Bijenzwermen vangen met drone

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

viktor44

New Member
Lid geworden
30 apr 2021
Berichten
3
Waarderingsscore
1
Punten
3
Leeftijd
79
Locatie
Haarlem
Ik zoek iemand die interesse en materiaal heeft om zoiets te doen . Ik ben imker met redelijke ervaring en ken vele technieken om zwermen te vangen maar In gevallen als ze hoog zitten is dat soms niet goed mogelijk of te ingewikkeld . In zo n geval zou een dron oplossing kunnen bieden .
En In heb bedacht hoe je met een goed bestaand zweermophaal techniek en met dron succesvol en snel zwerm kan ophalen .
Basis gedachten is dat bijen worden gelokt door bijenkastgeur . Tijdens het zwermen is hun grootste prioriteit nieuw huis te vinden. Als je ze dat aanbied in vorm van een bijenkast raam zijn ze snel verleide om over te stappen naar zon raam. Zo heb je heel zwerm gevangen omdat ze op dat raam blijven hangen
Dit eigenschap wordt gebruik om ze in lokkasten te lokken en om vanaf de grond op een stok met een raam op te halen. . En ik wil dit techniek proberen te doen met een dron.
Namelijk als je een raam laat hangen aan de dron en breng hem in de beurt van een zwerm alle bijtjes komen op het raam over . Zo heb je snel en zwerm gevangen .
Er zijn nog veel details die besproken moeten worden en een test vlucht moet gemaakt worden. Bijzonder is dat dit nog niemand heeft gedaan zo dat een groot uitdaging is om als eerste te doen.
Ik hoop dat er iemand interesse heeft en dron met ong. 2 kg kan draagvermogen die aan deze experiment wil meedoen .Zwerm seizoen begint net en duur tot eind jullie . Voorbereiding daarvoor neemt ook wat tij in beslag . Laar me weten als je interesse of vragen hebt .
Rudi
 

Bijlagen

  • BIJEN 10  ze vliegen echt naar zuiden 6.jpg
    BIJEN 10 ze vliegen echt naar zuiden 6.jpg
    541,3 KB · Weergaven: 39
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Hoi Viktor

Om je verwachting een beetje te managen. Ik schat zo in dat meer dan 95% van de drones hier zelf nog niet eens 2 kg wegen. Een drone die 2 kg omhoog kan krijgen is nogal een apparaat. Ik hoop dat je iemand met een dergelijke drone vindt, misschien hier op het forum.

Ik vind je idee wel leuk en ben ook wel benieuwd of dit slaagt. Je moet er rekening mee houden dat een drone een flinke luchtstroom onder zich heeft. De lokgeur zal van onder de drone dus alle kanten op geblazen worden, met de bijen erbij. Maar het is het proberen waard.

Ik ben benieuwd.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Hoi Rudi,

Ik voorzie problemen. Ten eerste is het draagvermogen van de gemiddelde drone hier nog geen kilo.
Tenzij je dus professionele drones gaat gebruiken bijvoorbeeld een octocopter van enkele tientallen kilo's.
Dan moet je ook nog met de honingraat in de buurt komen van de zwerm die hoogstwaarschijnlijk ergens hoog in een boom zit waarbij de armen met de motoren dan tegen een tak kunnen komen waardoor de drone kan crashen. Om nog maar te zwijgen over het bloedbad onder de bijen veroorzaakt door de props die met zo een 500-600 rpm draaien.
Ik verwacht ook niet dat de zwerm rustig blijft zitten wachten totdat zo een luidruchtige koffiemolen vlakbij ze komt vliegen zonder op de vlucht te gaan voor de potentiële dreiging.

Ruud
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Ik voorzie problemen. Ten eerste is het draagvermogen van de gemiddelde drone hier nog geen kilo.
Dat zei ik al.

waarbij de armen met de motoren dan tegen een tak kunnen komen waardoor de drone kan crashen.
Dan let je als piloot niet goed op.

Om nog maar te zwijgen over het bloedbad onder de bijen veroorzaakt door de props die met zo een 500-600 rpm draaien.
Geen enkele bij krijgt de kans om een prop te raken. Die worden gewoonweg weggeblazen, geen enkele bij vliegt tegen die luchtstroom in.
 
Interessant idee. Heb ik inderdaad nog nooit ergens gezien, volgens mij.

