Controleer uw GPS-systeem na 7 april

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

firstone60

New Member
Lid geworden
14 jun 2018
Berichten
19
Waarderingsscore
1
Punten
3
Locatie
Nederland
Iemand idee dat wij drone vlieger hier ook last van krijgen ?


Heeft u navigatie in de auto? Of op de boot wellicht? Of gebruikt u misschien GPS tijdens het hardlopen? Hoe dan ook: het is mogelijk dat uw GPS-systeem na 7 april niet meer correct functioneert.

In de nacht van 6 op 7 april vindt namelijk de ‘GPS-omwenteling’ plaats. Het telsysteem van GPS is dan vol en begint vanaf dan weer bij 0. Een beetje zoals bij oudere auto’s vroeger, als de kilometerteller na 99.999 km weer oversprong op 0 km.


De GPS-omwenteling kan ertoe leiden dat navigatiesystemen ‘in de war raken’ en niet meer goed functioneren. Om vervelende situaties te voorkomen adviseert Agentschap Telecom om uw GPS-systeem goed te controleren na 7 april.

Controleer uw GPS-systeem na 7 april
 
Iemand idee dat wij drone vlieger hier ook last van krijgen ?

Als een apparaat echter meer dan tien jaar geen firmware-updates heeft gehad, is er de kans dat het gps-systeem straks foutieve informatie geeft.

Antwoord op je vraag: nee dus

Bron: Tweakers
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
M.a.w het GPS systeem in de meeste drones hebben regelmatig een update gekregen.
Dat weet ik niet of de meeste drones regelmatig een update hebben gekregen. Het ligt aan de eigenaar van de drone of hij zijn drone regelmatig van een firmware update voorziet of dat er überhaupt updates beschikbaar komen.
De reden waarom het antwoord 'nee' is, is dat niemand een drone heeft die ouder dan tien jaar is.
 
  • Leuk
Waarderingen: firstone60
Maar heb je een zelfbouw drone met GPS unit van één van de grote Chinese retailers "voor weinig" gekocht? Of heeft die Chinese leverancier van je drone diezelfde GPS units toegepast? Dan kan het zomaar eens zijn dat je volgende maand pech hebt.
Ik heb 3 van die units. Van één weet ik zeker dat -ie het gaat blijven doen, van één heb ik geen idee en van de laatste ben ik vrij zeker dat ie de prullenbak ik kan. Maar het afgelopen jaar zijn bijna alle GPS modules uitgeleverd met een uBlox M8 unit. Die zijn OK. M7 weet ik niet; M6 is te oud - en voor zover ik heb kunnen vinden ook geen FW update voor te krijgen. (uBlox levert tegenwoordig alleen nog M8 modules, maar voorraden bij tussen leveranciers zijn nog niet op)
u-blox
 
  • Leuk
Waarderingen: firstone60
Terechte aanvulling Eric-Jan. Mijn reactie was gericht op de consumenten drones. Ik was er van uit gegaan dat zelfbouwers als jij wel weten wat voor componenten ze gekocht hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: firstone60
Klopt, maar zoals iedereen kookt met water, gebruikt ook DJI uBlox GPS modules. uBlox bedient ongeveer 90% van de GPS wereld.
En van DJI geloof ik nog wel dat ze de duurdere M8 generatie al een paar jaar gebruiken (zo lang bestaat die al), maar van een Eachine of vergelijkbaar goedkoop merk ("prijsvechter") weet ik het zo net nog niet. Dat prijsverschil moet ergens vandaan komen... En meestal betekent dat, dat echt overal op bezuinigd wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: firstone60
Ben wel benieuwd wat mijn GDU Byrd doet, eigenlijk. Ook GDU was in de tijd van de Byrd Standard nog een soort van start-up.
 
  • Leuk
Waarderingen: firstone60
Dan is het ook (vrijwel) geen probleem, dus..