DaVinci Resolved: geen resolutie van 2.7K en een framerate van 60 f/s mogelijk?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

AdriA3

Member
Lid geworden
15 jan 2021
Berichten
38
Waarderingsscore
3
Punten
8
Leeftijd
62
Locatie
Zwolle
Ik ben een beginner, en tot een paar dagen geleden geen enkel verstand van videootjes in elkaar knutselen. Velen adviseerden mijn DaVinci Resolve. Daar ben ik dus maar mee begonnen en gelijk de eerste avond lukte het om een mooie video te maken. Was een lange avond en het resultaat teleurstellend:
Ik heb de DJI mini 2 laten filmen in 2.7K met een framerate van 60 f/s. Tot zover het origineel.
Na bewerking (alleen knippen en plakken enzo. Verder niet.) wilde ik m om laten zetten in een MP4 (H.264) op mijn harde schijf. Ik kon kiezen uit een resolutie van 3840 x 2160 Ultra HD en gewoon Full HD (1920 x 1080). Er waren nog wat lagere opties zoals 720p enzo, maar dat zie ik niet zitten.
Helaas, welke ik ook kies, ik zit vast aan een framerate van maximaal 30. Ik heb dan maar gekozen voor de hoogste resolutie, maar helaas een flikkerend beeld, zoals ik verwacht had bij 30 f/s.
Ook bij full HD kan ie niet hoger dan 30 f/s.
Weet iemand hoe ik met DaVinci Resolve een video (MP4) kan maken met een framerate van 60 f/s (zoals de mini 2 m gefilmd heeft)?
En waarom kan ik niet kiezen voor 2.7K? Wat doe ik fout?
De input is goed, maar de export deugt niet. Of heb ik toch voor het verkeerde programma gekozen?
 
Laatst bewerkt:
Start new project.
Ga naar project manager en pas de waarden (bijv 3820x2160 aan naar de waarden van 2.7k. Pas ook framerate aan naar 59.9..
Apply of safe (weet uit mijn hoofd).
Importeer nu je clip.
Als je klaar bent zal de tendering automatisch gelijk staan aan je ingevoerde project settings.
Let op, achteraf wijzigen kan niet.
Succes

Verzonden met mijn Nokia 8.1 en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: AdriA3
Ik vermoed dat je de timeline niet goed hebt ingesteld, deze vind je via de 'project settings' rechtsonderin. Dit is altijd het eerste wat je doet als je een nieuw project start. Dit kan je achteraf niet meer wijzigen. De 2.7 K resolutie kies je door çustom'te kiezen in het dropdown menu in de export tab. Dit zet je op 2704 x 1520

ps.png
 
  • Leuk
Waarderingen: AdriA3
Ik vermoed dat je de timeline niet goed hebt ingesteld, deze vind je via de 'project settings' rechtsonderin. Dit is altijd het eerste wat je doet als je een nieuw project start. Dit kan je achteraf niet meer wijzigen. De 2.7 K resolutie kies je door çustom'te kiezen in het dropdown menu in de export tab. Dit zet je op 2704 x 1520

Bekijk bijlage 2288
Inderdaad, wat ik ook probeer, ik krijg mijn video niet meer terug, Kan ook geen kopie meer invoeren.
Daarom ben ik vanavond helemaal opnieuw begonnen met stukjes knippen en plakken. Inmiddels weer hele klus. In de herhaling dus.
Intussen ook op YouTube gezocht.
Maar ik had zoiets, ik ga er morgen wel weer mee verder. Dus opgeslagen om er morgen weer mee verder te gaan.
Begrijp ik nu goed dat ik morgen dus weer helemaal opnieuw moet beginnen, of kan ik morgen het opgeslagen nieuwe stukje openen en dan in de settings de boel aanpassen?