Als je dit inderdaad theoretisch zou kunnen doen door zo'n raam van 2 kilo dicht genoeg bij een zwerm te brengen dan moet je qua DJI drone denken aan een Inspire zonder camera, of een grotere drone uit de Matrice serie.

Plus: een locatie waar je met zo'n grote drone mag vliegen natuurlijk, of zo'n drone van een (nu nog) ROC-gecertificeerd bedrijf dat mogelijkheden heeft een vlucht aan te vragen op een locatie waar dat anders niet zomaar mag.

Heb je eraan gedacht bedrijven die professioneel vliegen met dergelijke drones te benaderen, zoals Geozicht bijvoorbeeld?
 
Bedankt voor jullie reacties . Luchtstroom en draagvermogen zijn problemen die opgelost kunnen worden . Koffiemolen efekt of te groot zuigkracht verwacht ik niet . En zeker niet als je zijdelings zwerm benaderd , een redelijke afstand houd tussen bijen en dron en voor de zekerheid propellers in een met gaas beschermde kamers inbouwt. Zo komen bijtjes niet aan propellers toe en iedereen is beter van roterende propellers beschermt . Niet alleen voor bijtjes zijn propellers gevaarlijk.
Bijen zijn gewend aan winderig weer . Maar experimenteel moet bepaald welke verticaal en horizontaal afstand zich moet aanhouden dat ze niet naar met gaas beschermd propeller kamer worden aangetrokken.
Ik begin te denken dat een verhoogde onderstel met 2 zijarmen waar alle afstand bediende apparaten aan dron gekoppeld zou worden.
Er zijn twee basis locatie waar dron inzet wenselijk is. Bij een hoge en redelijk toegankelijke boom en bij een huis of wooncomplex. Beide locaties hebben specifieke technische eisen die eerst bestudeerd moeten worden om bijen zeker en wel te kunnen ophalen .
Zo n operatie is ook groot piloot uitdaging en eerst zal op droog en met surrogaat bijen geoefend moeten worden .
Het is iets anders dan post brengen of pakketje van A naar B met wat tegenwind .
Ik weet veel gevallen waar bijen naar binnen zijn gegaan en je kon niets doen omdat je geen instrument had om dat te voorkomen. Met aangepaste dron en kennis over bijen is groot kans dat je ze ergens ander zou kunne huisvesten.
Ik ben ook overtuigd dat voor iemand die goed promotie materiaal nodig heeft dit een goede demonstratie is van dron mogelijkheden. Het is bijna koppelen van twee luchtschepen maar dan op aarde.
Als er binnen redelijke tijd onvoldoende interesse is , en dat zal zeker niet dit zwermjaar gebeuren , wil ik het zelf proberen. Maar ik zou me liever bezig houden met ontwikkelen en maken van werk onderstel en vliegen aan iemand anders overlaten.
Daarbij komt dat bestrijden van Aziatische hoornaar nest in toppen van hoge bomen die binnenkort een echte overlast en plaag in Nederland wordt met zon dron een simpele operatie is. .
Ik vind dit heel leuk project om te doen . Het is beter om ze in bebouwde kom op te halen dan de muren moeten breken om ze eruit te halen .Wat ik soms wel moet doen .
 
Het is geen 'dron', maar 'drone'.
 
Hallo,

In je laatste alinea spreek je over bestrijding van de hoornaar.
Hiervoor bestaat al een oplossing en daarvan heb ik enige tijd geleden een video gezien die gemaakt was in China.
In de video was te zien dat een grote octocopter met een lange lans was uitgerust, die diende als vlammenwerper.
Hiermee werd een wespennesten in hoge bomen bestreden door ze te verbranden.
De video is te vinden op YT door te zoeken op flame throwing drone burns wasps nests.
Handig dat je dit al eens kunt zien zodat je hier niet opnieuw het wiel hoeft uit te vinden.

De gebruikte octocopter kost maar tussen de 10000 en 15000 euro hier en vooral je idee over de gaasnetjes om de props heen zal de eigenaar van deze dure drone heel blij maken: nog meer start gewicht met daarbij het risico dat het gaas 1 van de props raakt door de luchtverplaatsing.
1 prop die niet meer of onvoldoende snel kan draaien en de drone komt als een baksteen terug naar de grond.
Hier valt een vlammenwerper trouwens onder de Wet Wapens en Munitie en dat is voor jou een volgend probleem om op te lossen.

