Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Harrson

New Member
Lid geworden
3 aug 2021
Berichten
20
Waarderingsscore
8
Punten
3
Locatie
Randstad
Website
harrson.nl
Enthousiastelingen,

Drones die video-opnamen maken op muziekfestivals heb ik vaker gezien. Tot dusverre zag ik ze alleen in de buitenlucht maar afgelopen weekend bij Paaspop in Schijndel vloog er tijdens meerdere concerten een drone door de grote tent waar het hoofdpodium in stond. Ik kon me moeilijk voorstellen dat er zonder waypoints gevlogen werd. Het grootste gedeelte van de de tent was namelijk donker en er waren een hoop obstakels zoals de geluidsinstallaties, trussen, verlichting, videoschermen, cameramensen etc.

Op deze video (vanaf 1.49 min.) lijkt het erop dat hij handmatig bestuurd wordt. Weet iemand wat voor drone dit is? FPV of niet? Ik neem aan dat de Specific categorie hier van toepassing is, moest de piloot eerst met een PDRA of SORA aan de slag? Ik ben benieuwd of er op zo’n festival nog meer regelgeving van toepassing is. Kan iemand daar iets over zeggen?
 
  • Leuk
Waarderingen: DDD
Heb je dan een drone in je haar of haar in je drone? :D
 
Ik ken geen drone gerelateerde wetten voor het binnenvliegen, ik vlieg regelmatig in een hangar in Valkenburg en daar heeft niemand een vergunning nodig. Ik kan me wel voorstellen dat de bezoekers toestemming hebben gegeven.
 
  • Leuk
Waarderingen: DDD
Ik ken geen drone gerelateerde wetten voor het binnenvliegen, ik vlieg regelmatig in een hangar in Valkenburg en daar heeft niemand een vergunning nodig. Ik kan me wel voorstellen dat de bezoekers toestemming hebben gegeven.
Inderdaad Maarten, ik ken ook geen wetten met betrekking tot binnen vliegen. Ik denk dat het hier meer te maken heeft met het vliegen boven (in dit geval) 13.000 feestende mensen die bovenop elkaar staan. Ik zou het ook logisch vinden dat bezoekers vooraf op de hoogte zouden zijn gebracht maar dat was hier niet het geval.
 
  • Leuk
Waarderingen: DDD
Het leek mij een speelgoeddrone. Wat een onprofessioneel gedoe...
 
  • Leuk
Waarderingen: BramB
wat een gekkenhuis wat als hij haar zou verwonen of iemand in het publiek wie is er dan aansprakelijk


Verzonden via mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Ik vind binnen vliegen, en binnen vliegen boven 13000 mensen een wereld van verschil eigenlijk..


DJI Mavic 2 pro/ DJI FPV
 
Ik vind binnen vliegen, en binnen vliegen boven 13000 mensen een wereld van verschil eigenlijk..


DJI Mavic 2 pro/ DJI FPV
Eens, vandaar de vraag of er naast de Specific categorie (toch?) nog andere voorwaarden (voor de organisatie?) van toepassing zijn.
 
Eens, vandaar de vraag of er naast de Specific categorie (toch?) nog andere voorwaarden (voor de organisatie?) van toepassing zijn.
De piloot hoeft in geen een enkele categorie te vliegen, omdat het binnen is. (a1,a2,a3, specific etc etc is voor het luchtruim, en dat is niet binnen) Als ik het goed kan beoordelen heeft de organisatie de volledige verantwoording. Ik denk trouwens dat dat ding weinig schade kan aanrichten. Een paar 100 gram en propguards. Ik heb het wel eens als opdracht gehad, daar werden de bezoekers wel van tevoren op de hoogte gebracht. (terecht)
 
De piloot hoeft in geen een enkele categorie te vliegen, omdat het binnen is. (a1,a2,a3, specific etc etc is voor het luchtruim, en dat is niet binnen) Als ik het goed kan beoordelen heeft de organisatie de volledige verantwoording. Ik denk trouwens dat dat ding weinig schade kan aanrichten. Een paar 100 gram en propguards. Ik heb het wel eens als opdracht gehad, daar werden de bezoekers wel van tevoren op de hoogte gebracht. (terecht)
Ik twijfelde over het punt dat er gevlogen wordt boven een mensenmassa. Het maakt eigenlijk niet uit of dit in de openlucht of binnen gebeurd, het risico voor de mensen eronder blijft gelijk.

Maar helemaal duidelijk, zo is het geregeld en als er gedoe komt (bv. het haar van Maan gaat naar de knoppen ;)) dan kan de organisatie aangesproken worden.
 
En een vluchtplan indienen voor deze vlucht zal moeilijk worden, je wordt uitgelachen met een vluchtomschrijving als bijvoorbeeld : ‘Overdekte maanlanding met drone’
 
  • Leuk
Waarderingen: DDD
Ik ken geen drone gerelateerde wetten voor het binnenvliegen, ik vlieg regelmatig in een hangar in Valkenburg en daar heeft niemand een vergunning nodig. Ik kan me wel voorstellen dat de bezoekers toestemming hebben gegeven.

Er zijn ook geen wetten of regels voor het binnen vliegen met een drone. De Luchtvaart wet geldt alleen buiten. Je bent wel aansprakelijk voor eventuele schade.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Vranz van Maaren