De lol is er wel een beetje vanaf

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

TheRicolaa10

Member
Lid geworden
10 sep 2016
Berichten
31
Waarderingsscore
14
Punten
8
Locatie
Noord-Brabant
Hi allen,

Ik heb mijn drone nu al een aantal jaar, maar ik merk de laatste tijd dat de lol er wel een beetje vanaf gaat. De omgeving heb ik zo goed als verkend, Nederland heeft tich no-fly zones (zie Brabant alleen al...) en verder is er weinig 'interessants' te filmen/fotograferen. En als ik dan wat gevonden heb wat ik denk dat leuk is, zit ik gewoon 2 uur in de auto, waarvan ik max een uurtje kan vliegen. Herkenbaar voor velen hier?

Tips/ideeen om het weer leuk te maken?

Alvast bedankt!
 
Ja, ik herken dat ook wel een beetje.
Waar het leuk is om te vliegen daar is altijd wel iemand te vinden die daar bezwaar tegen maakt, of het is verboden ...
VLOS betekent in de praktijk vaak dat je enkel de drone in de lucht mag brengen en daar dan zelf naar mag gaan kijken. ;-)

Daarom denk ik er wel over om de drone meer te gaan gebruiken voor fotografie als voor filmen. Een soort van vliegende fotocamera dus.
En verder was het natuurlijk een leuk speeltje in coronatijd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Naiul
Ben net begonnen en zit me ook suf te kijken waar nu wel gevlogen mag worden... Waar niet is duidelijk met al die cirkels.
Maar zoals gezegd net begonnen en dus nog aardig enthousiast.
K zoek de plekjes wel op.. Heerlijk en een mooie rit ernaartoe.
K kom uit 't noorden dus als k daar een paar daagjes op visite ben bij familie neem k hem mee is 't plan... Zat plek en mooie plekjes genoeg daar.

Dus tip? Eh... Misschien combineren met ritjes naar mooie plekken.
Ik rijdt motor dus k zou zeggen... Geniet van de ritjes ipv zoeken... Kom je dan een mooie plek tegen.. Gooi hem in de lucht en leg vast ☺️
 
Laatst bewerkt:
Ik ben beginner (sterker, ik ben nog niet eens begonnen). Hoe zit dat in het buitenland? Zijn de beperkingen daar net zo groot?
 
Ik ben beginner (sterker, ik ben nog niet eens begonnen). Hoe zit dat in het buitenland? Zijn de beperkingen daar net zo groot?
Dat hangt heel erg af van de plek waar je bent.

Zo zijn de mogelijkheden hier in het noorden best wel ruim, al heb je hier ook best wat beperkingen. Maar we zijn hier lang niet zo beperkt als in andere delen van Nederland.

Daarnaast heb je natuurlijk ook best wel vaak te maken met andersoortige beperkingen, zoals het weer, drukte op de plek waar je wilde gaan vliegen of bv. veel vogels op het moment dat je wilde gaan vliegen.

Het is dus vaak wel even zoeken.
 
  • Leuk
Waarderingen: scorpioo
Ik herken het ook wel. De tulpenvelden bijvoorbeeld staan nu prachtig in bloei, maar ik heb ze al tig keer in beeld gebracht vanuit de lucht, dus dit jaar ga ik er niet eens meer heen. En in de buurt van toeristische hotspots in binnen- en buitenland kun je tegenwoordig ook maar beter je drone aan de grond laten staan.

Eigenlijk maak ik alleen nog maar drone-opnamen in opdracht, daar beleef ik nog wel plezier aan (filmen voor Rail Away bijvoorbeeld is echt een feestje), maar voor de hobby fotograferen of filmen met de drone is er bijna niet meer bij. Alhoewel ik vorig jaar in IJsland nog wel veel plezier heb beleefd van de drone, tijdens een meerdaagse trektocht. Dat gebied was dusdanig afgelegen, dat dronen er geen probleem was.

En als ik een drone hobbymatig gebruik, dan kies ik voor de Mini 2 (inmiddels verkocht ivm aankomende Mini 3) of de Mavic 3, die maken niet zoveel herrie en verstoor ik er weinig mensen mee.
 
Mmm …, ik moet nog beginnen. Moet ik me nog een keer bedenken?
Ha Johan, haha, nou zo erg is het ook weer niet hoor. In mijn geval heb je te maken met een oudgediende, ik begon in 2014 met dronevliegen en heb er veel plezier van gehad als hobbyist. Tegenwoordig is dronevliegen mijn vak dus ik doe het nog steeds vaak en ook met plezier. Alleen hobbymatig erop uitgaan doe ik amper nog.
 
  • Leuk
Waarderingen: scorpioo
Mmm …, ik moet nog beginnen. Moet ik me nog een keer bedenken?
Nee, zó zwart-wit moet je het zeker niet bekijken. Maar vraag je wel af of je bij jou in de buurt überhaupt wel kunt vliegen, en díe dingen kunt doen die je met je drone zou willen kunnen doen.
Want het komt wel te vaak voor dat beginnende drone-vliegers er pas na hun eerste aankoop achter komen dat er bij hen in de buurt erg weinig toegestaan is.
 
  • Leuk
Waarderingen: scorpioo en wdejager
Ha Johan, haha, nou zo erg is het ook weer niet hoor. In mijn geval heb je te maken met een oudgediende, ik begon in 2014 met dronevliegen en heb er veel plezier van gehad als hobbyist. Tegenwoordig is dronevliegen mijn vak dus ik doe het nog steeds vaak en ook met plezier. Alleen hobbymatig erop uitgaan doe ik amper nog.
Ik blijf het fantastisch vinden dat je er je beroep van hebt kunnen maken.
Het blijft heel diep steken dat ik al meer dan een jaar continu tegen een muur aanloop in al mijn pogingen.
 
