CTR tijden

Running72

Active Member
Lid geworden
21 feb 2025
Waarderingsscore
77
Punten
28
Leeftijd
53
Van godrone.nl: (EHEH EINDHOVEN CTR)
"This scheduled airspace is only active:
On any day of the week between 06:00 (UTC) and 23:00 (UTC), valid all year."

In de zomer is UTC 2 uurtjes vroeger dan locale tijd, dus tot 08:00 lokale tijd is de airspace niet active.
De zon komt dit weekeind op rond 07:00 (lokale tijd)
Dus kan ik 's morgens van 07:00 tot 08:00 lokale tijd vliegen op deze locatie?

Ik kom 2 definities tegen van 's nachts... tot 0600 en tot zon's opgang. Volgens mij geld voor luchtvaart de zons opgang, maar zelfs als ik het mis heb is 0700 geen nacht meer.

Maak ik hier ergens een denk fout?

Je maakt hier een denk fout.
1743778337786.png
Dit komt trouwens uit Aeret.
Ik heb ook nog in GoDrone gekeken, en vind het inderdaad zeer verwarrend. Het zou idd kunnen suggereren dat er tussen die tijden wel gevlogen zou mogen worden. Aeret is wat dat betreft veel duidelijker. En ja, GoDrone is de enige wettelijk geldige. HELAAS.
Ik houd mezelf gewoon aan de regel : Het vliegen in een CTR is voor mij, als recreatieve vlieger, ten alle tijden "Not done".

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Running72
Je maakt hier een denk fout.
Bekijk bijlage 5419
Dit komt trouwens uit Aeret.
Ik heb ook nog in GoDrone gekeken, en vind het inderdaad zeer verwarrend. Het zou idd kunnen suggereren dat er tussen die tijden wel gevlogen zou mogen worden. Aeret is wat dat betreft veel duidelijker. En ja, GoDrone is de enige wettelijk geldige. HELAAS.
Ik houd mezelf gewoon aan de regel : Het vliegen in een CTR is voor mij, als recreatieve vlieger, ten alle tijden "Not done".

Inderdaad Aeret zegt iets ander, maar waar komt die 24H vandaan in Aeret?
Welke regelgeving baseren die zich op?

Er staat wel wat meer info op Aeret:
"This airspace is classified as a RMZ (Radio Mandatory Zone) outside aerodrome opening hours."

Is dat dan de regel die het voor de gemiddelde drone piloot onmogelijk maakt?

Is dat dan de regel die het voor de gemiddelde drone piloot onmogelijk maakt?

Ja, zoals JH54 aangeeft is het hier verboden om in de Open Categorie te vliegen.
Sommige vliegvelden zijn buiten de openingstijden een RMZ vanwege de mogelijkheid dat er een helikopter/vliegtuig kan opstijgen/landen.

• Leuk
Waarderingen: Running72
Vanuit defensie krijg ik het antwoord dat RMZ niet van toepassing is op drones, dus in een RMZ mag je vliegen.......

maar dat een militaire CTR geen vaste openstellingstijden heeft. Dus voor avond vliegen of ambulance vlucht kan het zomaar zijn dat de CTR ineens actief is. Dat weet je alleen via die radio die je niet hebt.

Of dan een scanner voldoende is....

(Hopelijk overbodig, maar ik laat geen drone opstijgen totdat 100% duidelijk is dat dit legaal is en geen gevaar oplevert en raad ook anderen niet aan om onbezonnen acties uit te gaan voeren.)

Helaas is jouw defensiebron niet goed geïnformeerd. De RMZ is voor alle luchtverkeer van toepassing en drones vallen daar ook onder.
Dus het is niet verboden te vliegen, maar wèl met de voorwaarde van tweezijdig radiocontact. En dat is in de open categorie praktisch gezien niet mogelijk. Daar heb je een RT opleiding voor nodig en bepaalde apparatuur die niet bij een "standaard" drone horen.