Inmiddels heb ik ook dit gevonden:


Ik heb nu al opgeslagen. Ga morgen weer even kijken of er nog wat te redden valt, anders begin ik gewoon weer voor de derde keer.
Bedankt voor tip!
 
rcee en ducky,
Dit was pas de derde keer dat ik even met de mini 2 vloog en de eerste keer met een video-editor. Dus totale beginner.
Ik heb heel precies een tutorial op YouTube gevolgd DaVinci voor beginners. hihi. Ze begonnen hoe je een project maakt. Maar er werd niet bijverteld dat je vooraf al in moest stellen hoe je, als het af is, het moet instellen voor het resultaat. Pas op het laatst zag ik dat ik geen keus had. Maar ja.

Ik wilde trouwens wel zien hoe dat (mislukte) filmpje er op YouTube uitziet. Ik vond er teveel flikkering inzitten (geen) idee hoe je dat noemt. In ieder geval door de lage frame-rate een flikkering in b.v. de bomen. en een soort stotter. Maar YouTube zet m eerst om in 1080p en daarna weer naar 1440p ofzo. En YouTube is al de halve dag de HD-versie aan het verwerken. Ik heb pas een kanaal om resultaten te bekijken en er wat van te leren. Daarom heb ik m op verborgen gezet. Als ie klaar is ben ik benieuwd.... Maar nu, terwijl ie bezig is, heb ik al wel even gezien. Oeps.
Nu heb wel geleerd dat zoiets voorkomen kan worden door een hogere frame-rate. Vandaar dat ik in 60 fps heb gefilmd. Maar ja. Misschien kan ik achteraf nog iets redden door zoiets als motion blurr ofzo. En een filter schijnt ook te werken. Maar ik wil graag gewoon simpel stap voor stap beginnen en niet alles tegelijk.
En ik snap ook niet dat ie af en toe, behalve flikkering, ook met horten en stoten gaat. Dat zit volgens mij ook een beetje in het origineel, zoals ik m van de microSD kaart heb afgehaald. Misschien kan je eens kijken wat er aan schort?

Ik zal morgen eens kijken hoe het op YouTube eruit ziet in 2160p.
 
Laatst bewerkt:
Pas op het laatst zag ik dat ik geen keus had. Maar ja.
Iedereen die met resolve aan de slag gaat loopt hier bijna tegenaan, daarna vergeet je het nooit meer :)
 
  • Leuk
Waarderingen: AdriA3
Start new project.
Ga naar project manager en pas de waarden (bijv 3820x2160 aan naar de waarden van 2.7k. Pas ook framerate aan naar 59.9..
Apply of safe (weet uit mijn hoofd).
Importeer nu je clip.
Als je klaar bent zal de tendering automatisch gelijk staan aan je ingevoerde project settings.
Let op, achteraf wijzigen kan niet.
Succes

Verzonden met mijn Nokia 8.1 en de Dronepilots.nl app
Dank voor de tips! Ik zie nu hoe ik moet beginnen met DaVinci Resolve.

Even een vraagje voor is zo dit hele filmpje opnieuw in elkaar knutsel. Ik film met de DJI mini 2 op 2,7K met een resolutie van 60 fps. Dit is dus de input. Wat is de reden dat ik DaVinci in moet stellen op 59,94 fps? Vreemd getal, want 60 staat er ook tussen. Dit zal een reden hebben, maar, als beginneling, ontgaat mij die. En ik wil leren, dus ben benieuwd waarom?

En, vervolgvraag: Als ik het betreffende scherm open heb, kan ik de resolutie instellen bij Timeline Format en bij Video Monitoring.
Een logische gevolgtrekking van mij zou zijn dat bij Timeline format het niet zoveel uitmaakt omdat je daar instelt wat je tijdens het knippen en plakken ziet? (Dus ik kan hier gewoon 1920 x 1080 HD of zoiets instellen?) Klopt dit?
En wat doe ik met de timeline framerate? Ook op 59.94? En dan heb ik nog een optie voor Playback Framerate. Ook 59.94? Of maakt het hier ook niet zoveel uit?
En verder zie ik een hoop ingewikkelde dingen om in te stellen, maar daar blijf ik liever met m'n tengels vanaf.

Maar het gaat uiteindelijk om de export naar een MP-4 bestandje. Het resultaat moet dus zijn Mp4 2.7K met max framerate van 60 fps.

