Dat ging nog net goed......oftewel héééél veel geluk gehad

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Simpledrone BV

New Member
Lid geworden
3 jul 2017
Berichten
4
Waarderingsscore
1
Punten
3
Leeftijd
63
Locatie
Courbevoie, Frankrijk
In de afgelopen vakantie heb ik iets meegemaakt met mijn DJI Spark, wat ik iedereen toch wel even wil laten weten. Ik was in Zwitserland in de bergen op 3000 meter hoogte, naast een station van de kabelbaan waarmee ik naar boven was gekomen. Ik ben een stukje weg gelopen, zo'n 100 tot 150 meter. Op die plek is er een fantastisch uitzicht op de bergen om je heen. Vandaar de reden om daar heen te gaan en de drone mee te nemen. Ik startte de drone en de iPad waarmee ik hem wilde besturen. Alles ging goed, de drone ging omhoog tot 1.5 meter boven de grond. Toen stuurde ik hem omhoog naar een meter of 10. Tot dan toe alles OK. Ik draaide de camera naar links en rechts, om een mooi panorama van de bergen te maken. Toen wilde ik voorwaarts vliegen, maar op het moment dat ik op het scherm de besturing naar voren wilde starten, ging de drone er ineens onaangekondigd met volle snelheid vandoor. Zonder dat ik daar ooit opdracht voor gegeven had. Het ging zo snel dat de drone in minder dan 10 seconden uit het zicht verdwenen was. Recht over het terras van de hut naast de kabelbaan, recht op de gletscher af, die daar achter lag. Mijn eerste gedachte was 'Die zie ik nooit meer terug'. Ik hoorde hem echter nog wel, en ik probeerde uit alle macht de controle over de drone terug te krijgen. Nooit lukken natuurlijk. Hij was allang buiten bereik aangezien ik alleen met WiFi bestuurde en niet met de controller. Achteraf is dat wellicht nog mijn geluk geweest, anders was hij waarschijnlijk nog veel verder gevlogen. Ik bleef hem horen, en ineens zag ik hem weer terugkomen, omdat hij probeerde naar het RTH punt te komen. Dat lukte echter niet, hij bleef een stuk lager dan waar ik stond, hoveren, ongeveer een meter boven een steil sneeuwveld. Afstand tot waar ik stond was een kleine 100 meter. Ook daar lukte het niet om de controle terug te krijgen. Ik ben naar beneden gelopen naar de rand van het sneeuwveld, en toen ik daar was, hoorde ik hem niet meer. Ik keek even verder en zag hem op het sneeuwveld liggen, zo'n 15 meter van de rand. Op het sneeuwveld lag canvas, waarschijnlijk om de sneeuw te beschermen tegen de zon, om de sneeuw te gebruiken voor een skiwedstrijd of zo. Ik ben heel voorzichtig over het canvas gelopen, erg oppassen om vooral niet onderuit te gaan, en heb de drone op kunnen rapen. Ik ben terug gelopen, en ik had mijn drone weer terug. Oeffff.
Ik heb mij de kop gebroken, hoe dit in hemelsnaam kon gebeuren. Het kan zijn dat de GPS nog niet goed was opgepikt door de drone, en dat hij daarom het RTH-punt niet terug kon vinden. Duidelijk pilot error. Maar dat verklaart nog niet waarom hij er ineens als een idioot vandoor gaat. Ik heb geinformeerd bij de lokale droneshop, waar ik de spullen heb gekocht. Ik heb uitgelegd waar ik was en wat er gebeurde, en men zei meteen dat het electrische veld van de kabelbaan wel eens de oorzaak kon zijn. Ook herinner ik me dat er vlakbij een paal stond, met waarschijnlijk kleine antennes voor HF-signalen. Ik vermoed dat die paal de oorzaak is geweest, omdat ik daar veel dichterbij stond.
Toch even donders opletten met electromagnetische velden als je daar vlak in de buurt staat. Want dan kunnen er soms erg gekke dingen gebeuren, waar je in de verste verte niet op rekent. Gelukkig waren er ook vrijwel geen mensen in de buurt, waarmee ongelukken hadden kunnen gebeuren. Het is maar even dat jullie het weten.

Groetjes - Jan - Simpledrone BV
 
  • Leuk
Waarderingen: MikeyMike
Ik kreeg zoals velen op forum dji bovenstaande melding. Spark ging opeens in atti . Geen no fly zone geen interferences en had compass gecalibreerd voor het vliegrn.Kon hem gelukkig op de grond zetten. Heb melding gemaakt en logs op gestuurd naar dji. Nog niets gehoord. Maar wil wel alle sparkvliegers waarschuwen dat dit( zoals bij velen in de wereld) zomaar kan gebeuren. Ik laat de spark even op de grond totdat er duidelijkheden zijn


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Dit is allemaal niet echt prettig en ik vind het heel vervelend voor jullie. Ik hoop voor jullie, dat er snel oplossingen komen.
Een drone is om ermee te vliegen en niet om hem aan de grond te houden.
DJI, doe er wat mee !
 
Wij vertrekken a.s vrijdag naar Zweden, en ik ben benieuwd waar ik de Spark allemaal kan gaan zoeken


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Het lijkt wel een vossenjacht worden. Spark de lucht in en de speurtocht kan beginnen. Ik noem hem maar de DJI speur. Ook ik heb compass errors gehad en heb ook altijd maar de mavic mee met de gedachten als de spark er vandoor gaat kan ik altijd nog filmen met de mavic. Een hele foute gedachten bij een drone van €799 maar tot nog toe is het helaas zo

Verzonden met mijn EVA-L19 en de Dronepilots.nl app