De nieuwe wet geving.. Ik weet het niet meer.

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Klif20

New Member
Lid geworden
9 sep 2020
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
36
Locatie
Gld
Goeden dag sinds kort in het bezit van een mooie bebop 2 waar ik nu mee lerende ben in een veld (laag vliegend) om kennis op te doen.

Eerlijk gezegd heb ik te simpel gedacht, ik koop een drone en ga eens mooi wat foto's en filmpjes mee maken.
Dat laatste is nog mijn doel als hobby.

Al snel kwam ik er achter dat je niet zomaar ergens mag vliegen en raak er best wel wat van in de stress. Het is na mijn idee(voor mij zelf) zo ingewikkeld allemaal, overal staan zones en ben al bijna bang om hem überhaupt de lucht in te laten met het idee, weet ik wel zeker dat ik hier mag vliegen gezien een boete 7800 euro kan gaan kosten? .

Zoals hier bij mij thuis is nu een tijdelijk zone dat er niet gevlogen mag worden, ik mag dan helemaal niet de lucht in begrijp ik hieruit?

Is er geen simpele app die duidelijk voor een beginner laat zien of ik er gewoon wel of niet mag vliegen

Dan het volgende, ik ben na dit jaar verplicht mij te registreren dat ik een drone hebt dat klopt toch?
Hij weegt 500 gram dus ik moet een online cursus volgen met daarbij een online examen met 40 vragen voordat ik verder mag, klopt ook toch? .

De drone zal onder A1 vallen als ik het goed begrijp maar dan lees ik het volgende, omdat er geen ce keuring op zit van 0 t/'m 4 en er ook niet op kan krijgen zoals ik het begrijp is er een overgangs periode tot 2023 en daarna zou ik dus met de bebop 2 in de A3 komen te vallen met gevolg dat ik een stuk minder kan en mag, dit begrijp ik goed?
Is het dan misschien voor nu al een domme keuze geweest een bebop 2 aan geschaft te hebben of sla ik de plank mis met de regels en snap ik het niet. Hopelijk kan iemand mij wat wijzer maken in jip en janneke taal

Klif
 
Hallo Klif, volgens mij heb je het meeste goed begrepen. Ik heb alleen het idee dat de beperkingen in de A3 categorie wel mee vallen. Wat meer afstand tot huizen en mensen.
Waarschijnlijk zullen de online vragen betrekking hebben op alle kreten in de godrone app. Ze weiden ons liever in, in het luchtvaart jargon, dan dat ze een simpele app voor simpele drone vliegers willen maken.
Het zou mooi zijn als er een document komt waarin de kennis die wij geacht worden eigen te maken wordt uitgebracht, if ik heb dit gemist?
 
  • Leuk
Waarderingen: ejvw
Hoi Klif,

Het is allemaal best complex inderdaad, zeker met de overgang op de Europese regelgeving.

Heel in het kort:

1. Je zult je vanaf 31-12-2020 als dronevlieger moeten registreren bij de RDW (kan nu nog niet)
2. Omdat je drone net geen 500 gram weegt kom je te vallen in categorie A1, wat wil zeggen dat je enige afstand moet houden van mensen;
3. Je zult een theoriebewijs moeten halen, het EU dronebewijs. In jouw geval gaat het om de basiscursus A1-A3;
4. Na 31-12-2022 val je met deze drone in categorie A3 en moet je 150m afstand houden van mensen en bebouwing;
5. Wat no-fly zones betreft ben je inderdaad overgeleverd aan de GoDrone app. Een beter alternatief is de a.s.r. Vlieg veilig app, maar let wel: die is niet officieel.
 
Maak je niet te druk om die regelgeving,het zal dit jaar ook niks meer worden,dus misschien volgend jaar,en dan komt er wel meer duidelijkheid,europa is niet zo snel met wetten.
Persoonlijk maak ik me er helemaal niet druk om,we doen tzt wel een simpel cursusje,en dat was het.
 
Nou die Europese regelgeving is al lang klaar hoor. Het gaat om de implementatie door de lidstaten die achterblijft. Ik zou me als Bebop vlieger er ook niet al teveel over opwinden verder, 2 jaar categorie A1 is prima te doen.
 
Bedankt voor de berichten met info, ondanks dat ik dus redelijk door heb maak ik mij misschien inderdaad aan de andere kant wat te druk maar goed liever zo denkend dan zo maar wat doen denk ik dan.

Hoe zit dat dan voor een kennis van mij bijvoorbeeld(doet niet wat met regels helaas) , hij heeft een phantom 3 en deze weegt iets meer dan een kilo, komt hij dan sowieso in een andere categorie als mij en dus ook een ander examen of heb ik dat mis.

Klif
 
Bedankt voor de berichten met info, ondanks dat ik dus redelijk door heb maak ik mij misschien inderdaad aan de andere kant wat te druk maar goed liever zo denkend dan zo maar wat doen denk ik dan.

Hoe zit dat dan voor een kennis van mij bijvoorbeeld(doet niet wat met regels helaas) , hij heeft een phantom 3 en deze weegt iets meer dan een kilo, komt hij dan sowieso in een andere categorie als mij en dus ook een ander examen of heb ik dat mis.

Klif
Die kennis komt met zijn/haar Phantom 3 in subcategorie A2. Hij/zij zal 2 examens moeten doen; het basisexamen A1-A3 en het extra examen A2. Daarnaast zal hij/zij zich moeten registreren.

Je kunt hem/haar eventueel attenderen op deze tool: Dronewijzer. Als hij/zij na het doorlopen van de keuzewijzer zijn/haar mailadres achterlaat, dan krijgt hij/zij vanzelf een seintje zodra de opleidingen van start gaan.
 
Door gegeven, hij werd er niet echt vrolijk van om op locatie een aanvullende theorie te moeten doen dan wel wat het extra gaat kosten.

Voor mij nog een andere vraag en heb het al eerder gesteld over waar je nu wel of niet mag vliegen, er is geen site waar opstaat waar je misschien alleen wel mag vliegen? .
Alleen al die markeringen, rondjes en kleuren al op andere sites :eek:

Als ik op de site kijk zoals go drone en aeret drone lijkt het bijna wel dat ik nergens meer mag op de Veluwe want plekjes die er zijn om mooi iets te kunnen filmen zijn dan weer natura 2000 gebieden en zoals ik begrijp mag je daar niet vliegen al lees ik daar ook veel wel en niet discussies.

Ik begrijp het even niet meer of heb ik aan de asr app voldoende dan? Die is namelijk na mijn idee een stuk overzichtelijker inderdaad

Kliff
 
Bij het zien van de verbodszones wordt niemand blij.
Ik woon in een gebied waar zeer sporadisch gevlogen wordt met ultralight vliegtuigjes (vanuit een weiland in Schalkwijk bij Houten).
Het is een hobby clubje van liefhebbers, en een boer stelt zijn veld ter beschikking.
Er is geen website van bekend en ook nergens een telefoon nummer kunnen vinden.
Tocht stelt de app dat er niet gevlogen mag worden.