Als ik dan kijk bij Video Monitoring kan ik het Video format bijvoorbeeld instellen op UHD 2160p 59.94 of UHD 2160p 60.

Klopt het dat wat ik instel onder Video Monitoring bepalend is voor het eindresultaat? Een MP4 bestandje met framerate van 60 of 59,94 fps. Hier ook instellen op 59.94?

Graag hulp bij bovengenoemde instellingen. Nog geen tutorial kunnen vinden over deze specifieke instellingen.


(natuurlijk ben ik nu aan het experimenteren. Trial and error met korte stukjes. Maar wil graag weten hoe exact in te stellen zodat ik puur de beeldkwaliteit van de mini 2 kan zien. Dus hoe het opgenomen wordt. Wijziginen hierin aanbrengen is voor mij stap 2)
 
Laatst bewerkt:
rcee en ducky,
Dit was pas de derde keer dat ik even met de mini 2 vloog en de eerste keer met een video-editor. Dus totale beginner.
Ik heb heel precies een tutorial op YouTube gevolgd DaVinci voor beginners. hihi. Ze begonnen hoe je een project maakt. Maar er werd niet bijverteld dat je vooraf al in moest stellen hoe je, als het af is, het moet instellen voor het resultaat. Pas op het laatst zag ik dat ik geen keus had. Maar ja.

Ik wilde trouwens wel zien hoe dat (mislukte) filmpje er op YouTube uitziet. Ik vond er teveel flikkering inzitten (geen) idee hoe je dat noemt. In ieder geval door de lage frame-rate een flikkering in b.v. de bomen. en een soort stotter. Maar YouTube zet m eerst om in 1080p en daarna weer naar 1440p ofzo. En YouTube is al de halve dag de HD-versie aan het verwerken. Ik heb pas een kanaal om resultaten te bekijken en er wat van te leren. Daarom heb ik m op verborgen gezet. Als ie klaar is ben ik benieuwd.... Maar nu, terwijl ie bezig is, heb ik al wel even gezien. Oeps.
Nu heb wel geleerd dat zoiets voorkomen kan worden door een hogere frame-rate. Vandaar dat ik in 60 fps heb gefilmd. Maar ja. Misschien kan ik achteraf nog iets redden door zoiets als motion blurr ofzo. En een filter schijnt ook te werken. Maar ik wil graag gewoon simpel stap voor stap beginnen en niet alles tegelijk.
En ik snap ook niet dat ie af en toe, behalve flikkering, ook met horten en stoten gaat. Dat zit volgens mij ook een beetje in het origineel, zoals ik m van de microSD kaart heb afgehaald. Misschien kan je eens kijken wat er aan schort?

Ik zal morgen eens kijken hoe het op YouTube eruit ziet in 1440p.
Voor een derde keer vliegen en filmen zijn de beelden niet verkeerd hoor!

Ik zie idd de door jouw genoemde stotter oftewel stutter/jitter.
Deels vang je dit op door een hogere framerate (idd 60 fps) en het andere gedeelte vang je op door een lagere sluitertijd. Om vloeiende beweging te krijgen moet je een sluitertijd hebben die het dubbele is van je framerate. Dus 30 fps = 1/60 s sluitertijd. 60 fps = 1/120 s. sluitertijd. Je zal zien dat dit helpt.
Probleem is alleen dat de mini 2 een vaste diafragma waarde heeft van f. 2.8. Dit een relatief grote opening, waardoor er veel licht binnenkomt en waardoor de camera een hoge sluitertijd zal nemen om tot een juiste belichting te komen.
Het beperken van de hoeveelheid licht kan met zogenaamde ND-filters. Dit zijn neutral density filters die niets meer en minder doen dan minder licht doorlaten.

Qua evt. horten en stoten heb ik niet direct een verklaring anders dan dat het wel slim is om een micro SD kaart te hebben die snel wegschrijft.
 
  • Leuk
Waarderingen: AdriA3
Dank voor de tips! Ik zie nu hoe ik moet beginnen met DaVinci Resolve.

Even een vraagje voor is zo dit hele filmpje opnieuw in elkaar knutsel. Ik film met de DJI mini 2 op 2,7K met een resolutie van 60 fps. Dit is dus de input. Wat is de reden dat ik DaVinci in moet stellen op 59,94 fps? Vreemd getal, want 60 staat er ook tussen. Dit zal een reden hebben, maar, als beginneling, ontgaat mij die. En ik wil leren, dus ben benieuwd waarom?

En, vervolgvraag: Als ik het betreffende scherm open heb, kan ik de resolutie instellen bij Timeline Format en bij Video Monitoring.
Een logische gevolgtrekking van mij zou zijn dat bij Timeline format het niet zoveel uitmaakt omdat je daar instelt wat je tijdens het knippen en plakken ziet? (Dus ik kan hier gewoon 1920 x 1080 HD of zoiets instellen?) Klopt dit?
En wat doe ik met de timeline framerate? Ook op 59.94? En dan heb ik nog een optie voor Playback Framerate. Ook 59.94? Of maakt het hier ook niet zoveel uit?
En verder zie ik een hoop ingewikkelde dingen om in te stellen, maar daar blijf ik liever met m'n tengels vanaf.

Maar het gaat uiteindelijk om de export naar een MP-4 bestandje. Het resultaat moet dus zijn Mp4 2.7K met max framerate van 60 fps.

Als ik dan kijk bij Video Monitoring kan ik het Video format bijvoorbeeld instellen op UHD 2160p 59.94 of UHD 2160p 60.

Klopt het dat wat ik instel onder Video Monitoring bepalend is voor het eindresultaat? Een MP4 bestandje met framerate van 60 of 59,94 fps. Hier ook instellen op 59.94?

Graag hulp bij bovengenoemde instellingen. Nog geen tutorial kunnen vinden over deze specifieke instellingen.
Jouw 60 fps is in werkelijkheid 59,94. Als je in windowsverkenner op je bestand gaat staan en kijkt bij eigenschappen/detail zal je zien dat hij 59,94 aangeeft.
Dat er apart 60 staat is mij nog niet bewust opgevallen, maar ik geloof je. Zal voor de praktijk en het kijken niet heel veel uitmaken, nu het verschil dermate klein/kort is.

Qua timeline format enz. moet ik je het antwoord schuldig blijven. Bezie ik e.e.a. snel in Davinci dan zou ik denken dat de timeline format als onderdeel van mijn project settings gelijk moet zijn aan mijn bronbestand. In jouw geval de 2.7 k.
De video monitoring staat bij mij standaard op HD en is het beeld cq. de output van het beeld wat je ziet tijdens het bewerken al dan niet op tweede monitor.
Oftewel mi. is videomonitoring niet bepalend voor het eindresultaat, maar juist de timeline format.

Wat ik veelal doe als ik weer eens met instellingen wil klooien, is een zeer kort fragment uploaden (max 10 sec.) en daarmee te experimenteren. Duurt renderen niet zo lang om resultaat te zien om van daaruit naar je uiteindelijke project te gaan. Zou je met bovenstaande vraag ook kunnen proberen. Zie je vanzelf je output/resultaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: AdriA3
Het vervelende is dat 60 vaak gebruikt wordt als benaming waar 59.94 de eigenlijke frequentie is. Voor Europa geldt 50 (p of i)
Voor de USA en de meeste zuid Amerikaanse landen, 59.94 (Wat meestal 60 genoemd wordt)

Voor televisie wordt op dit moment (voor HD) Altijd I (interlaced) gebruikt.
Voor 4K is dat progressive.

Drones hebben vrijwel altijd alleen de mogelijkheid in 30p (29.97) op te nemen of in 60p (59.94).
Soms (hangt af van de Drone) kan je in het settings menu de drone camera op 50i of 50p zetten.

Mocht je niet alleen op YouTube of voor vrienden iets willen maken, is 50i (voor televisie) altijd de beste oplossing.
50p wordt ook wel verwerkt.

Als iets hoge nieuwswaarde heeft, maakt het natuurlijk niet uit dan "transcoderen" ze het materiaal
 
Jouw 60 fps is in werkelijkheid 59,94. Als je in windowsverkenner op je bestand gaat staan en kijkt bij eigenschappen/detail zal je zien dat hij 59,94 aangeeft.
Dat er apart 60 staat is mij nog niet bewust opgevallen, maar ik geloof je. Zal voor de praktijk en het kijken niet heel veel uitmaken, nu het verschil dermate klein/kort is.

Qua timeline format enz. moet ik je het antwoord schuldig blijven. Bezie ik e.e.a. snel in Davinci dan zou ik denken dat de timeline format als onderdeel van mijn project settings gelijk moet zijn aan mijn bronbestand. In jouw geval de 2.7 k.
De video monitoring staat bij mij standaard op HD en is het beeld cq. de output van het beeld wat je ziet tijdens het bewerken al dan niet op tweede monitor.
Oftewel mi. is videomonitoring niet bepalend voor het eindresultaat, maar juist de timeline format.

Wat ik veelal doe als ik weer eens met instellingen wil klooien, is een zeer kort fragment uploaden (max 10 sec.) en daarmee te experimenteren. Duurt renderen niet zo lang om resultaat te zien om van daaruit naar je uiteindelijke project te gaan. Zou je met bovenstaande vraag ook kunnen proberen. Zie je vanzelf je output/resultaat.
Dank voor jullie tips!

Ik ben er, na veel experimenteren, achter gekomen hoe de instellingen zouden moeten zijn:
De DJI mini 2 heb ik laten opnemen met 2.7K en framerate van 60.
Dit komt overeen met 2720 x 1530 en framerate van 59,94.
De Timeline resolution heb ik ingesteld op 1920 x 1080 HD
Maar...., daaronder kan je handmatig 2720 x 1530 invullen. En dat wist ik niet.
Op dit punt ging ik dus steeds de mist in.
Verder bij playback frame rate ook handmatig 59,94 ingevuld.
Bij Video format gewoon 1080p 59,94
1612990949366.png

En vervolgens als het opgeslagen moet worden:
Custom settings
Format Mp4 (de codec wordt automatisch H264)
Resolution Custom 2720 x 1530 en framerate 59,94.
(ik zag dat de bit dept van de opnames DJI mini 2 8 was. In DaVinci staat ie op standaard op 10. Dus deze ook aangepast. Maar maakt volgens mij niet zoveel uit)

1612990949366.png

Ik denk dat op deze manier de export naar een Mp4 bestand via DaVinci, hetzelfde is als wat de DJI mini 2 heeft opgenomen.
Maar dan wel nadat er naar hartelust geknipt en geplakt kan worden met de videobestandjes in DaVinci.
Dus ik kan met deze instellingen doorgaan met als camera-instelling van de mini in 2.7K en 60 fps.

Dit zou het dus moeten zijn....

Een fragmentje van ongeveer 4,5 minuten 3840 x 2160 (4K) en 59,94 fps neemt 16,4 Gb geheugen in beslag.
Hetzelfde fragmentje van ongeveer 4,5 minuten met bovengenoemde instellingen (2.7K) resulteert in 9,4 Gb aan opslag.
En dat scheelt nogal!
En 't renderen gaat ook een stuk sneller.

Weer wat geleerd.
En nu het antwoord op mijn eigen vraag (want daar begon ik dit topic mee) is dus: Ja. Dat kan!
 
Laatst bewerkt:
Voor een derde keer vliegen en filmen zijn de beelden niet verkeerd hoor!

Ik zie idd de door jouw genoemde stotter oftewel stutter/jitter.
Deels vang je dit op door een hogere framerate (idd 60 fps) en het andere gedeelte vang je op door een lagere sluitertijd. Om vloeiende beweging te krijgen moet je een sluitertijd hebben die het dubbele is van je framerate. Dus 30 fps = 1/60 s sluitertijd. 60 fps = 1/120 s. sluitertijd. Je zal zien dat dit helpt.
Probleem is alleen dat de mini 2 een vaste diafragma waarde heeft van f. 2.8. Dit een relatief grote opening, waardoor er veel licht binnenkomt en waardoor de camera een hoge sluitertijd zal nemen om tot een juiste belichting te komen.
Het beperken van de hoeveelheid licht kan met zogenaamde ND-filters. Dit zijn neutral density filters die niets meer en minder doen dan minder licht doorlaten.

Qua evt. horten en stoten heb ik niet direct een verklaring anders dan dat het wel slim is om een micro SD kaart te hebben die snel wegschrijft.
Ik had alle instellingen in de DJI mini 2 op automatisch gezet en opgenomen met 2.7K en 60fps.
Daarom was ik ook zo aan het experimenteren met DaVinci Resolve omdat ik, na knippen/plakken van fragmentjes dezelfde export wilde hebben als de mini 2 heeft opgenomen.
Mijn bedoeling hiermee was precies om vervolgens eens te kijken hoe het resultaat wordt als ik de camera-instellingen anders doe en om te kijken wat het effect is van een ND-filter (motion-blurr) op het resultaat. Ik heb een setje freewell filters gekocht.
En ik had inderdaad al gezien op een YouTube tutorial over de sluitertijd instellingen zoals jij hier noemt.
Maar volgens mij kan ik alleen de effecten van sluitertijd en filter op het resultaat pas vergelijken als voor mezelf eerst een standaard heb. En daar ben ik nu dus achtergekomen hoe dat in DaVinci Resolve werkt.
Dus voortaan gebruik ik de 2.7K met 60 fps instelling voor de DJI mini 2.
En de volgende stap is dus experimenteren met de camera instellingen (1/120 s sluitertijd) en de filters in plaats van automatisch. En kijken hoe dit uitpakt en hoe dit de stotter kan verminderen. Pas dan kan ik het effect vergelijken, denk ik.
Dank voor je tip, Ducky!
 
Laatst bewerkt:
Ik volg dit topic met belangstelling! Ik overweeg ook om Davinci aan te schaffen.
 
Aanschaffen? Er is gratis versie van:). Ook een betaalde, uitgebreidere, maar in de gratis variant zitten zoveel mogelijkheden dat de gemiddelde amateur hier meer dan voldoende aan heeft.

Verzonden met mijn Nokia 8.1 en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: GuusS
Ok, dat is beter. Ik had enkel nog maar in de app store gekeken.
 
Jouw 60 fps is in werkelijkheid 59,94. Als je in windowsverkenner op je bestand gaat staan en kijkt bij eigenschappen/detail zal je zien dat hij 59,94 aangeeft.
Dat er apart 60 staat is mij nog niet bewust opgevallen, maar ik geloof je. Zal voor de praktijk en het kijken niet heel veel uitmaken, nu het verschil dermate klein/kort is.

Qua timeline format enz. moet ik je het antwoord schuldig blijven. Bezie ik e.e.a. snel in Davinci dan zou ik denken dat de timeline format als onderdeel van mijn project settings gelijk moet zijn aan mijn bronbestand. In jouw geval de 2.7 k.
De video monitoring staat bij mij standaard op HD en is het beeld cq. de output van het beeld wat je ziet tijdens het bewerken al dan niet op tweede monitor.
Oftewel mi. is videomonitoring niet bepalend voor het eindresultaat, maar juist de timeline format.

Wat ik veelal doe als ik weer eens met instellingen wil klooien, is een zeer kort fragment uploaden (max 10 sec.) en daarmee te experimenteren. Duurt renderen niet zo lang om resultaat te zien om van daaruit naar je uiteindelijke project te gaan. Zou je met bovenstaande vraag ook kunnen proberen. Zie je vanzelf je output/resultaat.

Ik ben inmiddels wat aan het experimenteren geslagen om te kijken wat het beste resultaat geeft. De stutter of jitter is voor een groot gedeelte opgelost (zie mijn video boven), door alle wijze raad ter hand te nemen en opnieuw te kijken hoe het uitpakt als ik de opnamens van de DJI mini 2 bekijk zoals het is opgenomen. Dus 2.7K met 60 fps.
En daarnaast hetzelfde videofragmentje te converteren naar 4K met 60 fps.
Ik heb dus twee dezelfde filmpjes naast elkaar gezet op YouTube. Beiden ongeveer 4,5 minuut. En met opzet een fragmentje waar ik met de camera aan het klooien ben geweest omdat bij beweging het effect het grootst is.

