Bewijs A1/A3 en A2

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

thijssie

Member
Lid geworden
30 dec 2020
Berichten
79
Waarderingsscore
26
Punten
18
Locatie
Zaandam
Website
clouddiskspace.nl
Dag allen,

Ik was net mijn bewijzen aan t bekijken betreft A1/A3 en A2 van de RDW. Nu viel mij op dat er helemaal geen QR-code op staat.
Deze staat vlgs mij wel bij andere landen.
 
Klopt, met QR code rechts onder
 
Bij mij ook niet. Bij mijn iers certifcaat wel.
Ze hebben het echt niet voor elkaar in nederland. Nog veel bugs , en dit voor bijna 200 euro.
Misschien kan wiebe hier iets aandoen, ik neem aan dat hij nauw contact heeft met de bedenkers hiervan?


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
Dat komt inderdaad niet overeen met de beschrijving in de EASA-documenten (er staat daar dat er een QR-code moet staan die bij scannen toegang geeft tot de juiste database waarin het bewijs geregistreerd staat), of de QR-code op mijn Ierse A1/A3 bewijs.

Die QR-code ontbreekt compleet op beide RDW bewijzen, zowel A1/A3 als A2.
 
  • Leuk
Waarderingen: NAbster
Ik had ook verwacht dat jouw eigen exploitanten nummer op deze certificaten zouden staan, maar daar staan weer totaal andere nummers op.
maargoed daar zal wel een reden voor zijn. Die qr codes en Engelse taal is toch iets belangrijker denk ik
 
ik heb ook maar ns een email gestuurd naar Rdw , ook naar DDA ,want zij bieden zo'n pakket aan ,maar ik weet niet of zij op de hoogte zijn van onvolledige certificaten.
Ben benieuwd, al denk ik dat DDA erg blij is op dit moment. Namelijk 2000 mensen hebben daar de opleiding gevolgd a 40 euro ;)
Heb namelijk mijn beklag gedaan over de cursus van A2 wat naar mijn inziens slechter was dan A1/A3. Maar daar geven ze geen reactie op.
 
Ben benieuwd, al denk ik dat DDA erg blij is op dit moment. Namelijk 2000 mensen hebben daar de opleiding gevolgd a 40 euro ;)
Heb namelijk mijn beklag gedaan over de cursus van A2 wat naar mijn inziens slechter was dan A1/A3. Maar daar geven ze geen reactie op.

Had al eerder een email gestuurd naar dda.
Je raad t al geen antwoord. Geld geld geld innen, maar verder geen actie/reactie


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Ik had ook verwacht dat jouw eigen exploitanten nummer op deze certificaten zouden staan, maar daar staan weer totaal andere nummers op.
maargoed daar zal wel een reden voor zijn.

Hoezo dat dan?

Los van het feit dat we geen persoonlijke kenteken hebben in Nederland, staat je kenteken toch ook niet op je rijbewijs?

Rijbewijs, kentekenbewijs, en verzekering staan ook los van elkaar maar moet je wel alledrie hebben als je met een motorvoertuig aan het verkeer deelneemt.

En iets dergelijks geldt nu ook voor je opleidingscertificaat, exploitantnummer, en verzekering bij dronevliegen.
 
Laatst bewerkt:
Hoezo dat dan?

Los van het feit dat we geen persoonlijke kenteken hebben in Nederland, staat je kenteken toch ook niet op je rijbewijs?

Rijbewijs, kentekenbewijs, en verzekering staan ook los van elkaar maar moet je wel alledrie hebben als je met een motorvoertuig aan het verkeer deelneemt.

En iets dergelijks geldt nu ook voor je opleidingscertificaat, exploitantnummer, en verzekering bij dronevliegen.

Ja dat klopt wel.
Maar vertel dit maar aan een(ook n buitenlandse) handhaver.
Die zijn wel bekend met rijbewijzen kentekenbewijzen omdat bijna iedereen die heeft maar niet met dronebewijzenen dat gaat ook nog lang niet of uberhaupt ooit gebeuren.

