DJI FPV - The joy of flight!

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

JoostGT3

New Member
Lid geworden
3 aug 2017
Berichten
23
Waarderingsscore
24
Punten
3
Locatie
Nederland
Na een aantal jaar verschillende camera drones gevlogen te hebben (Mavic Pro, Spark, Mavic 2 Pro, Mini) ben ik ook gevallen voor de DJI FPV.
Wat een super gave ervaring is het om FPV te vliegen! Ik had al vaak op het punt gestaan om een zelfbouw FPV drone te gaan maken, maar het leek me altijd veel te moeilijk, met veel teveel keuzemogelijkheden. Dus toen DJI met de FPV uitkwam was de keuze snel gemaakt! De eerste weken elke avond in de sim om toch ook maar het manual vliegen onder de knie te krijgen (want tsja, je wil toch ook gewoon die loopings kunnen vliegen, toch?)

Wat me vooral opvalt is hoeveel lol ik eraan beleef om gewoonweg lekker te vliegen. Met de Mavics probeer ik toch altijd een mooi stukje landschap op te zoeken om daar boeiende beelden van te kunnen maken, en met de FPV is dat een stuk minder; gewoon lekker vliegen! Dit heeft toch weer het nodige filmmateriaal opgeleverd, dus bij dezen!

 
Ja heb dat precies het zelfde,
Gewoon lekker vliegen!!

Mooie locaties uitzoeken leek wel een 2de Hobby

Gewoon gas erop nu!

Verzonden met mijn SM-G960F en de Dronepilots.nl app
Hahah thanks Dany! Klein wereldje!
Moet zeggen dat ik dat locaties opzoeken nogsteeds wel doe hoor, op een gegeven moment heb je dat ene stukje rivier ook wel gezien! Het is wel zo dat je nu ook zoekt naar wat meer leuke obstakels/objecten in het landschap waar je gebruik van kunt maken. Erg lastig te combineren met “veel ruimte” en “weinig mensen”... misschien toch maar eens naar Alaska verhuizen ofzo...
 
  • Leuk
Waarderingen: Dany FeelGood
Herkenbaar! De eerste week zochten we nog een open veld, toen iets met een paar bomen om tussendoor te scheren, nu zoeken we voornamelijk iets zónder water... ;)

Je kijkt dan toch weer heel anders naar je eigen omgeving. Nooit geweten dat er zoveel paarden, vogelnesten, hoogspanningsmasten en watertjes zijn...
 
Hahaha ècht he! Wat blijkt Nderland dan klein, vooral de randstad.
Vandaag voor het eerst weer met de Mavic 2 gevlogen... was ècht wel even wennen! Alles maar op de sportstand gevlogen en nogsteeds leek hij zo ontzettend traag! :D En met harde wind constant waarschuwingen... morgen toch maar weer gewoon even knallen met de FPV!
 
Herkenbaar! De eerste week zochten we nog een open veld, toen iets met een paar bomen om tussendoor te scheren, nu zoeken we voornamelijk iets zónder water... ;)

Je kijkt dan toch weer heel anders naar je eigen omgeving. Nooit geweten dat er zoveel paarden, vogelnesten, hoogspanningsmasten en watertjes zijn...
.... takjes van bomen weet je nu wel dat ze er zijn toch?



Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Afgelopen koningsdag weer wat water gevonden! Was een prachtige dag om te vliegen.


Intussen ben ik ook aan het oefenen met slalommen tussen boompjes door. Gister drie batterijen leeg gevlogen op een stek met allerlei jonge boompjes. Drie batterijen met samengeknepen billetjes en hartslag 200, maar wát leuk om te doen!!! Hopelijk in volgende filmpjes wat van dat soort vliegwerk :)
 
Schitterend mooi!
Als ik de beelden bekijk, gaat er wel een vraag door mij heen...
Ongetwijfeld vlieg je met de FPV bril op? In principe ben je dan verplicht een waarnemer bij je te hebben.
Maar als ik zie hoe snel dit gaat en grote stukken over het water...Die "waarnemer" houdt dat ook niet meer bij denk ik? :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Erwin Bolink en JoostGT3
Gisteren had ik mijn eerste vlucht met de DJI FPV. WOWWWWW wat een mooi beeld. Echt gaaf om te vliegen.
Ik vloog alleen in SPORT mode en de batterij was in mijn beleving supersnel leeg. Iemand ook ervaring mee?

Hoe lang doen jullie gemiddeld met een batterij?
 
  • Leuk
Waarderingen: JoostGT3
Gisteren had ik mijn eerste vlucht met de DJI FPV. WOWWWWW wat een mooi beeld. Echt gaaf om te vliegen.
Ik vloog alleen in SPORT mode en de batterij was in mijn beleving supersnel leeg. Iemand ook ervaring mee?

Hoe lang doen jullie gemiddeld met een batterij?
4-8 minuten met m'n 5" FPV racer, drone is rond de 700 gram met accu (geen DJI FPV) (~1300 mAh)
15 minuten met een 4" long range 250 gram met accu (ook 1300 mAh)
en ongeveer 25 minuten met een LI-ION pack (2300 mAh) met de 4" , volgens mij vliegt een DJI fpv ook met een LI-ION pack.
Geen idee wat een DJI FPV weegt, maar volgens mij een stuk meer dan de gemiddelde 5" racer.