Mijn vraag aan een ieder die dit linkje volgt:
Zouden jullie eens willen kijken naar deze twee fragmentjes? En dan ben ik heel benieuwd wat jullie ervan vinden.
Zien jullie het verschil tussen deze twee fragmentjes?
Zien jullie nog steeds stutter/jitter (als je bv naar de bomen, het grint in de boot, de rietkraag kijkt)?

Ik ben geinteresseerd in jullie mening over de kwaliteit van deze twee fragmentjes omdat ik eerst een standaard voor mezelf wil kiezen (dat zal hoogstwaarschijnlijk zijn dat ik in 2,7K met framerate 60) blijf opnemen.
Maar als ik bij knippen/plakken gebruik maak van DaVinci Resolve, kan ik kiezen of ik dit zo laat, of dat ik het omzet naar 4K met framerate van 60.

Stap twee is voor mij, om me te gaan verdiepen in de ND-filters en sluitertijden om de stutter/jitter al te voorkomen bij het opnemen van de videos met de DJI mini 2.

Dus: wie oh wie wil hier eens naar kijken? En ben benieuwd wat jullie er van vinden. Graag ook reactie op verschil tussen 4K en 2.7K indien mogelijk?
(mijn eerste mislukte videootje met veel stutter/jitter zie je bovenaan dit draadje (genaamd Westerkolk)).

Hier mijn link naar de twee experimentele videootjes: https://youtube.com/playlist?list=PL1cqiwApGXaMuiXKCp9rWW3M_lNoHEZhr

(NB bij het bekijken van deze twee filmpje op YouTube wel rechtsonder bij instellingen de ene zetten op 2160p60 en die andere op 1440p60. Anders zijn ze hetzelfde)
 
Laatst bewerkt:
Loopt mooi vloeiend!
 
  • Leuk
Waarderingen: AdriA3
rcee en ducky,
Dit was pas de derde keer dat ik even met de mini 2 vloog en de eerste keer met een video-editor. Dus totale beginner.
Ik heb heel precies een tutorial op YouTube gevolgd DaVinci voor beginners. hihi. Ze begonnen hoe je een project maakt. Maar er werd niet bijverteld dat je vooraf al in moest stellen hoe je, als het af is, het moet instellen voor het resultaat. Pas op het laatst zag ik dat ik geen keus had. Maar ja.

Ik wilde trouwens wel zien hoe dat (mislukte) filmpje er op YouTube uitziet. Ik vond er teveel flikkering inzitten (geen) idee hoe je dat noemt. In ieder geval door de lage frame-rate een flikkering in b.v. de bomen. en een soort stotter. Maar YouTube zet m eerst om in 1080p en daarna weer naar 1440p ofzo. En YouTube is al de halve dag de HD-versie aan het verwerken. Ik heb pas een kanaal om resultaten te bekijken en er wat van te leren. Daarom heb ik m op verborgen gezet. Als ie klaar is ben ik benieuwd.... Maar nu, terwijl ie bezig is, heb ik al wel even gezien. Oeps.
Nu heb wel geleerd dat zoiets voorkomen kan worden door een hogere frame-rate. Vandaar dat ik in 60 fps heb gefilmd. Maar ja. Misschien kan ik achteraf nog iets redden door zoiets als motion blurr ofzo. En een filter schijnt ook te werken. Maar ik wil graag gewoon simpel stap voor stap beginnen en niet alles tegelijk.
En ik snap ook niet dat ie af en toe, behalve flikkering, ook met horten en stoten gaat. Dat zit volgens mij ook een beetje in het origineel, zoals ik m van de microSD kaart heb afgehaald. Misschien kan je eens kijken wat er aan schort?

Ik zal morgen eens kijken hoe het op YouTube eruit ziet in 2160p.
 

Bijlagen

  • 20210219_145552_0001_2021-02-28 19-01-04.jpg
    20210219_145552_0001_2021-02-28 19-01-04.jpg
    731,8 KB · Weergaven: 25
  • Leuk
Waarderingen: AdriA3