Ook jouw opmerking om de bijen dan van opzij te naderen slaat nergens op want de luchtstroom is bij elke van de 8 motoren even sterk.

Maar doe mij een plezier en maak vooral een video van het resultaat om hier te posten zodat wij kunnen zien hier inventief je bent om de opgesomde problemen op te lossen. Misschien kunnen wij hier dan iets van opsteken.
Ook wij zijn nooit te oud om iets nieuws te leren.

Ruud
 
Hiervoor bestaat al een oplossing en daarvan heb ik enige tijd geleden een video gezien die gemaakt was in China.
In de video was te zien dat een grote octocopter met een lange lans was uitgerust, die diende als vlammenwerper.
Hiermee werd een wespennesten in hoge bomen bestreden door ze te verbranden.
De video is te vinden op YT door te zoeken op flame throwing drone burns wasps nests.
Handig dat je dit al eens kunt zien zodat je hier niet opnieuw het wiel hoeft uit te vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: mgmfly
Mijn bedoeling was om 2 cm dik tak of takken rondom nest te zagen of snijden en geen vuurspektakel te maken. Dure Chinese vliegende crematorium die ik al eerder gezien had , is in mijn ogen geen ethisch en ook geen financieel verantwoordelijk gebruik van middelen om deze doel te bereiken .

Namelijk als je drone gebruiken om uitsluitend een hoornaar nest te verbranden dan heb je geen drone van 15 000 euro nodig . Drone met draagvermogen van minder dan 1 kg kunnen dezelfde doen. Een gasflesje van 300 gr , magneetventiel , elektronische ontsteking en een stuk pijp wegen niet zo veel . Veel minder spektakel en je hebt ethisch verantwoord resultaat .
En inderdaad zullen technische problemen moet bekeken en naar oplossing gezocht moeten worden . En dat is juist wat me boeit en wat ik eigenlijk wil doen .
Analytische benadering en uitwerking van een idee, theoretisch en experimenteel toetsen en bepalen is er ook toepasbaar in praktijk , is het onderwerp waarover ik medewerking zocht .
Alle jammerende , negatieve, obstructieve maar niet hatelijke opmerkingen zijn ook welkom . Iedereen mag zich uiten wat hij gewend is.
Maar Ik stel meer prijs op positief en constructief benadering van probleem Dus al iemand in de beurt een stevige drone of al gekreschde drone heeft en wil aan deze experiment meedoen ben ik hem dankbaar .
Eerste experiment zou kunnen zijn foto's en video opname van zwerm schepen op klasike manier te maken. Zo maak je kennis met het onderwerp. En daar kom je in aanraking met probleem . Afstand van zwerm , bescherming van propellers , bestuurbaarheid van drone.
Vlieg je ver genoeg of moet je meteen denken om bescherming voor roterende bladen . Is dat uitvoerbaar op je drone . Moet het een kamer zijn of vier kamers . Hoe groot moeten luchtdoorlaat gaten zijn. Vlieg het drone daar mee . Is er nodig dat je van tevoren oefent met piepschuim korreltjes om te veilige afstand te bepalen . Besef je dat je alleen mag vliegen als bijen niet vliegen .Moet het een noodstop ingebouwd zijn . Hoe doe je dan .
Ja, zo ga je dan . Je kunt zien dat meeste drone niet geschikt zijn om stevige bescherming kamers te installeren . Een als je ze installeert dat heb je door lucht weerstand vermindering van vermogen en beperking van bestuurbaarheid . Hoe los je deze problemen constructief op .

Is dit wat je interesseert of alleen vliegen en foto's te maken .

En nu de vraag .Wie heeft interesse om video opname te maken van zwermen schepen met mijn begeleiding . Zwerm seizoen in nog niet echt begonnen.
 
Volgens mij mag je met de nieuwe EU wetgeving niets onder je drone hangen (vervoeren), als dat zo is dan is het idee van een raam er onder hangen niet toegestaan.
 
Volgens mij mag je met de nieuwe EU wetgeving niets onder je drone hangen (vervoeren), als dat zo is dan is het idee van een raam er onder hangen niet toegestaan.
Dit kan natuurlijk wel, in de passende categorie.
 
  • Leuk
Waarderingen: wimwes