DCRO opent meldpunt geweigerde dronevluchten in CTR’s

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.279
Waarderingsscore
2.915
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl
DCRO opent meldpunt geweigerde dronevluchten in CTR’s

De limiet op gelijktijdige dronevluchten in gecontroleerd luchtruim, waar Dronewatch eerder over berichtte, is een groeiend pijnpunt bij professionele drone-operators. Om die reden heeft brancheorganisatie DCRO een meldpunt geopend waar operators melding kunnen maken van een vooraf geweigerde of zelfs op het laatste moment ingetrokken klaring. Op die manier moet er meer inzicht komen in de omvang van de problematiek.

Lees verder
 
  • Leuk
Waarderingen: Joop.JS
Niks nieuws onder de zon, dus.
Ook bemande VFR vluchten in de Schiphol CTR zijn al jaren een "probleem". En de laatste jaren wordt daar flink de rem op gezet. Zelfs met een vliegplan, een fotomissie formulier gecoördineerd met de Operationele Helpdesk, voor vertrek nog gebeld met de OHD en dan alsnog vlak voor het binnenvliegen van de CTR geen toestemming krijgen. Heel vervelend als je tegen €200,=/uur al minstens een half uur aan het vliegen bent en dan onverrichter zake nog eens zo'n stukje terug mag vliegen. Kost je ook nog minstens een dagdeel aan tijd, want vluchtvoorbereiding en reistijd. Heel frustrerend allemaal! Mogen "wij" ook zo'n meldpunt? ;)

AOPA en KNVvL ageren al jaren, maar een oplossing komt er niet. De hoofdoorzaak is gewoon structureel personeelstekort bij LVNL. Maar ja, ze nemen nou eenmaal geen 55 jarigen aan voor die baan :( (Ja, ik heb gebeld; nee, ze wilden me niet hebben). Dus dat moet aangevuld worden met jongeren. Echter, de gemiddelde millennial ziet het zware opleidingstraject niet zo zitten. Luchtverkeersleider verdient leuk, maar je moet er eerst veel voor doen en het is niet "sexy" genoeg.

Zo. Ik ben mijn frustratie weer even kwijt. En weer verder met de dag :)
 
Niks nieuws onder de zon, dus.
Ook bemande VFR vluchten in de Schiphol CTR zijn al jaren een "probleem". En de laatste jaren wordt daar flink de rem op gezet. Zelfs met een vliegplan, een fotomissie formulier gecoördineerd met de Operationele Helpdesk, voor vertrek nog gebeld met de OHD en dan alsnog vlak voor het binnenvliegen van de CTR geen toestemming krijgen. Heel vervelend als je tegen €200,=/uur al minstens een half uur aan het vliegen bent en dan onverrichter zake nog eens zo'n stukje terug mag vliegen. Kost je ook nog minstens een dagdeel aan tijd, want vluchtvoorbereiding en reistijd. Heel frustrerend allemaal! Mogen "wij" ook zo'n meldpunt? ;)

AOPA en KNVvL ageren al jaren, maar een oplossing komt er niet. De hoofdoorzaak is gewoon structureel personeelstekort bij LVNL. Maar ja, ze nemen nou eenmaal geen 55 jarigen aan voor die baan :( (Ja, ik heb gebeld; nee, ze wilden me niet hebben). Dus dat moet aangevuld worden met jongeren. Echter, de gemiddelde millennial ziet het zware opleidingstraject niet zo zitten. Luchtverkeersleider verdient leuk, maar je moet er eerst veel voor doen en het is niet "sexy" genoeg.

Zo. Ik ben mijn frustratie weer even kwijt. En weer verder met de dag :)
Misschien is het een idee dat de duimendraaiende luchtverkeersleiders op Lelystad Airport, die de Nederlandse belastingbetaler volgens De Telegraaf 4 miljoen euro per jaar kosten, verhuizen naar Schiphol? Voorlopig zal die luchthaven niet voor vakantievluchten worden gebruikt, gezien het uitblijven van een natuurvergunning.
 
Ach, Telegraaf maakt er zijn werk van om te overdrijven, als dat een sensationeler stukje oplevert. Het ligt allemaal net wat genuanceerder, natuurlijk.
Ook op Lelystad werkt nog maar een skeleton crew aan luchtverkeersleiders. Openingstijden worden in het laagseizoen ingeperkt ten opzichte van wat er in het AIP staat en ook daar is te weinig personeel voor.
Verhuizen naar Schiphol? Alsjeblieft niet! Luchtverkeersleiding is het beste wat me overkomen is in mijn slechts 6-jarige vlieg carrière vanaf Lelystad. Veiligheid is aanzienlijk toegenomen. Het aantal airproxen in het circuit is nog maar minder dan de helft van voorheen (met 20% minder verkeer op het veld door vertrokken vliegscholen en Corona perikelen). Lelystad was sowieso al te groot gegroeid om nog als ongecontroleerd veld door te gaan. Landelijk nummer twee na Schiphol qua aantal vliegbewegingen. (Schiphol 500.000, Lelystad 100.000, Rotterdam 50.000 om het even globaal in perspectief te plaatsen)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Arjan Schuw en wdejager
Overigens gaat er geen euro belastinggeld naar de luchtverkeersleiding. Alle kosten (gebouwen, systemen, infrastructuur, mensen etc) worden volledig betaald vanuit de opbrengsten van het luchtvaartsysteem (de zogenaamde enroute en terminal charges). M.a.w. een deel van de kosten van een ticket gaat via een Europees systeem naar de luchtverkeersleidingsorganisaties.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: wdejager