zien. Maar met een Mavic Mini (en nog een Spark) ga ik echt niks nieuws kopen tot er een CE label op zit uit de doos, live ID broadcast in Europa duidelijk en ondersteund is, en er een ADS-B receiver in zit (hoe "nutteloos" dat nu in de praktijk in Nederland ook nog is). Dus dat wordt op zijn vroegst een Mavic (Air?) 3, dan..
Ga ook nog niks kopen zolang de regelgeving nog niet volledig rond is en de heren in de EU alles goed opgelost hebben.
Zelf heb ik een drone gevonden die misschien interessant is: Zero Zero Robotics
 
Ik ben nog steeds heel tevreden met mijn Bebop 2. Hoop er nog een tijdje mee te vliegen. Af en toe een (matig) filmpje, maar het vliegen blijft geweldig met dit apparaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Paul Habets
Als je een mega vette editting studio hebt zijn de extra opname-opties leuk. De meeste hebben hier helemaal niets aan. 4K/60FPS en 8K bedoel ik dan. 4K/30FPS is al lastig om zonder comprimeren af te spelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: rcee
Dat valt toch wel mee? Elke budget 4K TV is tegenwoordig in staat om 4K60 Af te spelen.
Ik bedoel de afspeler zelf. Eén van de weinige apparaten die vloeiend 4K af kan spelen is de Playstation 4 Pro. Zelfs mijn mac heeft moeite met rauwe 4k afspelen.
 
Een TV is geen afspeler? Je prikt je USB Stick / schijf in je TV en dat speelt gewoon prima.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar het is maar net wat je 4k noemt. De enige echte 4k is 4096 x 2160. De rest (3840x2160) is verkooptechniek. Een interne mediaspeler van een tv kan veel, maar ben nog niet zo lang geleden met een goede USB-stick met pure 4096x2160 beelden van de Typhoon-H naar de Mediamarkt geweest en daar gevraagd of zij deze af zouden willen spelen op een lekkere dure tv, (direct aangegeven dat ik geen tv wilde kopen hoor). Helaas pindakaas, foto's weergeven is supergaaf, maar zelfs een peperdure TV heeft hierbij problemen met bufferen. Je hebt nou eenmaal een 'Buffer' nodig om de frames soepel weer te geven.
 
De 3840x2160 maakt deel uit van de officiele UHDTV(1) standaard en mag gewoon officieel 4K worden genoemd. 8K is trouwens UHDTV(2).

Dat een 4096x2160 niet vloeiend afspeelt dat begrijp ik wel. Deze resolutie is ongeschikt voor een tv en ik ken ook geen tv die deze resolutie ondersteund.

4K 3840x2160 zou vlekkenloos af moeten spelen op een 4K TV zelfs in 60FPS, mits je datadrager het bij kan houden.
 
De 3840x2160 maakt deel uit van de officiele UHDTV(1) standaard en mag gewoon officieel 4K worden genoemd. 8K is trouwens UHDTV(2).

Dat een 4096x2160 niet vloeiend afspeelt dat begrijp ik wel. Deze resolutie is ongeschikt voor een tv en ik ken ook geen tv die deze resolutie ondersteund.

4K 3840x2160 zou vlekkenloos af moeten spelen op een 4K TV zelfs in 60FPS, mits je datadrager het bij kan houden.
Maar waarom is het dan bij de Mediamarkt niet gelukt vraag ik mij af. De tv's zijn inderdaad hardwarematig zo gemaakt dat zij 4k op bv. Netflix weer kunnen geven. Alleen de USB-ingang ondersteund niets. En dat is wat ik bedoel. Mijn eigen 4k's zijn niet zonder hapering te bekijken.
 
USB te traag ?
USB te traag ?
Nee, echt niet. Er zijn wereldwijd zo veel gevallen bekend wat betreft 4k afspelen. Als je de beelden gaat editten wordt hij al voorbereid om af te spelen, maar ik heb het echt alleen maar over de originele beelden die ik 1 op 1 wil zien op mijn TV, alles wat je rendert of bewerkt betekent verlies. Uiteraard kan ik mijn rauwe beelden openen met een video-editor en daarna exporteren, en ja, daarna ook afspelen op mijn TV, maar de originele kwaliteit krijg je nooit meer terug. Het gaat mij er om dat het originele materiaal op de SD-kaart niet afgespeeld kan worden.
 
Ik vind het opmerkelijk dat een 4K TV geen 4K af kan spelen.

Een gecodeerde video op USB-stick moet bij afspelen eerst weer gedecodeerd worden. Afhankelijk welke codec voor het coderen is gebruikt, kan de tv te weinig processor-vermogen hebben om de verwerking aan te kunnen met hakkelend beeld tot gevolg. Als de tv de gebruikte codec niet ondersteunt, kan de video uberhaupt niet afgespeeld worden. Oplossing: schaf een goede mediaplayer aan.
 
kan de tv te weinig processor-vermogen hebben om de verwerking aan te kunnen met hakkelend beeld tot gevolg.

Dan zou de TV niet aan de standaard voldoen, in mijn ogen onwaarschijnlijk. Ik zou het toch eerder in de compatibiliteit van de hardware buiten de TV zoeken.

Handig hulpmiddeltje:
Bestandsgtoote in in MB, deel dat dan door de duur van de video in seconden en je hebt de ruwe bitsnelheid in MB / sec, Controleer of datadrager. deze snelheid daadwerkelijk haalt dmv een tool.
Dan nog kan compatibiliteit tussen de drager en de TV een pijnpunt zijn.
 
Laatst bewerkt:
Dan zou de TV niet aan de standaard voldoen, in mijn ogen onwaarschijnlijk.

Wat is 'de standaard' voor een TV? Er zijn verschillende formaten en nog meer verschillende codecs. Die worden niet allemaal ondersteund. En de CPU is wel degelijk van invloed op het vloeiend kunnen afspelen. Zelfs een (goedkopere) mediaplayer, die hier juist voor bedoeld is, kan er problemen mee hebben.