Definitie van een Drone (regelgeving)

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Thieu

New Member
Lid geworden
31 aug 2020
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
74
Locatie
Btl
Hallo allemaal,
Ik heb een paar drones in de 'speelgoedcategorie'. Verder ben ik vooral modelvlieger.
Wat ik hier lees wordt in het algemeen een 'multicopter' als 'drone' gezien. Echte, als je de definitie van een 'drone' leest staat daar eigenlijk altijd iets van "Een onbemand luchtvaartuig". Dat wil zeggen dat mijn modelvliegertje óók een drone is. ;-)
En als zodanig zijn alle regels die betrekking hebben op 'drones' dus óók van toepassing op de overige onbemande (model)vliegtuigen.

En dat geldt dus ook voor de hier besproken regels m.b.t. het verbod om met een 'drone' binnen een CRT te vliegen.
Alleen, er zijn uitzonderingen. Ik vlieg bij de Modelvliegtuigclub Boxtel, en ons veld ligt binnen de CRT van Eindhoven. Alleen bestaan wij veel langer dan die CRT-zones (55 jaar). Daarom mogen wij op ons veld blijven vliegen.
Daarvoor hebben wij wel een convenant met vliegveld Eindhoven moeten afsluiten, dat elke twee jaar hernieuwd moet worden.
De enige beperking die wij sindsdien hebben is dat onze maximale vlieghoogte naar 120 meter gegaan is. Dat was voor ons 300 meter, en voor modelvliegvelden buiten een CRT is dat nog steeds zo. Wat het ná 1 januari a.s. wordt is afwachten.
120 meter is voor motorvliegtuigen ruim voldoende. De enigen die hier last van hebben zijn de zwevers, die bij een beetje thermiek makkelijk aan de 400 meter komen.
Gr, Thieu
 
Wat ik hier lees wordt in het algemeen een 'multicopter' als 'drone' gezien.
Dat heb je goed gelezen Thieu. Een blik op het logo van het forum was ook een dikke hint geweest dat we het hier in het algemeen over multicopters hebben. ;)
Er zijn wel een paar forumleden die modelvliegen of hebben gevlogen en daar zo nu en dan aan refereren, maar over het algemeen vind je hier multicopter-piloten.

Ik zit trouwens al een tijdje in dubio of ik het vliegtuigje in onderstaand filmpje zal gaan aanschaffen. Twijfels, twijfels.
 
Hi Thieu, welkom op het forum! De meeste 'klassieke' modelvliegers vinden het maar niks, die drones. Mensen kopen zonder enige kennis een kant en klaar apparaat en gaan daarmee maar wat rondvliegen, en daardoor verpesten ze het voor de 'echte' modelliefhebbers, hoor je vaak. Zit op zich wel wat in: modelvliegen doe je toch vaak in clubverband, boven veldjes waar je verder niemand tot last bent, terwijl droners meestal individueel erop uitgaan en liefst juist overal zouden willen vliegen om mooie plaatjes te maken.

Daarom verwacht ik niet dat dit forum ooit heel populair zal worden bij modelvliegers. Aan de andere kant: de nieuwe Europese regelgeving maakt geen enkel onderscheid tussen drones en modelvliegtuigen, dus qua regelgeving kunnen de modelvliegers hier nog veel leren. Vanuit de KNVvL, toch een beetje het officiële informatiekanaal voor de modelvliegerij, is er helaas amper communicatie over de aankomende regelgeving.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Aan de andere kant: de nieuwe Europese regelgeving maakt geen enkel onderscheid tussen drones en modelvliegtuigen, dus qua regelgeving kunnen de modelvliegers hier nog veel leren.
Inderdaad, wettelijk gezien zijn er geen verschillen tussen multicopter-drones, vliegtuig-drones of heli-drones. Daarom kan het ook interessant zijn de ontwikkelingen (hier) te volgen en ervaringen uit te wisselen.

Da's b.v. ook de reden dat ik vertelde van ons convenant met vliegveld Eindhoven.

Mensen kopen zonder enige kennis een kant en klaar apparaat en gaan daarmee maar wat rondvliegen, en daardoor verpesten ze het voor de 'echte' modelliefhebbers
Het probleem is inderdaad dat dit de start is van veel beginnende piloten, en dat op basis daarvan de wetgeving ook strenger en met meer beperkingen is gemaakt. En omdat je tegenwoordig een kant en klaar modelvliegtuigje kunt kopen geldt dat ook wel voor de 'echte modelvliegers' ;-) Het verschil is wel dat het besturen van een modelvliegtuig(je) wat meer oefening vergt omdat het ding bij verkeerd sturen uit de lucht valt. Dat is naar mijn mening met een drone minder het geval, zeker ook omdat daar door de techniek mogelijkheden ingebouwd zijn om calamiteiten op te vangen. Als b.v. de batterij leeg is komt ie keurig terugvliegen en bij je voeten landen. Dat zie ik een modelvliegtuig niet doen. ;-)

Verder zie ik het drone-vliegen als een gewone uitbreiding van de modelvlieg'sport' in zijn geheel, mogelijk gemaakt door de ontwikkeling van nieuwe technieken en materialen. We kunnen elkaar versterken.
 
Laatst bewerkt:
Dat heb je goed gelezen Thieu. Een blik op het logo van het forum was ook een dikke hint geweest dat we het hier in het algemeen over multicopters hebben. ;)
Dat had ik wel door hoor! ;) Mijn punt is gewoon dat een modelvliegtuig óók een drone is. Alleen wordt in het spraakgebruik, zeker door leken, alleen een multicopter als 'drone' gezien. Voor dronepiloten (in het algemeen) geldt dat we met dezelfde (wettelijke) regels en beperkingen te maken hebben.
Ik zit trouwens al een tijdje in dubio of ik het vliegtuigje in onderstaand filmpje zal gaan aanschaffen. Twijfels, twijfels.
Leuke kist! :) Maar mij te snel. Ik ben meer in voor de wat rustiger vliegende modellen, met name zwevers.
Da's het leuke van deze hobby, hij is ontzettend breed. De mogelijkheden zijn eindeloos. Van de bouwer die drie jaar aan een fantastisch schaalmodel bouwt tot de droneracer met FPV-bril.

Nou nog zorgen dat we niet met nog méér beperkingen te maken krijgen, en da's gewoon door je nu aan de regels te houden en (waar mogelijk) anderen die daar lak aan hebben (en die het dus voor de overigen verpesten) te waarschuwen.
Want, je kunt mopperen wat je wilt op die verd*mde regels, maar ze zijn er gewoon.