De Python

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Ik denk dat ik daar wel honderd keer in heb gezeten...
 
Als je de achterste twee rotorbladen uitschakelt kun je een looping maken, of het was een heli, die kunnen zelfs ondersteboven vliegen door de pitch van de bladen negatief te maken. (Heb ik nooit geprobeerd met de mijne, ik zal dan 99.99% zeker hard de grond in knallen.)
 
Elders (op Facebook met name) was er al flink wat discussie over deze dronevideo, die in opdracht van de Efteling is gemaakt door een team van Dutch Drone Gods.

Mij stoorde vooral de ietwat hypocriete houding van De Efteling. Enerzijds komt er direct bewaking kijken (ja, ze hebben een dronedetector) als er iemand met een Mavic Mini (in coronatijd notabe) aan de rand van het park opstijgt. En anderzijds huren ze dan FPV dronepiloten in om rakelings langs mensen in de Python te vliegen (ook al waren dat niet toevallige bezoekers, maar 'acteurs'). Hoe dan ook: als er iets mis was gegaan en één van de inzittenden zou die racedrone in z'n gezicht hebben gekregen, dan hadden ze wel wat uit te leggen gehad.

Maar de kern van de discussie ging vooral over de vraag: hoe groot is de kans dat het misgaat? Volgens de piloot niet zo groot, want het team behoort tot de wereldklasse qua FPV vliegen (wat ik ook direct geloof). Maar veiligheid gaat juist over het incalculeren van zaken die je niet in de hand hebt, is mijn mening. En daar ging het bij deze productie mis. Je zult net een batterij hebben die niet goed is of een vogel die opvliegt of een radioverbinding die uitvalt, en daar ga je.

Maar goed, het zijn prachtige beelden. Maar ik blijf er vraagtekens bij zetten. En ja, ik zou willen dat ik zo kon vliegen, daar gaat het verder niet om.
 
Ik zou zo meegaan met die drone in m'n kielzog.... Het leven bestaat uit risico's nemen. Iedere ochtend weer als ik in m'n auto stap en van Kielegat naar Rotjeknor tuf in elf minuten...
 
Mij stoorde vooral de ietwat hypocriete houding van De Efteling. Enerzijds komt er direct bewaking kijken (ja, ze hebben een dronedetector) als er iemand met een Mavic Mini (in coronatijd notabe) aan de rand van het park opstijgt.
Sja, het is en blijft hun park, waar ze bakken geld uitgeven aan marketing met een uitgekiende beeldvorming. Als er dan drone-opnames worden gemaakt kan ik me voorstellen dat ze willen dat die beelden dan ook aan hun eisen voldoen.

Het zo dicht bij mensen stunten, tussen het staalwerk van een achtbaan door, vind ik onverantwoord (maar wel gaaf). Wat je zegt, hoe goed de piloot ook is er is altijd een (technisch) risico op falen.