Crash na firmware update Hubsan Zino

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

SnitserNL

Well-Known Member
Lid geworden
11 mei 2019
Berichten
1.725
Waarderingsscore
670
Punten
113
Leeftijd
67
Locatie
Sneek
Afgelopen zaterdag is mijn Zino gecrasht nadat ik de avond ervoor de FC firmware had ge-update. Het updaten op zich ging goed, en daarom ben ik deze 'op de zaterdagochtend gaan testen.
Bij het testen was ik al snel de connectie kwijt; al op 50 meter afstand waar 1 kilometer voor de Zino normaal is.
De drone was aan het stijgen en bleef recht omhoog gaan, ook toen de connectie weg was. Hij deed dus niet wat hij geacht werd te doen op het moment dat de connectie weg was: ter plekke blijven hoveren, of de RTH inzetten.
Na enige tijd zag ik hem niet meer. Even later hoorde ik hem ook niet meer: hij bleef maar stijgen en stijgen.
Na ruim 20 minuten crashte hij op zo'n 140 meter afstand vanwege de lege accu. Hoe hoog hij in die 20 minuten wel niet geklommen is weet ik niet, maar het moeten honderden meters zijn geweest.

Zijn er meer die een dergelijk raar gedrag hebben gezien?
 
Lijkt mij dat de flightlogs wel enige opheldering kunnen geven ?
 
Die heb ik bekeken ja. Maar wat je ziet is dat de drone klimt naar 57 meter hoogte en dan de connectie kwijt raakt. Daarna niets meer.

 
Idd, daar valt weinig uit te halen. Je ziet nog wel de gps positie van transmitter veranderen.....dat zegt mij dat de verbinding tussen je telefoon en de transmitter wel ok lijkt. Ik gok dat de drone zelf een soft of hardwarematige " freeze" heeft gehad waardoor hij ook niet meer in staat was de failsafe scenario's ten uitvoer te brengen. Gewoon pech dus. Je zou eventueel nog wel even kunnen kijken of je sd kaartje deze problemen zou kunnen veroorzaken.
 
Je geeft ook aan dat je aleen de FC firmware hebt geupgrade. Moet je dan ook niet de transmitter /gimbal of camera gelijk mee updaten ? ?


CHANGE LOG(for the drone ):

1. Optimized the drone’s behavior for losing altitude when forwarding

2. Added the function to set height for RTH in the APP

3. Added the function to set Gimbal Pitch speed in the APP

4. Modified the RTH feature for lost control and allowed it to RTH after losing control in Auto-land mode
5. Optimized the video quality
6. Improved the stability in hovering and flight
7. Optimized the drone’s behavior for losing altitude in Auto Take- Off mode
8.Modified the RTH feature that allow the drone to RTH when the WiFi disconnects or the transmitter disconnects.
9.Optimized the quality of the video transmission
10.Improved the Battery detection and display
11. Increase the immediate alert function for the irregular actual battery capacity, Semi-charge state(it means the battery is unable to be fully charged) and battery capacity reduction. You can adjust your drone flight strategy or change the battery once you have seen this warning.

12.Optimized RTH at short range and increase the cancel option for low battery RTH and land mode

13.Optimized the gimbal error code 0X0008



CHANGE LOG(for the controller ):

  1. Added the function to set Image Transmission

  2. Added the function that enables the controller to control the drone after the WiFi disconnects

  3. Added the function that enables the throttle stick to control the drone during RTH and Auto land


En misschien even dubbelchecken of de geladen firmware wel ECHT de juiste is voor jou drone
 
Laatst bewerkt:
Met dat SD-kaartje heb ik 6 weken zonder problemen gevlogen. En met een ander kaartje testen, dat wordt hem ook niet meer ben ik bang ... :(

crash.jpg
 
Je geeft ook aan dat je aleen de FC firmware hebt geupgrade. Moet je dan ook niet de transmitter /gimbal of camera gelijk mee updaten ? ?

Alles was up-to-date. En als de firmware gedownload is van de Zino-pagina op de Hubsan site, dan moet ik er toch van uit kunnen gaan dat het de juiste is?

Maar goed. De kwestie ligt nu bij Hubsan. Ik heb mijn ervaringen doorgespeeld naar de leverancier en die heeft het bij Hubsan neergelegd.

Ik was alleen benieuwd of meerdere Hubsan-piloten deze ervaringen hadden.
 
Heb je de transmitter ook geupdate zoals op de video ?

 
Niet nu, maar al eerder. Hij staat al een tijdje op V0.1.6.

Zoals al eerder aangegeven. Alles was up-to-date.
 
Tja, blijft lastig. De valkuil bij de Zino ligt een beetje bij het feit dat de firmware updates niet volledig geautomatiseerd plaatsvinden, je ziet veel bezitters die de updates slechts gedeeltelijk uitvoeren en dit zorgt natuurlijk voor de nodige problemen. Ben benieuwd naar de feedback van Hubsan in deze.
 
Inderdaad. Dat is een zwak punt in de Zino, dat zelf moeten updaten. Dat houdt altijd een risico in. Je kunt de procedure nog zo goed volgen, en alles kan goed lijken te zijn gegaan: je zult het op enig moment moeten gaan testen. En als de drone dan zijn eigen gang blijkt te gaan, dan ben je te laat om nog in te kunnen grijpen ...
 
Het enige dat mij in de firmware versie echt opviel was dit:
upload_2019-12-7_12-7-13.png
Terwijl de app versie in de Google Play store al op versie V1.7.1 zit. Maar goed, die V1.6.6 zal dan wel de minimum versie zijn.
 
Even een afsluitende update:

Na de crash heb ik in overleg en op verzoek van mijn leverancier Hubsan-winkel.nl de drone naar hen opgestuurd, waarna zij deze door hebben gestuurd naar Hubsan. Dit om te kunnen beoordelen of ik m.b.t. de door de update veroorzaakte schade een beroep zou kunnen doen op de garantieregeling.

Gelukkig blijkt dat (mede door de niet geringe inspanningen in dezen van Hubsan-winkel.nl!) het geval te zijn. Ik krijg vandaag mijn nieuwe Zino binnen. :)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: rcee
Prima afgehandeld lijkt mij zo! Vlieg ze !
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL