Boven bebouwde kom

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

stso77

New Member
Lid geworden
28 sep 2021
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
47
Locatie
Den Haag
Zoals ik het juist heb begrepen, mag je op voldoende hoogte en afstand boven bebouwing vliegen, zolang je niet boven meningen of boven 80+ wegen vliegt en privacy respecteert is het juist?


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Ik heb het hele artikel nog eens volledig opnieuw gelezen en het is nog altijd zeer interessant als opfrisser van sommige regels.

Maar ik blijf me qua privacy nog altijd afvragen waar men het verschil legt tussen een foto met een drone genomen boven bebouwd gebied waar mensen last van hebben, of dus los uit de lucht schieten... En iemand die met een luchtballon en een camera met een stevige telelens zowat alle details van elk huis op zijn baan kan vastleggen, wat nogal vaak gebeurt in onze streek (de luchtballons, van die telelenzen heb ik geen statistiek ofzo :p ).
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Sandur en Tipe

De vereiste van toestemming geldt ook wanneer drones over tuinen of andere private plaatsen vliegen en beelden maken, zelfs wanneer het niet de bedoeling is om beelden van derden vast te leggen.
 
Ik heb het hele artikel nog eens volledig opnieuw gelezen en het is nog altijd zeer interessant als opfrisser van sommige regels.

Maar ik blijf me qua privacy nog altijd afvragen waar men het verschil legt tussen een foto met een drone genomen boven bebouwd gebied waar mensen last van hebben, of dus los uit de lucht schieten... En iemand die met een luchtballon en een camera met een stevige telelens zowat alle details van elk huis op zijn baan kan vastleggen, wat nogal vaak gebeurt in onze streek (de luchtballons, van die telelenzen heb ik geen statistiek ofzo :p ).

Heb van de week ook een “stevige” discussie gehad met iemand die vond dat ik tijdens een vlucht in een openbaar park zijn privacy schond door foto’s te nemen. Op mijn rustige vraag of hij de mensen om ons heen (die met camera’s en telefoons bezig waren) ook ging aanspreken, gaf hij geen antwoord. Maar liep vervolgens gewoon weg.
Is me nu een paar keer overkomen en zo vriendelijk opgelost.


Mavic 2 Zoom Fly More Combo - Fly Steady, Fly Safe.
Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Bovendien, je hebt echt geen drone nodig om een potentiële bedreiging te zijn voor iemands privacy. Ik heb een jaartje of drie geleden een superzoom camera gekocht, de FZ-82 van Panasonic.

Zie hier een zoomtest die ik destijds op YT heb geplaatst:


Ter info:
1. De afstand tot het huisje is rond de 1800 meter.
2. De afstand tot de kerktoren op de achtergrond is ruim 3 kilometer (Het is dat er geen klok op de toren zit, want anders zou je op 3km afstand kunnen zien hoe laat het is).
 
Laatst bewerkt:
Net zoals bij fotografie op openbare plaatsen, wordt bij het maken van beelden ervan uitgegaan dat personen die zich op het openbaar domein begeven impliciet hun toestemming geven om beelden en foto’s van zichzelf te laten maken.

In Frankrijk krijg je al problemen als je nummerplaten van auto's filmt, theoretisch volgens de wet.
 
Ik zou vermoeden dat vliegen niet precies hetzelfde met fotograferen op straat niveau is want het is mogelijk zich in de “FIR” van de privaat plaats van een andere te bevinden.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Bovendien, je hebt echt geen drone nodig om een potentiële bedreiging te zijn voor iemands privacy. Ik heb een jaartje of drie geleden een superzoom camera gekocht, de FZ-82 van Panasonic.

Zie hier een zoomtest die ik destijds op YT heb geplaatst:


Ter info:
1. De afstand tot het huisje is rond de 1800 meter.
2. De afstand tot de kerktoren op de achtergrond is ruim 3 kilometer (Het is dat er geen klok op de toren zit, want anders zou je op 3km afstand kunnen zien hoe laat het is).
Mooi hè. Met de Nikon P1000 kom je nog veel verder, kan je op 300 m afstand nummerbord lezen.
 
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: JH54 en SnitserNL