Niks nieuws onder de zon, dus.
Ook bemande VFR vluchten in de Schiphol CTR zijn al jaren een "probleem". En de laatste jaren wordt daar flink de rem op gezet. Zelfs met een vliegplan, een fotomissie formulier gecoördineerd met de Operationele Helpdesk, voor vertrek nog gebeld met de OHD en dan alsnog vlak voor het binnenvliegen van de CTR geen toestemming krijgen. Heel vervelend als je tegen €200,=/uur al minstens een half uur aan het vliegen bent en dan onverrichter zake nog eens zo'n stukje terug mag vliegen. Kost je ook nog minstens een dagdeel aan tijd, want vluchtvoorbereiding en reistijd. Heel frustrerend allemaal! Mogen "wij" ook zo'n meldpunt?
AOPA en KNVvL ageren al jaren, maar een oplossing komt er niet. De hoofdoorzaak is gewoon structureel personeelstekort bij LVNL. Maar ja, ze nemen nou eenmaal geen 55 jarigen aan voor die baan
(Ja, ik heb gebeld; nee, ze wilden me niet hebben). Dus dat moet aangevuld worden met jongeren. Echter, de gemiddelde millennial ziet het zware opleidingstraject niet zo zitten. Luchtverkeersleider verdient leuk, maar je moet er eerst veel voor doen en het is niet "sexy" genoeg.
Zo. Ik ben mijn frustratie weer even kwijt. En weer verder met de dag