Ik denk alleen dat het handig zou zijn dat dit exploitanten nummer op het a4 vodje toegevoegd kan worden om jezelf in te dekken en discussies tenvoorkomen.
Maw dat je het nummer op je drone ook fysiek kunt laten zien via dat dronebewijs. Want dacht je werkelijk dat een handhaver op het platteland in croatie snapt hoe ie in een databank moet? Laat staan in een databank die niet op orde is?



Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Voor buitenlandse handhavers (in het gebied waar deze bewijzen geldig zijn) geldt toch precies hetzelfde als voor Nederlandse handhavers? Ik zie het problem werkelijk (nog) niet echt...
 
Voor buitenlandse handhavers (in het gebied waar deze bewijzen geldig zijn) geldt toch precies hetzelfde als voor Nederlandse handhavers? Ik zie het problem werkelijk (nog) niet echt...

Dan verschillen onze meningen hierover.
Ik zie het wel dat er een kans is , dat problemen kunnen ontstaan


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Ik zeg niet dat er geen problemen kunnen gaan zijn, maar hier of in het buitenland (wij hier, wij in het buitenland, mensen in het buitenland daar, en mensen uit het buitenhand hier) gaat volgens mij - op individuele gevallen na natuurlijk - zal niet echt verschillen volgens mij.
 
Inderdaad moet er (volgens de EASA richtlijnen) een QR code op ieder EU dronebewijs staan, welke doorverwijst naar een database waar een handhaver kan checken wat de status is van het bewijs, en of de tenaamstelling klopt. De RDW zal dit snel moeten oplossen en ik vermoed dat reeds afgegeven bewijzen vernieuwd moeten worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: TheRicolaa10
Inderdaad moet er (volgens de EASA richtlijnen) een QR code op ieder EU dronebewijs staan, welke doorverwijst naar een database waar een handhaver kan checken wat de status is van het bewijs, en of de tenaamstelling klopt. De RDW zal dit snel moeten oplossen en ik vermoed dat reeds afgegeven bewijzen vernieuwd moeten worden.

Op Tweakers.net lees ik dan dit weer:
Beste,


Vervelend om te horen dat er een QR code ontbreekt op het certificaat van de RDW.

Deze QR code is bedoeld voor internationale handhaving. Wij leveren hiervoor geen gegevens aan.
De RDW heeft er zelf voor gekozen om de QR code niet toe te voegen aan het certificaat.

Het is bijzonder dat zij voor het ontbreken van deze QR code u doorverwijzen naar een drone opleider.
Helaas kunnen wij u met uw vraag niet verder helpen.

p.s.
Ter geruststelling. Linksonder op uw certificaat ziet u een nummer staan.
Hiermee bent u in het buitenland controleerbaar door handhavers.


Met vriendelijke groet,
Dus de instanties wijzen naar elkaar. Komt helemaal goed :rolleyes:
 
Ik heb zojuist met rdw (toets 4 voor drones/bewijzen) gebeld,kreeg iemand aan de lijn die mijn verhaal mbt taal en qr code aanhoorde en zei dat ie t eens is met me, maar verder niets kon doen.... en bedankt. Op mijn vraag wie kan er wel wat aan doen zei hij,mijn directeuren. En daar gaan we weer. Had ook zo’n idee dat hij nog niet eens wist waar ik het over had en dat de nieuwe regeling bestond.
Er is weer ns wat verzonnen en nederland is er niet klaar voor en weet niet hoe dit op te lossen is.
Die man van het rdw zei ook dat met dit a4 papiertje gesjoemeld kan worden. Ook geen reclame.
En ik heb dus nu ook het idee dat er uberhaupt nog geen database bestaat en of ie er ooit komt.
Het is een melkkoe geworden.
Probeer zelf maar eens te bellen met rdw , dan zakt je broek af.
Ik denk dat we die qr discussies en welke taal discussies maar moeten stoppen, want het wordt hem niet....


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt: