Close encounter (ongewenst)

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

NotCorr Drone Service

Active Member
Lid geworden
7 jun 2021
Berichten
403
Waarderingsscore
184
Punten
43
Leeftijd
55
Locatie
Nieuwegein
Vanochtend tijdens het vliegen in de omgeving van Soest onaangenaam verrast door een Apache helicopter.
Ik hoorde al iets in de verte aankomen, maar voordat ik kon reageren scheerde hij al voorbij net boven de boomtoppen.

Uiteraard had ik GoDrone & Aeret van te voren bekeken en er was geen enkele beperking in het gebied.
Heli cirkelde 2 keer rond op circa 60 meter hoogte en daalde verderop naar circa 30 meter.
Tijdens het cirkelen bevond hij zich tussen mij en mijn drone die op circa 200 meter afstand en 80 meter hoog was in VLOS, dus het enige wat ik kon doen was dalen achter de boomtopppen en dus verlies van VLOS.
Toen ze weer opstegen en wegvlogen heb ik de drone snel laten landen voor het geval ze nog een keer langskwamen.

Heeft iemand enige ervaring hoe je hier het beste mee om kan gaan?
Wat als er nu iets gebeurt was met mijn drone of de heli, ik weet dat ik ten alle tijde voorrang moet geven, maar wat als dat gewoonweg niet kan of het leidt tot verlies van mijn drone.

Wie is er dan aansprakelijk?
 

Bijlagen

  • heli 2.png
    heli 2.png
    924,9 KB · Weergaven: 65
Heel vervelend, zo'n ervaring. Het is mij ook wel eens overkomen, op Scheveningen. Ook met een Apache. Ik heb toen melding gedaan bij de Luchtmacht. Het is goed om je stem te laten horen als dronevlieger, en zo'n incident te melden, als onderdeel van de 'just culture' die de luchtvaart hoog in het vaandel heeft staan (namelijk leren van voorvallen in plaats van een zondebok aan te wijzen). Als je zeker weet dat je niet in een laagvlieggebied zat en je gewoon onder de 120m hoog vloog, dan valt je weinig te verwijten.

Overigens is het verlies van je drone het minste waar ik me druk over zou maken. Je moet er niet aan denken wat de gevolgen kunnen zijn van een drone die door de voorruit gaat of de rotor beschadigt met onbalans tot gevolg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mark
Heel vervelend, zo'n ervaring. Het is mij ook wel eens overkomen, op Scheveningen. Ook met een Apache. Ik heb toen melding gedaan bij de Luchtmacht. Het is goed om je stem te laten horen als dronevlieger, en zo'n incident te melden, als onderdeel van de 'just culture' die de luchtvaart hoog in het vaandel heeft staan (namelijk leren van voorvallen in plaats van een zondebok aan te wijzen). Als je zeker weet dat je niet in een laagvlieggebied zat en je gewoon onder de 120m hoog vloog, dan valt je weinig te verwijten.

Overigens is het verlies van je drone het minste waar ik me druk over zou maken. Je moet er niet aan denken wat de gevolgen kunnen zijn van een drone die door de voorruit gaat of de rotor beschadigt met onbalans tot gevolg.

Uiteraard staat de veiligheid van de heli (en bemanning) boven mijn drone. Het gaat meer om het feit dat ik een (nooddaling) moest maken met verlies van VLOS en mogelijk verlies van de drone of schade als die op mensen of gebouwen crashed.
Dan zal mijn verzekering waarschijnlijk aangeven dat ik niet in VLOS vloog.

Goede tip om dit te melden bij de KL, we zijn tenslotte allemaal gebruikers van hetzelfde luchtruim.



Mavic 2 Zoom Fly More Combo - Fly Steady, Fly Safe.
Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Mark
Voor veiligheidsmeldingen in de luchtvaart is het ABL (Analyse Bureau Luchtvaart), onderdeel van IL&T, opgericht. Doe je je melding bij de KLu, dan zouden zij dat naar ABL kunnen doorzetten, maar misschien is het beter dat je dat zelf doet. Volgens mij (uit mijn hoofd; zelf nog geen gebruik van gemaakt) hebben ze ook een sectie voor/over drones in hun systeem.
Misschien een beetje overkill, maar bij ABL hebben ze liever een melding meer met een laag risicoprofiel dan een melding te weinig. Inderdaad wat Wiebe al zegt: om van te leren, niet om te vervolgen.
Google er eens op en kijk of je het dan de moeite waard vindt een melding te doen.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Op advies van Wiebe toch melding gemaakt bij de KL.
Kreeg onderstaand bericht vanochtend terug.
Het is een beetje een dooddoener natuurlijk…

Geachte heer,

U heeft recentelijk een melding gemaakt naar aanleiding van vliegactiviteiten van de Koninklijke Luchtmacht.

Het is allereerst goed om te vernemen dat u zo bewust met het drone-vliegen bezig bent.

In het gebied waar u vloog met uw drone, mogen onze helikopters vliegen tot een minimum van 150ft boven grondniveau.
Dit komt overeen met ca. 45m.
Boven gebieden met aaneengesloten bebouwing geldt een minimum hoogte van 700ft boven grondniveau.

Defensie heeft geen verplichting om deze vluchten van te voren te melden.
Alleen oefeningen met een grote impact worden gecommuniceerd met omgeving,
om te voorkomen dat andere gebruik maken van een bepaald luchtruim worden deze dan ook gereserveerd.

De wetgeving omtrent militaire vluchten onder visuele omstandigheden is te vinden in de volgende regeling:
Regeling minimum VFR-vlieghoogten en VFR-vluchten buiten de daglichtperiode voor militaire vliegtuigen en helikopters

Op deze website is ook regelgeving te vinden m.b.t. het drone-vliegen.
Over het algemeen geldt dat als een drone-vlieger een helikopter hoort/ziet aankomen, hij/zij de drone z.s.m. dient te landen.

Voor meer informatie aangaande vliegbewegingen van de Luchtmacht kunt u terecht op de volgende website:

Mocht u toch nog in contact willen komen met een van onze medewerkers, dan kunt u via de bovenstaand genoemde website een bericht achterlaten.

Met vriendelijke groet,

Bureau Geluidshinder Koninklijke luchtmacht


Mavic 2 Zoom Fly More Combo - Fly Steady, Fly Safe.
Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie
Zeker!
Ook jammer dat ze het doorgezet hebben naar bureau geluidshinder. Daar ging het nou net nièt om, deze keer.
Het punt is dat er geen ander openbaar meldpunt is bij de Luchtmacht. Je komt altijd terecht bij het meldpunt voor klachten over geluidsoverlast.
 
Op advies van Wiebe toch melding gemaakt bij de KL.
Kreeg onderstaand bericht vanochtend terug.
Het is een beetje een dooddoener natuurlijk…

Geachte heer,

U heeft recentelijk een melding gemaakt naar aanleiding van vliegactiviteiten van de Koninklijke Luchtmacht.

Het is allereerst goed om te vernemen dat u zo bewust met het drone-vliegen bezig bent.

In het gebied waar u vloog met uw drone, mogen onze helikopters vliegen tot een minimum van 150ft boven grondniveau.
Dit komt overeen met ca. 45m.
Boven gebieden met aaneengesloten bebouwing geldt een minimum hoogte van 700ft boven grondniveau.

Defensie heeft geen verplichting om deze vluchten van te voren te melden.
Alleen oefeningen met een grote impact worden gecommuniceerd met omgeving,
om te voorkomen dat andere gebruik maken van een bepaald luchtruim worden deze dan ook gereserveerd.

De wetgeving omtrent militaire vluchten onder visuele omstandigheden is te vinden in de volgende regeling:
Regeling minimum VFR-vlieghoogten en VFR-vluchten buiten de daglichtperiode voor militaire vliegtuigen en helikopters

Op deze website is ook regelgeving te vinden m.b.t. het drone-vliegen.
Over het algemeen geldt dat als een drone-vlieger een helikopter hoort/ziet aankomen, hij/zij de drone z.s.m. dient te landen.

Voor meer informatie aangaande vliegbewegingen van de Luchtmacht kunt u terecht op de volgende website:

Mocht u toch nog in contact willen komen met een van onze medewerkers, dan kunt u via de bovenstaand genoemde website een bericht achterlaten.

Met vriendelijke groet,

Bureau Geluidshinder Koninklijke luchtmacht


Mavic 2 Zoom Fly More Combo - Fly Steady, Fly Safe.
Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
Goed dat je melding hebt gemaakt, ook al lijkt er nu niet echt iets mee te gebeuren. De standaardzin 'Over het algemeen geldt dat als een drone-vlieger een helikopter hoort/ziet aankomen, hij/zij de drone z.s.m. dient te landen' is natuurljk juist, maar wel een beetje een dooddoener. Het punt is dat je soms een heli helemaal niet op tijd hoort aankomen, of geen tijd meer hebt om adequaat te reageren. Bij de bemande luchtvaart moet er gewoon meer besef komen dat de onderste 400 ft van het luchtruim wat drukker begint te worden...
 
Vanochtend tijdens het vliegen in de omgeving van Soest onaangenaam verrast door een Apache helicopter.
Ik hoorde al iets in de verte aankomen, maar voordat ik kon reageren scheerde hij al voorbij net boven de boomtoppen.

