Ik hoop op jullie input want ik kom er zelf niet helemaal uit. 
De drone waarmee ik nu vlieg (DJI Mini 3) wordt in Nederland standaard verkocht met een C0-label. Oftewel, hij valt onder de reglementen voor onder de 250 gram. Stel ik zou hem op eigen houtje aanpassen, waardoor het gewicht boven de 250 gram uitkomt. Is het dan mogelijk om ermee onder C1 te gaan vliegen?
Ik heb dit al aan DJI zelf gevraagd. Hun antwoord is dat het bestaande C0-label in principe wel te verwijderen is, maar dan is de drone labelloos. Er is door hen geen C1 van te maken. Daardoor zou je onder de subcategorie A3 komen te vallen i.p.v. A1. En ik weet niet of ik nog meer beperkingen leuk ga vinden...
Begrijp ik goed dat ik dan twee opties heb? Dus ofwel C0 (A1) aanhouden zonder modificatie, ofwel zonder label vliegen onder de regels van A3?
Ik wil dit vooral weten omdat er voor die Mini 3 zwaardere batterijen beschikbaar zijn, die ik graag zou willen gebruiken als het kan. Officieel zijn ze in Europa niet te koop, maar als je goed zoekt is er wel aan te komen. En dan denk ik: als die dingen erop gebouwd zijn om met een grotere batterij te vliegen, wat is dan (ondanks dat er geen Europese certificering voor is) het bezwaar nog om er een C1-sticker op te plakken? Maar het zal ongetwijfeld niet zo simpel werken.

De drone waarmee ik nu vlieg (DJI Mini 3) wordt in Nederland standaard verkocht met een C0-label. Oftewel, hij valt onder de reglementen voor onder de 250 gram. Stel ik zou hem op eigen houtje aanpassen, waardoor het gewicht boven de 250 gram uitkomt. Is het dan mogelijk om ermee onder C1 te gaan vliegen?
Ik heb dit al aan DJI zelf gevraagd. Hun antwoord is dat het bestaande C0-label in principe wel te verwijderen is, maar dan is de drone labelloos. Er is door hen geen C1 van te maken. Daardoor zou je onder de subcategorie A3 komen te vallen i.p.v. A1. En ik weet niet of ik nog meer beperkingen leuk ga vinden...
Begrijp ik goed dat ik dan twee opties heb? Dus ofwel C0 (A1) aanhouden zonder modificatie, ofwel zonder label vliegen onder de regels van A3?
Ik wil dit vooral weten omdat er voor die Mini 3 zwaardere batterijen beschikbaar zijn, die ik graag zou willen gebruiken als het kan. Officieel zijn ze in Europa niet te koop, maar als je goed zoekt is er wel aan te komen. En dan denk ik: als die dingen erop gebouwd zijn om met een grotere batterij te vliegen, wat is dan (ondanks dat er geen Europese certificering voor is) het bezwaar nog om er een C1-sticker op te plakken? Maar het zal ongetwijfeld niet zo simpel werken.
Laatst bewerkt: