Blusstrategie bij LiPo branden

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

BobvdM

Active Member
Lid geworden
9 sep 2016
Berichten
435
Waarderingsscore
88
Punten
28
Leeftijd
32
Dat LiPo batterijen een potentieel zorgkindje zijn en nauwgezet 'verzorgd' dienen te worden mag hopelijk bij de meeste gebruikers ervan bekend zijn. Toch kan het een ieder overkomen dat een accu, bijvoorbeeld tijdens het opladen/ vervoer/ vliegen/ landen/ etc., vlamvat.

Wat nu? In m'n theorie lesboek lees ik bijvoorbeeld dat in dergelijke gevallen een schuim-, CO2 of poederblusser ingezet kan worden, dan wel grafiet- of koperpoeder of soda. Elders kom ik weer zaken als blusdekens, zand en zogenaamde metaalblussers (Klasse D) tegen. Na enig zoekwerk op het wereldwijde web lees ik tal van uiteenlopende meningen, opvattingen en ervaring wat betreft de verschillende methoden om een dergelijke brand aan te pakken. Deze ervaringen lopen echter nogal uiteen, daar waar de een zweert bij een bepaalde aanpak (bv. een poederplusser) stelt de ander weer dat een dergelijke blusser weer aanzienlijk veel schade kan aanrichten aan andere nabije apparatuur.

Aangezien ik ten alle tijde wil voorkomen dat een eventuele LiPo brand tijdens het binnenshuis opladen, dan wel op locatie bij een aanstaande klant, meer schade aanricht mij lief en nodig is ben ik benieuwd naar ervaringen van mensen op dit forum. Dat het mee vervoeren van een blusmiddel wenselijk is, is mij inmiddels duidelijk. Maar wat te kiezen? De prijzen lopen ogenschijnlijk ook (zeer) uiteen.
 
  • Leuk
Waarderingen: VikingRider 01
Dat LiPo batterijen een potentieel zorgkindje zijn en nauwgezet 'verzorgd' dienen te worden mag hopelijk bij de meeste gebruikers ervan bekend zijn. Toch kan het een ieder overkomen dat een accu, bijvoorbeeld tijdens het opladen/ vervoer/ vliegen/ landen/ etc., vlamvat.

Wat nu? In m'n theorie lesboek lees ik bijvoorbeeld dat in dergelijke gevallen een schuim-, CO2 of poederblusser ingezet kan worden, dan wel grafiet- of koperpoeder of soda. Elders kom ik weer zaken als blusdekens, zand en zogenaamde metaalblussers (Klasse D) tegen. Na enig zoekwerk op het wereldwijde web lees ik tal van uiteenlopende meningen, opvattingen en ervaring wat betreft de verschillende methoden om een dergelijke brand aan te pakken. Deze ervaringen lopen echter nogal uiteen, daar waar de een zweert bij een bepaalde aanpak (bv. een poederplusser) stelt de ander weer dat een dergelijke blusser weer aanzienlijk veel schade kan aanrichten aan andere nabije apparatuur.

Aangezien ik ten alle tijde wil voorkomen dat een eventuele LiPo brand tijdens het binnenshuis opladen, dan wel op locatie bij een aanstaande klant, meer schade aanricht mij lief en nodig is ben ik benieuwd naar ervaringen van mensen op dit forum. Dat het mee vervoeren van een blusmiddel wenselijk is, is mij inmiddels duidelijk. Maar wat te kiezen? De prijzen lopen ogenschijnlijk ook (zeer) uiteen.