Uiteraard had ik GoDrone & Aeret van te voren bekeken en er was geen enkele beperking in het gebied.
Heli cirkelde 2 keer rond op circa 60 meter hoogte en daalde verderop naar circa 30 meter.
Tijdens het cirkelen bevond hij zich tussen mij en mijn drone die op circa 200 meter afstand en 80 meter hoog was in VLOS, dus het enige wat ik kon doen was dalen achter de boomtopppen en dus verlies van VLOS.
Toen ze weer opstegen en wegvlogen heb ik de drone snel laten landen voor het geval ze nog een keer langskwamen.

Heeft iemand enige ervaring hoe je hier het beste mee om kan gaan?
Wat als er nu iets gebeurt was met mijn drone of de heli, ik weet dat ik ten alle tijde voorrang moet geven, maar wat als dat gewoonweg niet kan of het leidt tot verlies van mijn drone.

Wie is er dan aansprakelijk?
Helikopters kunnen overal opduiken op lage hoogte. Maak er een gewoonte van om een app zoals ADSB exchange aan te zetten om het luchtverkeer in de gaten te houden. Of gebruik een app als SafeSky. Die stuurt je een bericht als er verkeer in de buurt komt van jouw positie. Helaas is laatstgenoemde nog niet heel goed in het detecteren van militair verkeer, maar worden wel steeds beter.
 
Als je in België wil vliegen in een omgeving waar geoefend wordt met helicopters dan wordt een zone afgebakend waarin je tijdens de trainingsactiviteit niet mag vliegen. De zone wordt actief gedurende een bepaalde tijd en dat moet je controleren voor je opstijgt. Ik vlieg vaak in de buurt waar een zeereddingshelikopter opereert. Daar moet je van vooraf de zone waar je vliegt doorgeven via een internetpagina 3 uur voor je wil opstijgen. Net voor je opstijgt moet je doorgeven dat je effectief opgestegen bent.
Als de helicopter bij een noodgeval effectief moet opstijgen terwijl jij in de lucht bent, krijg je een berichtje via je mobiele telefoon dat je zo snel mogelijk moet landen. Ik heb dit al één keer voor gehad en het systeem werkt perfect.

Groetjes Riho
 
Volgens mij heeft Bureau Geluidshinder Koninklijke luchtmacht wel een goed punt:

"Op deze website is ook regelgeving te vinden m.b.t. het drone-vliegen.
Over het algemeen geldt dat als een drone-vlieger een helikopter hoort/ziet aankomen, hij/zij de drone z.s.m. dient te landen."

Waar je ook (geheel legitiem) vliegt, je kunt altijd plotseling te maken krijgen met een trauma helikopter van een of ander ziekenhuis en/of ANWB die ter plekke moet zijn voor een noodgeval. Het blijft dus altijd opletten.
 
Klopt en dat schrijft de topic starter ook.
Waar het in deze post vooral om ging was dat je evengoed in een lastige situatie kunt komen (in dit geval BVLOS door uitwijkmanoevre), wat al snel een zijstapje maakte naar veiligheidsmeldingen zodat er van geleerd kan worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: NotCorr Drone Service
Apart! Dat ze in die buurt niet gewoon een laagvlieggebied van maken, ik bedoel kijk eens bij Nunspeet/ Elspeet. Voor zover ik weet zit daar in de buurt geen vliegveld, maar wel laagvlieggebied.
 
Dan moet je van heel Nederland een laagvlieggebied maken. Op de Veluwe gebeurt zoiets 2 keer per week, omdat dat een aangewezen oefengebied is voor defensie. Vanaf EHR3 vliegen ook regelmatig militaire drones, dus in die zin zou je het ook als “in de buurt van een vliegveld” kunnen zien. Maar er wordt daar ook geschoten, getraind met helicopters om troepen en materieel te transporteren en nog veel meer leuks. Het stuk vanaf daar richting Harderwijk/Garderen wordt daarbij ook veel gebruikt. Dus dat heet dan laagvlieggebied. Loopt door van Deelen naar het IJsselmeer, omdat vanaf daar soms het aanvliegen naar de Vliehors op geringe hoogte gedaan wordt.
Anyway: (onder andere) dat stukje wordt best intensief gebruikt voor oefeningen. Maar dat betekent niet dat de rest van het land ook maar laagvlieggebied moet heten.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Weinig vertrouwen in Just Culture, kennelijk. Jammer, want met vertrouwen begint het juist allemaal.
En het werkt best goed op die manier in luchtvaartland.
 
  • Leuk
Waarderingen: JH54