C0-drone onder C1 vliegen?

Gino88

Member
Lid geworden
23 apr 2025
Waarderingsscore
31
Punten
18
Leeftijd
37
Ik hoop op jullie input want ik kom er zelf niet helemaal uit. :)

De drone waarmee ik nu vlieg (DJI Mini 3) wordt in Nederland standaard verkocht met een C0-label. Oftewel, hij valt onder de reglementen voor onder de 250 gram. Stel ik zou hem op eigen houtje aanpassen, waardoor het gewicht boven de 250 gram uitkomt. Is het dan mogelijk om ermee onder C1 te gaan vliegen?

Ik heb dit al aan DJI zelf gevraagd. Hun antwoord is dat het bestaande C0-label in principe wel te verwijderen is, maar dan is de drone labelloos. Er is door hen geen C1 van te maken. Daardoor zou je onder de subcategorie A3 komen te vallen i.p.v. A1. En ik weet niet of ik nog meer beperkingen leuk ga vinden...

Begrijp ik goed dat ik dan twee opties heb? Dus ofwel C0 (A1) aanhouden zonder modificatie, ofwel zonder label vliegen onder de regels van A3?

Ik wil dit vooral weten omdat er voor die Mini 3 zwaardere batterijen beschikbaar zijn, die ik graag zou willen gebruiken als het kan. Officieel zijn ze in Europa niet te koop, maar als je goed zoekt is er wel aan te komen. En dan denk ik: als die dingen erop gebouwd zijn om met een grotere batterij te vliegen, wat is dan (ondanks dat er geen Europese certificering voor is) het bezwaar nog om er een C1-sticker op te plakken? Maar het zal ongetwijfeld niet zo simpel werken.

Laatst bewerkt:
Maar het zal ongetwijfeld niet zo simpel werken.
Je geeft zelf het juiste antwoord al :)

Gewoon lekker vliegen, koop je een xtra batterijtje erbij. Daar bereik je hetzelfde mee op een legale manier

• Leuk
Waarderingen: Gino88
Mijn idee, niet aan beginnen. Gewoon de normale batterij er in.
Als je je niet aan de regels houd ben je waarschijnlijk ook niet meer WA verzekerd.
Met een C0 drone mag je over mensen vliegen, met C1 enkel over bij de vlucht betrokken mensen. Nooit over groepen mensen.

• Leuk
Waarderingen: Gino88
Bedankt voor de reacties. :) Ik vermoedde het al, en ik wil inderdaad geen problemen met de verzekering en dat soort dingen.

Dan houd ik het bij de normale batterij.
Ik hoop stiekem dat ze ooit nog wel met een certificering komen voor C1. Het ging ook een keer rond dat ze ermee bezig waren. Gek genoeg bieden ze het al wel aan voor de Mini 4 pro, die qua vliegprestaties ongeveer hetzelfde doet als de 3.

Maar misschien vinden ze het voor de 3 de moeite niet meer waard of zo om door die hoepels van regelgeving te gaan...

Ik zat nog eens te denken. Stel dat ik twee batterijen heb liggen: de standaardbatterij (totaalgewicht drone <250 g) en een batterij die de drone zwaarder maakt. Zou het technisch gezien mogen als ik voor vluchten onder A1-voorwaarden de lichte batterij pak, en voor A3-condities evt de zwaardere? Ik vroeg dit voor de gein net aan ChatGPT en die vertelde dat het in principe zou mogen, mits je je vlieggedrag dus aanpast aan de geldende regels voor de genoemde categorieën. Het C0-label dat normaal gesproken op de Mini 3 zit, zou dan simpelweg niet gelden tijdens zo'n zwaarder beladen vlucht.

Voor de duidelijkheid, het is niet mijn bedoeling om illegaal te gaan vliegen. :) Vandaar dat ik de regels helder probeer te krijgen.

EDIT: ik ben er inmiddels zelf achter dat het bovenstaande prima is. Een zwaardere batterij gebruiken kan dus, maar wel met wat vliegbeperkingen. Prima, dan valt er boven zee bijvoorbeeld best een eindje mee te vliegen! Zeehonden here we come.

Laatst bewerkt: