De IJssel by Drone

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Mooi hoor! Ik herken alleen de locatie niet.....waar is dit ?
 
Je clips zijn elke keer weer kunstwerkjes.
Kun je aangeven hoeveel tijd je ongeveer besteed hebt aan color-correction/-grading? En aan het monteren?
 
Je clips zijn elke keer weer kunstwerkjes.
Kun je aangeven hoeveel tijd je ongeveer besteed hebt aan color-correction/-grading? En aan het monteren?
Dank Sjakie!

In dit geval was het denk ik 2 uur montage, en nog eens 1,5/2 uur voor de kleuren o.i.d. Kan iets meer of iets minder zijn, maar in die ordegrootte.
 
  • Leuk
Waarderingen: TonioRoffo
Dat is nog verrassend vlot. Ik ben altijd onevenredig veel tijd kwijt aan kleurbewerking. En heb dan altijd nog het gevoel dat het beter/mooier kan. Jouw clips lijken helemaal af, had verwacht dat dit meer tijd zou kosten. Maar dan ben je er blijkbaar handig in.
 
Ik heb achteraf ook altijd wel weer het gevoel dat er iets beter had gekund hoor.. Dat is de downside van een zelfkritische creatieveling denk ik. Aan de andere kant zorgt die houding er wel voor dat het volgende projectje altijd weer beter is dan de vorige.

Qua kleuren, blijft lastig.. Ik gebruik altijd de ingebouwde scopes in Premiere Lumetri om te zien waar de kleuren zitten. Essentiële toevoeging op was je op scherm ziet, mijn ervaring is dat het ene scherm in de meeste gevallen niet hetzelfde laat zien als het andere scherm. Als ik de correctie heb gedaan (de schaduwen en hooglichten dus) gebruik ik vaak een LUT als basis voor grading, maar lichtjes. Dan nog wat tweaken. Soms grade ik het ook helemaal niet en laat ik het naturel. Je ontwikkelt er ook wel wat handigheid in natuurlijk, en YouTube is m'n grote vriend met de talloze tutorials, tips & tricks.
Dat is nog verrassend vlot. Ik ben altijd onevenredig veel tijd kwijt aan kleurbewerking. En heb dan altijd nog het gevoel dat het beter/mooier kan. Jouw clips lijken helemaal af, had verwacht dat dit meer tijd zou kosten. Maar dan ben je er blijkbaar handig in.

Verzonden met mijn ELE-L29 en de Dronepilots.nl app
 
De IJssel bij Zwolle, de Oude brug en de nieuwe spoorbrug. Maar ja, wel Natura 2000 gebied. Moet kunnen.
 
mijn ervaring is dat het ene scherm in de meeste gevallen niet hetzelfde laat zien als het andere scherm.

Ik heb mijn scherm gecalibreerd met een Spyder van Datacolor, zodat ik vanuit een neutraal uitgangspunt werk.

Hoe sommige mensen hun beeld hebben ingesteld is onwaarschijnlijk. Veel te hoge helderheid/contrast of kleuren. Je zou er las-ogen en hoofdpijn van krijgen. Daar kun je natuurlijk niet tegen op bewerken.

 
Hoe sommige mensen hun beeld hebben ingesteld is onwaarschijnlijk. Veel te hoge helderheid/contrast of kleuren. Je zou er las-ogen en hoofdpijn van krijgen. Daar kun je natuurlijk niet tegen op bewerken.
Ik gebruik geen monitor als referentie, maar een vectorscope, dat is een stuk betrouwbaarder.
 
Ik gebruik geen monitor als referentie, maar een vectorscope, dat is een stuk betrouwbaarder.

Ik gebruik de vectorscope ook voor kleurcorrectie naar naturel kleuren. Maar als je met kleuren gaat werken en van de naturel kleuren af gaat wijken om een effect te creeeren wil je toch zien hoe dat er uitziet. Dat kun je in de vectorscope niet zien.
 
De vectorscope is natuurlijk een handige tool om te kijken hoe de kleurbalans is, maar zonder een beeld als referentie kun je volgens mij nooit.. Stel je voor dat je een shot hebt met veel (blauwe) lucht of water, dan zal de vectorscope niet in het midden zitten en ook niet in het midden horen. Als je dan alleen op basis van een vectorscope zou corrigeren, wordt je beeld veel te rood.
 
Je monitor is een handige tool om te kijken hoe het uiteidelijke resultaat eruitziet, het is echter een algemene misvatting dat dit de beste manier is om een video te beoordelen. Er zijn grote verschillen waarop monitoren kleurweergave intepreteren en daarbij corrigeren onze hersenen ook nog eens de kleuren op een manier waarop zij denken dat deze eruit zouden moeten zien. Dit proces is uiterst suggestief.
De Wavevorms zoals je die in de meeste premium videosoftware vind zijn wel in staat kleurweergave objectief te beoordelen.
 
Mooie locatie ja, en supermooi filmpje!
 

Bijlagen

  • ijsselbruggen.jpg
    ijsselbruggen.jpg
    346,3 KB · Weergaven: 36
  • Leuk
Waarderingen: Joanan Blei
Ieder zijn mening, maar ik denk hier anders over. Tenzij je toestemming had om te mogen vliegen in n2000 gebied.
De IJssel bij Zwolle, de Oude brug en de nieuwe spoorbrug. Maar ja, wel Natura 2000 gebied. Moet kunnen.

Verzonden met mijn Nokia 8.1 en de Dronepilots.nl app
 
De IJssel bij Zwolle, de Oude brug en de nieuwe spoorbrug. Maar ja, wel Natura 2000 gebied. Moet kunnen.
Ieder zijn mening, maar ik denk hier anders over. Tenzij je toestemming had om te mogen vliegen in n2000 gebied.


Verzonden met mijn Nokia 8.1 en de Dronepilots.nl app

Dat hangt allemaal af, wat er uitkomt in je stroomschema. Een natura2000 gebied is niet per definitie verboden.
Zie bijlage, stroomschema voor Recreatief gebruik en voor Professioneel gebruik.
 

Bijlagen

  • Professioneeldronegebruik.pdf
    57,9 KB · Weergaven: 19
  • Recreatiefdronegebruik.pdf
    50,7 KB · Weergaven: 38
  • Drones-en-Natura-2000.pdf
    455,2 KB · Weergaven: 41
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Komnas
Qua kleuren, blijft lastig.. Ik gebruik altijd de ingebouwde scopes in Premiere Lumetri om te zien waar de kleuren zitten. Essentiële toevoeging op was je op scherm ziet, mijn ervaring is dat het ene scherm in de meeste gevallen niet hetzelfde laat zien als het andere scherm. Als ik de correctie heb gedaan (de schaduwen en hooglichten dus) gebruik ik vaak een LUT als basis voor grading, maar lichtjes. Dan nog wat tweaken. Soms grade ik het ook helemaal niet en laat ik het naturel. Je ontwikkelt er ook wel wat handigheid in natuurlijk, en YouTube is m'n grote vriend met de talloze tutorials, tips & tricks.

Verzonden met mijn ELE-L29 en de Dronepilots.nl app

Yeah, eigenlijk moet je op een gecalibreerd scherm kunnen werken, en dan nog, de meeste schermen (buiten OLED) of zo kunnen geneens de rec.709 kleuren correct weergeven. Het is dus altijd een beetje "in the eye of the beholder" en zoeken naar wat jij leuk vindt op je eigen scherm. Maar het blijft een leuke hobby! :)