Phantom 3 Pro/Adv Calibreren bij accu wissel?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Peter Ferex

Active Member
Lid geworden
18 sep 2017
Berichten
370
Waarderingsscore
105
Punten
43
Leeftijd
58
Locatie
Nederland
Wat ik niet vinden kan is of je alles weer calibreren moet als je de accu wisselt bij de drone. Of gewoon nieuwe accu er in en hoppa gaan?
 
Klopt.
Je calibratiedata wordt weggeschreven in een EEPROM, dus blijft behouden bij spanningsloos zijn. Het is wel raadzaam om af en toe opnieuw te calibreren, omdat met name de waarden voor het kompas nog wel willen variëren in de tijd (en plaatsafhankelijk zijn)


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
  • Leuk
Waarderingen: Hilbrand
[ik calibreer mijn phantom nooit en vlieg in Duitsland Frankrijk en Monaco. En alles werkt perfect. Je kan ook te veel met dingen bezig zijn die gps verandert niet anders zou je Bv je Tom Tom ook steeds moet calibreren
 
GPS calibreer je ook niet.

Wel je versnellingsopnemer(s), maar recht naar beneden zal wel altijd in de richting van de zwaartekracht zijn en die varieert niet zo zeer.
En ook je kompas. Als daarvan de calibratie meer dan een paar graden verkeerd is t.o.v. wat het zou moeten zijn op de plek waar je vliegt, dan werken je waypoint functies, inclusief Return to Home niet meer helemaal correct. Je drone zal dan met een spiraal het waypoint benaderen. Worst case kun je er een fly-away aan over houden, maar dat zal jou kennelijk "nooit overkomen, want het is me tot nu toe ook nog niet gebeurd".
Het is maar net wat je te veel noemt, natuurlijk.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
  • Leuk
Waarderingen: vayreda
Moraal van het verhaal bijvoorbeeld 1x in de maand kalibreren? Of voor elke vlucht en niet bij tussentijdse accu wissels?
 
Ik kalibreer ongeveer 1x per jaar. Maar ik vlieg dan ook relatief weinig (10 / jaar) en meestal op min of meer dezelfde, storingsvrije plek (op de hei).

Bij accuwissel niet nodig, want dan zijn de calibratiegegevens gelijk aan die van de eerste vlucht. En die heeft het goed gedaan, kennelijk.
Vliegt -ie in cirkeltjes om je home point heen, dan wordt het wèl tijd om te kalibreren.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie