Certificate of Registration & Noise Statement binnen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Jeroen van Craaikamp

Active Member
Lid geworden
12 sep 2016
Berichten
292
Waarderingsscore
85
Punten
28
Leeftijd
57
Locatie
Amstelveen
Ik heb de procedure van Ministerie Infrastructuur en Milieu gevolgd om het "Bewijs van Inschrijving" voor mijn Inspire-1 Drone te krijgen

==// geknipt van IL&T website //==
  • Bel 088 489 0000 en vraag naar het luchtvaartuigregister.
  • Vraag daar om een PH-nummer (de letters PH en cijfer/letter/letter-combinatie) dat meteen voor u wordt gereserveerd.
  • Vul daarmee het formulier “Aanvraag Bewijs van Inschrijving (BvI)” in en sla het op.
    Op het formulier wordt gevraagd wie de eigenaar is en wie de houder; meestal is dit dezelfde persoon. NB Een rechtspersoon (bijvoorbeeld een B.V.) kan ook houder en of eigenaar zijn. Een eenmanszaak of een VOF kunnen niet worden geregistreerd; in die gevallen vult u de naam van de natuurlijke persoon in die de zaak voert.
  • Mail het volledig ingevulde en ondertekende formulier naar luchtvaartuigregister@ilent.nl. NB Verzend niet meer dan één aanvraag per bericht en noem het PH-nummer altijd in de titel.
  • Daarop ontvangt u een ontvangstbevestiging met betalingsverzoek. Daarnaast wordt u verzocht informatie te leveren zoals;
    - Het bewijs van eigendom, bijvoorbeeld een aankoopfactuur op naam.
    - Een foto/foto's dat de registratie en het vuurvaste plaatje op het toestel
    en het grondstation zijn aangebracht. (Op het vuurvaste plaatje moet
    minimaal de registratie worden aangebracht en bij voorkeur een email
    adres of mobiel telefoonnummer. U dient dit plaatje zelf te laten
    maken en kunt bijvoorbeeld een "dog-tag" hiervoor gebruiken).
    - Een foto van het serienummer op het toestel.
    - Het betalen van het van toepassing zijnde tarief.
    Het is mogelijk dat om extra informatie wordt gevraagd.
  • Houd er rekening mee dat de doorlooptijd van een aanvraag enkele weken in beslag kan nemen. Wacht daarom tot de aanvraag is verwerkt.
==//==

Vandaag ontving ik het "bewijs van inschrijving" en het "geluidsdocument":

PH1RY_Certificate.png


no_noise_certificate.png


IL&T is nu nog bezig om mijn drone bij ICAO aan te melden. Als dat ook klaar is kan je mijn drone ook in het on-line luchtvaartregister terug vinden
 
Idem dito! Heb mijn BvI eveneens deze week omtvangen. Al in al, nadat ik de overige bescheidene had aangeleverd, duurde het slechts een week. Veel sneller dus dan de maximale acht weken.

Nu nog even afwachten tot hij is terug te vinden in het register!
 
Ja, ik denk dat er op dit moment best veel soortgenoten zijn die ondertussen ook allen een PH-Nr (incl. papierwinkel) en een Theorie Certificaat hebben.

Velen hikken nu nog tegen de verzekering (XXX euro per jaar) en de ROC-Light registratiekosten (273 euro eenmalig) aan.
  • Iedereen kan voor 600-700 euro per jaar een WA verzekering voor zakelijke vluchten met 1 drone krijgen bij droneverzekering.nl. Da's echter voor menig part-time piloot (want daar is die ROC-Light immers voor bedoelt) te duur voor wat je ervoor terug krijgt, zeker als je maar een beperkt aantal zakelijke vluchten per jaar denkt te gaan doen (bijv omdat je een fotograaf bent en de meeste van jouw shoots zonder drone zijn). Ik heb -als alternatief- een (directe) offerte van Driessen en Rappange liggen voor 319 Euro per jaar voor mijn Inspire-1 drone (dekking tot 1 miljoen euro schade).
  • KvK geregistreerde bedrijven kunnen via KNVVL bij Driessen en Rappange terecht voor grofweg 333 Euro plus 80 euro per jaar kosten voor lidmaatschap van KNVVL.
  • Via het (gratis) ROC-Light register kan je binnenkort ook een WA verzekering afsluiten maar de tussenpersoon voor die WA verzekering zal kunnen eisen dat je dan eerst een praktijkopleiding bij de oprichter van het ROC-light register hebt gevolgd.
ROC-Light Register (o.l.v. Drone Academy bestuurders) en KNVVL (o.l.v. DARPAS bestuurders) lijken beiden de mensen in de snel groeiende ROC-Light community aan zich te willen gaan binden. Het grappige: het maakt niet uit via wie je de WA verzekering voor zakelijke vluchten afsluit, de kans is groot dat Driessen en Rappange de verzekering levert.

An sich zijn de kosten voor ROC-Light niet wereldschokkend hoog. De vraag is echter of je die kosten terug kan verdienen met klussen die je binnen de ROC-Light beperkingen moet uitvoeren. Als je niet aan de ROC-Light beperkingen houdt, dan ben je niet meer WA verzekerd en loop je net zo veel kans op een bekeuring als wanneer je geen ROC-Light vergunning zou hebben gehad. Gekker nog: als je eenmaal een ROC-Light hebt en je houdt je niet aan de regels dan wordt je waarschijnlijk harder aangepakt dan een illegaal klussende particulier, je had immers beter moeten weten. Als je je wel aan de ROC-Light beperkingen houdt dan krijg je geen extra kosten voor bekeuringen maar heb je wel extra hardware nodig om de beperkingen te omzeilen en/of kan je bepaalde klussen gewoon niet aannemen.
 
Ik trof zojuist m'n toestel aan in het luchtvaartuigregister onder PH-1XQ! Al met al dik tevreden met de snelheid waar e.e.a. mee gebeurd is. Nu nog afwachten hoeveel tijd de daadwerkelijke aanvraag en verkrijging van de ROC-Light ontheffingen in beslag zullen gaan nemen..
 
Als ik het goed begrijp is dus alleen de wa verzekering een jaarlijks terugkerende kostenpost, en misschien de eur 80 van de knvvl als je via hun de wa verzekering wil aanschaffen. Dat valt dan mee. Paar betaalde vluchtjes om deze kosten te dekken en de initiele kosten (registratie, ontheffing ed) afschrijven over bv 3 jaar. Moet alleen je multicopter wel heel blijven, anders zit je weer vast aan de kosten van registratie, plaatje ed.
 
Als ik het goed begrijp is dus alleen de wa verzekering een jaarlijks terugkerende kostenpost, en misschien de eur 80 van de knvvl als je via hun de wa verzekering wil aanschaffen. Dat valt dan mee. Paar betaalde vluchtjes om deze kosten te dekken en de initiele kosten (registratie, ontheffing ed) afschrijven over bv 3 jaar. Moet alleen je multicopter wel heel blijven, anders zit je weer vast aan de kosten van registratie, plaatje ed.

Klopt, daar komen dan eventueel nog de kosten bij van een casco verzekering als je deze bovenop de verplichte WA-dekking wenst. Idem geldt voor kosten welke voortkomen uit onderhoud. Het bijhouden (en m.i. dus ook het opvolgen) van een onderhoud schema ben je ook onder het ROC-Light verplicht, maar verzekeraars dekken in de meeste gevallen geen vervanging van onderdelen wanneer deze door reguliere slijtage/ ouderdom aan vervanging toe zijn.

De kosten voor het theorie examen (en een eventuele cursus) zijn dus in principe eenmalig, ervan uitgaande dat dit raamwerk voorlopig geldig blijft. E.e.a. zal afhangen hoe en wanneer (waarschijnlijk vanaf 2018) de Europese wet- en regelgeving langzaam maar zeker doorsijpelt, en in welke mate 'ons' ROC-Light daarbinnen nog steeds geldig is.
 
Wat helaas wel een gevaar is/wordt is de samenklontering van organisaties die elkaar op die manier de bal blijven/gaan toespelen, zoals verplichte vliegtest bij verzekering, lidmaatschap bij de afdeling drones, enz enz. Geen sprake van vrije marktwerking. Das wel erg jammer en daar schuilt het gevaar in naar de toekomst om het een en ander betaalbaar te houden.
 
In principe is er wel degelijk (vrije) marktwerking. Het hele idee van het ROC-Light is dat de beleidsmaker alleen de juridische kaders schetst, en de markt vervolgens mag voorzien in de daarvoor benodigde vereisten zoals opleidingen, verzekeringen e.d.

Dat gebeurt inmiddels ook in zekere mate. Echter is het aanbod (vooralsnog) relatief beperkt en de (on)veiligheid van drone technologie in de handen van 'amateurs' t.b.v. professionele doeleinden nog onbewezen. Het feit dat jurisprudentie praktisch afwezig is werkt ook niet mee. Mede hierdoor nemen enkele aanbieders van bepaalde diensten een slag om de arm, bijvoorbeeld door een praktijktest te vereisten.