Nee, zó zwart-wit moet je het zeker niet bekijken. Maar vraag je wel af of je bij jou in de buurt überhaupt wel kunt vliegen, en díe dingen kunt doen die je met je drone zou willen kunnen doen.
Want het komt wel te vaak voor dat beginnende drone-vliegers er pas na hun eerste aankoop achter komen dat er bij hen in de buurt erg weinig toegestaan is.
Zo zwart-wit bekijk het ook niet hoor. En ik heb al gezien dat ik hier in de buurt niet lekker los kan gaan. Wel voldoende om de drone te leren kennen en het vliegen e.d. te beheersen.
Als pensionado reis ik vrij veel met de camper. Ik maak dan graag foto-reportages. Dat wat aanvullen met luchtbeelden (foto en video) lijkt me een leuke bezigheid. Ik ben dus niet zo afhankelijk van mogelijkheden in de buurt. We gaan het zien. Eerst maar zien dat ik aan een drone kom. Dat blijkt lastig genoeg!
 
  • Leuk
Waarderingen: scorpioo en SnitserNL
Zo zwart-wit bekijk het ook niet hoor. En ik heb al gezien dat ik hier in de buurt niet lekker los kan gaan. Wel voldoende om de drone te leren kennen en het vliegen e.d. te beheersen.
Als pensionado reis ik vrij veel met de camper. Ik maak dan graag foto-reportages. Dat wat aanvullen met luchtbeelden (foto en video) lijkt me een leuke bezigheid. Ik ben dus niet zo afhankelijk van mogelijkheden in de buurt. We gaan het zien. Eerst maar zien dat ik aan een drone kom. Dat blijkt lastig genoeg!
Ben je toevallig lid van de NKC? In de laatste editie van hun blad zie je een dronefoto van Fort Everdingen, je moet voor de gein eens kijken door wie die is ingezonden ;)

Als camperaar kom je op genoeg plekken waar je kunt dronen denk ik. Zeker met een wat kleinere sub-250 gram drone.
 
  • Leuk
Waarderingen: scorpioo
Ben je toevallig lid van de NKC? In de laatste editie van hun blad zie je een dronefoto van Fort Everdingen, je moet voor de gein eens kijken door wie die is ingezonden ;)

Als camperaar kom je op genoeg plekken waar je kunt dronen denk ik. Zeker met een wat kleinere sub-250 gram drone.
Aha! Dan weet ik nu waar de W voor staat. Dat soort platen schieten lijkt me erg gaaf!
Overigens, op Campercontact zie ik ook luchtfoto’s!
 
  • Leuk
Waarderingen: wdejager
Ik ben beginner (sterker, ik ben nog niet eens begonnen). Hoe zit dat in het buitenland? Zijn de beperkingen daar net zo groot?
Zoals andere ook zeggen: hangt er van af. Voor Marokko en Egypte mag je hem niet meenemen: streng verboden. Noorwegen: heerlijk vrij, behalve bij vliegvelden (natuurlijk). Italie: meenemen! Maar bij toeristen bestemmingen: Agrigento/Sicilië bijvoorbeeld: daar niet. Curacao: twee formulieren aanvragen en verder rustig vliegen, met harde wind :) Over stranden shcijn tniet te mogen: uitkijken dus. Maar op Klein Curacao (toplocatie) maakte ik prachtige foto's. Verder vind je lle info op droneopreis.nl . Tegen een prijsje, maar zeer goede info!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: scorpioo
Hi allen,

Ik heb mijn drone nu al een aantal jaar, maar ik merk de laatste tijd dat de lol er wel een beetje vanaf gaat. De omgeving heb ik zo goed als verkend, Nederland heeft tich no-fly zones (zie Brabant alleen al...) en verder is er weinig 'interessants' te filmen/fotograferen. En als ik dan wat gevonden heb wat ik denk dat leuk is, zit ik gewoon 2 uur in de auto, waarvan ik max een uurtje kan vliegen. Herkenbaar voor velen hier?

Tips/ideeen om het weer leuk te maken?

Alvast bedankt!
Ik plan gewoon dag tripjes door Nederland en combineer dit met werken en familie of vrienden bezoek. In Drenthe genoeg te filmen en slaapplek ook zat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Harrson
Herkenbaar inderdaad, in het begin had ik er ook wel lol in om met mijn Mini 2 te vliegen en vloog ik ook het liefst alle accu's leeg. Nu, een jaar later, is de lol van het vliegen er wel een beetje af. Nu gooi ik mijn Mini 2 de lucht in om foto's te maken en gaat ie daarna weer naar de grond. Wel neem ik hem bijna altijd mee als ik ga fietsen of wandelen.

Voor de lol heb ik nu een FPV drone gekocht, en dat is echt vele malen leuker om mee te vliegen. Maar voor mooie beelden gebruik ik nog steeds mijn Mini 2.
 
Het viel mij op dat de dji no fly kaart afwijkt wat ik op internet vindt. Wat is jullie ervaring daarmee in binnen en buitenland?
 
Godrone is de aangewezen kaart door onze autoriteit. Ga niet op de dji app af, deze wekt slechts het illegaal vliegen in de hand.
Voor wat betreft het buitenland: Altijd de officiele autoriteit van het desbetreffende land raadplegen.