Ten aanzien van LiPo's en een LiPobrand zou ik je het volgende adviseren:
  • Opslag en laden altijd in een brandwerende behuizing (stalen munitiekist of LiPo zakken)
  • Bij voorkeur niet opslaan en laden binnenshuis maar op een plek waar een eventuele brand het minste kwaad kan. Hou daarbij wel rekening met de hoogst en laagst voorkomende temperaturen.
  • Nooit laden zonder direct toezicht
  • Bij eventuele rookvorming: bel 112 en meld de LiPo brand. Kist of bag sluiten en indien nog mogelijk zo snel mogelijk buitenshuis plaatsen. Let op eventuele steekvlammen en ontwikkeling en uittreden van de (zeer giftige) rook!
  • Denk om je eigen veiligheid en die van anderen!
  • Blussen heeft weinig zin, LiPobranden zijn niet of nauwelijks te blussen; laten uitbranden met minimum gevaar voor overslag naar omgeving. Zelf met een blusdeken of zand de brand verstikken kan maar houdt risico's in. Brandweer is hiervoor beter getraind en uitgerust.
  • Rook is extreem giftig! Nooit inademen, waarschuw omgeving! Bel 112.
  • Gebruik van poederblussers binnenshuis maakt de schade (in alle gevallen) vele malen groter: het witte poeder gaat letterlijk overal inzitten en zal met veel moeite moeten worden verwijderd. Gebruik liever geen poederblussers binnenshuis, maar bijvoorbeeld schuimblussers.
Nog wat aanvullende tips:
  • Nummer de LiPo's en houd per batterij een log bij van wat ermee is gebeurd: laden, vluchten, deep cycles, crash etc.
  • Lees altijd wat de fabrikant/leverancier in de gebruiksaanwijzing schrijft, hoe saai die teksten ook zijn!
  • Gebruik geen andere laders dan door de fabrikant geleverd voor die batterij en/of door een betrouwbare leverancier wordt geadviseerd (bijvoorbeeld de lader/ontlader van SmartPowerCharge voor sommige DJI drones)
  • LiPo's nooit warm uit de drone meteen laden, altijd eerst laten afkoelen tot kamertemperatuur
  • Vlieg niet met een te koude of te warme LiPo. Bij koud weer eerst de drone en batterij laten proefdraaien om alle onderdelen goed te laten opwarmen. Eventueel batterij wisselen en dan vliegen.
  • Niet laden beneden 0 of boven 30 graden C. Zie de handleiding.
  • LiPo voor het laden afvoelen op eventuele zwelling
  • De batterij nooit doorboren of uit elkaar halen.
  • Bewaren: nooit vol, maar op ca 60%. Minimaal eens per anderhalve maand helemaal opladen
  • De LiPo niet modificeren. Achteraf kan eventueel worden vastgesteld dat een brand hierdoor is ontstaan en problemen met verzekeraars geven.
  • Is de LiPo gevallen of anderszins aan grotere krachten bloot gesteld (crash), minimaal een uur met rust laten op een veilige plek en kijken wat er gebeurt. Bij twijfel niet meer gebruiken en afvoeren als chemisch afval
  • Deep cycle de LiPo na 15-20 vluchten volgens de instructies van de leverancier
  • Na ca 100 vluchten is het tijd voor vervanging, vooral niet blijven gebruiken tot er problemen ontstaan
  • Neem geen risico's en wees niet misplaatst zuinig: een nieuwe LiPo is altijd goedkoper dan de gevolgen van een brand!
  • Gezwollen of te oude LiPo's nooit laden maar afvoeren als chemisch afval.
Vervoer
  • Zo schokvrij mogelijk vervoeren in stalen (munitie)kist of LiPozakken.
  • Sluit de kist af en voorkom te hoge (auto in de zomer) en te lage temperaturen
  • Bij vliegreizen de LiPo's los vervoeren in LiPozakken als handbagage. Meld de bemanning dat je LiPo's vervoert zodat ze kunnen anticiperen als er iets gebeurt en niet eerst op zoek hoeven naar een oorzaak.
Happy flying!
 
  • Leuk
Waarderingen: Wimzelluv
Ten aanzien van LiPo's en een LiPobrand zou ik je het volgende adviseren:
  • Opslag en laden altijd in een brandwerende behuizing (stalen munitiekist of LiPo zakken)
  • Bij voorkeur niet opslaan en laden binnenshuis maar op een plek waar een eventuele brand het minste kwaad kan. Hou daarbij wel rekening met de hoogst en laagst voorkomende temperaturen.
  • Nooit laden zonder direct toezicht
  • Bij eventuele rookvorming: bel 112 en meld de LiPo brand. Kist of bag sluiten en indien nog mogelijk zo snel mogelijk buitenshuis plaatsen. Let op eventuele steekvlammen en ontwikkeling en uittreden van de (zeer giftige) rook!
  • Denk om je eigen veiligheid en die van anderen!
  • Blussen heeft weinig zin, LiPobranden zijn niet of nauwelijks te blussen; laten uitbranden met minimum gevaar voor overslag naar omgeving. Zelf met een blusdeken of zand de brand verstikken kan maar houdt risico's in. Brandweer is hiervoor beter getraind en uitgerust.
  • Rook is extreem giftig! Nooit inademen, waarschuw omgeving! Bel 112.
  • Gebruik van poederblussers binnenshuis maakt de schade (in alle gevallen) vele malen groter: het witte poeder gaat letterlijk overal inzitten en zal met veel moeite moeten worden verwijderd. Gebruik liever geen poederblussers binnenshuis, maar bijvoorbeeld schuimblussers.
Nog wat aanvullende tips:
  • Nummer de LiPo's en houd per batterij een log bij van wat ermee is gebeurd: laden, vluchten, deep cycles, crash etc.
  • Lees altijd wat de fabrikant/leverancier in de gebruiksaanwijzing schrijft, hoe saai die teksten ook zijn!
  • Gebruik geen andere laders dan door de fabrikant geleverd voor die batterij en/of door een betrouwbare leverancier wordt geadviseerd (bijvoorbeeld de lader/ontlader van SmartPowerCharge voor sommige DJI drones)
  • LiPo's nooit warm uit de drone meteen laden, altijd eerst laten afkoelen tot kamertemperatuur
  • Vlieg niet met een te koude of te warme LiPo. Bij koud weer eerst de drone en batterij laten proefdraaien om alle onderdelen goed te laten opwarmen. Eventueel batterij wisselen en dan vliegen.
  • Niet laden beneden 0 of boven 30 graden C. Zie de handleiding.
  • LiPo voor het laden afvoelen op eventuele zwelling
  • De batterij nooit doorboren of uit elkaar halen.
  • Bewaren: nooit vol, maar op ca 60%. Minimaal eens per anderhalve maand helemaal opladen
  • De LiPo niet modificeren. Achteraf kan eventueel worden vastgesteld dat een brand hierdoor is ontstaan en problemen met verzekeraars geven.
  • Is de LiPo gevallen of anderszins aan grotere krachten bloot gesteld (crash), minimaal een uur met rust laten op een veilige plek en kijken wat er gebeurt. Bij twijfel niet meer gebruiken en afvoeren als chemisch afval
  • Deep cycle de LiPo na 15-20 vluchten volgens de instructies van de leverancier
  • Na ca 100 vluchten is het tijd voor vervanging, vooral niet blijven gebruiken tot er problemen ontstaan
  • Neem geen risico's en wees niet misplaatst zuinig: een nieuwe LiPo is altijd goedkoper dan de gevolgen van een brand!
  • Gezwollen of te oude LiPo's nooit laden maar afvoeren als chemisch afval.
Vervoer
  • Zo schokvrij mogelijk vervoeren in stalen (munitie)kist of LiPozakken.
  • Sluit de kist af en voorkom te hoge (auto in de zomer) en te lage temperaturen
  • Bij vliegreizen de LiPo's los vervoeren in LiPozakken als handbagage. Meld de bemanning dat je LiPo's vervoert zodat ze kunnen anticiperen als er iets gebeurt en niet eerst op zoek hoeven naar een oorzaak.
Happy flying!

RvdH, dank voor je buitengewoon uitgebreide en verzorgde reactie! Een zeer handig overzicht waarvan ik de inhoud in losse flodders op verscheidene bronnen heb teruggevonden, maar zelden in een dergelijk handig overzicht als hierboven. Deze gaat geplastificeerd ten alle tijde mee in de koffer.

Ik ben zelf overigens in afwachting van de hierboven genoemde SmartPowerCharger, in welk geval opladen in LiPo zakjes ietwat lastig wordt. Munitiekistjes zijn mogelijk wel groot genoeg om deze Charger in te plaatsen, al ben ik wel ietwat huiverig of dit dan niet te 'krap' is en de ventilatoren moeite gaan krijgen met het aanvoeren van voldoende lucht t.b.v. de koeling. Heb je er hier zelf toevallig enige ervaring mee?
 
Mssn dit soort kisten en daar luchtgaten in boren? Verkoper bereikbaar via FeeSchermafbeelding 2016-10-22 om 19.34.18.png stboek.....