Dit gebeurt er als een drone een vliegtuigvleugel raakt

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.324
Waarderingsscore
2.950
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl

Wat gebeurt er nu echt als een cruciaal onderdeel van een vliegtuig – zoals een vleugel – geraakt wordt door een drone? In hoeverre is het vermoeden dat zo’n botsing leidt tot risicovolle schade gestoeld op realistische aannamen? Botsingsdeskundige Kevin Poormon besloot om de proef op de som te nemen en vuurde een drone van het type DJI Phantom af op een vliegtuigvleugel.

Lees verder
 
Eén spantje meer richting de romp en de brandstoftank was lek geprikt...

Ik ben het niet eens met de stelling dat "de vleugel van het sportvliegtuig qua veiligheidseisen niet te vergelijken is met de vleugel van een commercieel lijntoestel". Dat is gewoon onzin.
De constructie is welliswaar anders (meestal met slats op de leading edge), maar het blijft even dik (dun...) van hetzelfde soort aluminium, maar met een wat grotere radius (dus minder stijf in de richting van deze impact, dus met relatief dichter op elkaar geplaatste liggers). Maar qua veiligheid is er echt geen verschil. Ook voor General Aviation worden impact tests gedaan voor een typegoedkeuring.
 
Heftig, maar wat gebeurt er met mijn drone als die door een vliegtuig wordt geraakt? Daar wordt dan even niet bij stil gestaan. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Delphi en vayreda
Actie = reactie.
Dus vliegtuig stuk = drone stuk ;)

Juist dat vind ik eigenlijk het meest interessante aan deze high-speed film: hoeveel zo'n kunststof shell nog vervormt voordat -ie breekt. En dat de massaconcentraties (lees: de motoren) direct een eigen leven gaan leiden en zich niet veel aantrekken van die shell.
 
Ik heb de beelden nog eens terug gekeken en de drone is inderdaad stuk. ;)

High speed beelden geven zo'n andere kijk op de wereld. Ik kan je dit Youtube-kanaal van harte aanbevelen.
The Slow Mo Guys
 
Hierbij wordt maar weer gewezen op de verantwoordelijkheid van de drone-piloot om de regels na te leven. Doen we dat niet vrijwillig, worden er op den duur strengere regels afgekondigd en zullen er ongetwijfeld brevetten gehaald moeten worden door de vliegers.
Laten we hopen, dat het zover niet zal komen.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Filmpje staat inmiddels ook op Dumpert.
Drone versus vliegtuigvleugel

Een paar reacties:

Goede waarschuwing, mensen zouden zich moeten beseffen dat je je drone kwijt kan raken wanneer je zoiets doet

Misschien moeten we gewoon geen vliegtuigen rond vliegvelden laten vliegen.

Fake. Een drone kan nooit zo hard vliegen
 
En dan zijn er evengoed mensen die zich door Dumpert laten leiden bij hun levenskeuzes ...

in theorie komt de praktijk overeen met de theorie.
 
Je begrijpt toch wel dat die reacties als grap bedoeld zijn?
 
Oh, het is wel soort van waar. Maar DJI vroeg zich hetzelfde af als wij (en mensen op Facebook) deden. En vond het filmpje (te) eenzijdig. En wil natuurlijk niet op enige manier negatief in het nieuws. Allemaal redelijk duidelijk, toch? Maar deze link hoorde dus in ieder geval ook wel in dit draadje thuis.
 
Hoe waar is 'een soort van waar'? Ik zie waarheid toch meer als iets binairs.

Het is waar dat een drone een vliegtuig kan beschadigen. Een crashtest waarbij snelheden worden gebruikt die in de praktijk niet voorkomen of niet mogelijk zijn neigt naar stemmingmakerij.

De zin in de initiële post:
Wat gebeurt er nu echt als een cruciaal onderdeel van een vliegtuig geraakt wordt door een drone?'

Kan beter zijn:
Wat gebeurt er als er met een onrealistisch hoge snelheid een cruciaal onderdeel van een vliegtuig geraakt wordt door een drone?
 
Als een object in de ruimte van enig gewicht tegen een vliegtuig aanbotst, ontstaat er schade aan het toestel. (het vliegtuig).
De aanvaringen met vogels heeft dat inmiddels wel bewezen.
Het gaat m.i om het feit, dat er niet lichtzinnig met drones gevlogen moet worden en we ons aan de regels houden, die er niet voor niets zijn en ook weer zo stringent zijn, dat we de drone maar in de kast kunnen laten liggen.
 
Goede fact check. Wederom een voorbeeld waarom je niet alles wat op internet staat klakkeloos voor waarheid moet aannemen.
Not.

Zoek eens op Mooney M20 Cruise Speed.
Dat ding heet zo, omdat ie 200 knopen cruise Speed doet.
Dat is ook het type vliegtuig waarvan de vleugel gebruikt is in de test.

Toegegeven, het is daarmee zo ongeveer het snelste GA Single Engine Piston toestel, dus helemaal representatief voor de gehele sector is de test daarmee niet.

Maar dit is gewoon damage control door DJI, als die brief al echt door DJI geschreven is (neem niet alles aan wat op het internet verschijnt )

in theorie komt de praktijk overeen met de theorie.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Toegegeven, het is daarmee zo ongeveer het snelste GA Single Engine Piston toestel, dus helemaal representatief voor de gehele sector is de test daarmee niet.
Daarom zeg ik ook dat deze test naar stemmingmakerij 'neigt'. Deze uitzonderlijke testomstandigheid komt de algemene beeldvorming van drones ook niet ten goede. Alsof je waarschuwt voor de gevaren van vuurwerk door een foto van een, door een zelfgemaakte granaat, verwonde hand laat zien.
Ik begrijp goed dat een bedrijf hier bezwaar tegen maakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gijsberth de Ruiter
Ik snap dat ook heel goed. Sterker nog, Ik heb de afgelopen twee dagen overgewerkt om precies hetzelfde voor mijn baas te doen.

Ze hadden inderdaad beter met een lagere snelheid kunnen testen om deze discussie voor te zijn. Dat geeft eenzelfde schadebeeld, maar geeft de pro-drone lobby (die minstens net zo sterk is als de anti-drone lobby) niet direct munitie om alles radicaal te ontkennen.

in theorie komt de praktijk overeen met de theorie.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Ze hadden inderdaad beter met een lagere snelheid kunnen testen om deze discussie voor te zijn. Dat geeft eenzelfde schadebeeld, maar geeft de pro-drone lobby (die minstens net zo sterk is als de anti-drone lobby) niet direct munitie om alles radicaal te ontkennen.
En dat is precies mijn punt.
Dat je twee dagen overgewerkt hebt zal ik maar voor waar aannemen. ;)