Accu's zijn nou eenmaal een belabberde energiedrager, vergeleken met een tank benzine ;) (kijk maar eens hoeveel kg accu er in een tesla gaat)
 
OK, so technical ;) waarschijnlijk kun je de fabrieksopgave gemakshalve door twee delen.
Anyhow heb ik gelijk twee extra baterijen gekocht.
 
OK, so technical ;) waarschijnlijk kun je de fabrieksopgave gemakshalve door twee delen.
Anyhow heb ik gelijk twee extra baterijen gekocht.
ik probeerde het een beetje perspectief te geven, maar het is over het algemeen niet lang, en de fabrieksopgave zijn denk ik best-scenario onder relatief lage snelheid.

Hoveren zal hij vast wel de fabrieksopgaaf kunnen halen, maar als je lekker aan het vliegen bent, gaat het vaak wat sneller. Op een dag met veel wind zal je accu ook sneller leeg gaan dan op een rustige dag.
 
Op normal stand buiten 25 graden en rustig vliegen zou die 20 minuten halen. Als ik ff flink mijn gang ga in sport stand red ik 7 a 8 minuten bij de huidige temperaturen.
 
Schitterend mooi!
Als ik de beelden bekijk, gaat er wel een vraag door mij heen...
Ongetwijfeld vlieg je met de FPV bril op? In principe ben je dan verplicht een waarnemer bij je te hebben.
Maar als ik zie hoe snel dit gaat en grote stukken over het water...Die "waarnemer" houdt dat ook niet meer bij denk ik? :)
Dankjewel! Ja, deze film is met beelden van de Mavic 2 Pro (zonder bril) en de FPV (met bril). Volgens de wet moet de waarnemer de drone inderdaad in Visual Line of Sight hebben en met de piloot kunnen communiceren om deze te waarschuwen voor gevaar op de grond of in de omgeving van de drone. Een beetje afhankelijk van hoe je vliegt, maar in principe is de drone redelijk in het zicht te houden hoor. Pas als je echt tussen en achter obstakels gaat vliegen wordt dat lastig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ardjoen
Gisteren had ik mijn eerste vlucht met de DJI FPV. WOWWWWW wat een mooi beeld. Echt gaaf om te vliegen.
Ik vloog alleen in SPORT mode en de batterij was in mijn beleving supersnel leeg. Iemand ook ervaring mee?

Hoe lang doen jullie gemiddeld met een batterij?
De FPV gaat wel een stuk sneller door zijn batterijen heen dan de Mavics ja! Met mijn Mavic 2 Pro vlieg ik ongeveer 20 minuten op 1 batterij, wat minder als je met grote (wind)snelheden vliegt.
Als je de FPV in full manual vliegt en dan "met een zware rechtervoet" (of hoe dat ook moge heten in drone lingo), dan ben je in 5 minuten echt wel weer geland. Als je hem gebruikt om wat dynamischer filmbeelden mee te maken ga je meer richting de 12-15min.

Voor alle drones geldt: hoe meer batterijen je hebt hoe beter! Met mijn Mavics heb ik er altijd 3 gehad, met de FPV overweeg ik om er nog een 4e en misschien wel een 5e bij te kopen. Wel is het zo dat je na en uurtje vliegen meestal wel hebt gevlogen wat je wilde vliegen is mijn ervaring.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ardjoen
Gisteren heb ik dat examen A1-A3 gedaan en gehaald. Wat een achterlijke vragen zeg. Waarschijnlijk bedacht door de een of andere stoffige schildpad met stropdas. Maar goed, ene oor in andere oor weer uit.

Nu nog laten registreren bij het RDW. Wachten op de link.

We zijn de slaaf van de EU geworden.

Aankomend weekend wordt het weer een stuk beter. Vlieg er es uit! Vandaag komen mijn twee extra batterijen binnen.
En ow ja, de snelle SD kaartjes komen als het goed is ook vandaag binnen. Spannend hè ;))

Is het trouwens geen probleem om een opgeladen DJI accu thuis te hebben liggen? Ik las iets over een Lipo anti brandhoes o.i.d.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoostGT3
Gisteren heb ik dat examen A1-A3 gedaan en gehaald. Wat een achterlijke vragen zeg. Waarschijnlijk bedacht door de een of andere stoffige schildpad met stropdas. Maar goed, ene oor in andere oor weer uit......
Wel grappig dit. Ik heb zelf de Basic cursus gedaan bij DroneFlight Academy.
Ik heb hun drie keer een email gestuurd met een opmerking over hun lesstof waar fouten in zaten. Twee van mijn opmerkingen waren aangepast en de derde, welke ging over massa en moment, was niet aangepast. Ik vond het wel best op een gegeven moment...
 
Ze willen je dingen leren die totaal niet relevant zijn om met een drone te vliegen. A lot of bullshit dus.
Maar goed 1x doorgelezen en examen gedaan met hulp van Google :)