Beste drone voor wereldreis

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Stefan Willems

New Member
Lid geworden
9 aug 2021
Berichten
2
Waarderingsscore
1
Punten
3
Leeftijd
30
Locatie
België
Graag had ik wat hulp willen inroepen. Momenteel ben ik volop bezig met een wereldreis (nu nog Europa, begin 2022 Azië) waarbij ik mijn reis ondermeer zou willen vastleggen met een drone. Echter kan ik door de bomen het bos niet meer zien waarbij ik vooral bang ben dat ik dingen over het hoofd zie bij mijn aankoop waaronder vervoersrestricties.

Daarom mijn vraag: heeft iemand hier ervaring mee? Mijn doel zou zijn om op mezelf de drone te gebruiken / liefst een follow-functie te hebben zodat hij me in sommige shots kan volgen tijdens mijn reizen. Dacht lang dat ik de DJI Mavic Air 2 ging nemen, maar ben bang voor de regelgeving / testen en wil liefst daar zo weinig mogelijk last mee hebben.

Wat raden jullie me aan? Mijn thuisbasis voor de komende maanden zal Bulgarije zijn waar ik tussen 800 en 2000 meter hoog in de bergen zal zitten. Budget onder de 1000 euro.

Warme groet

Stefan
 
  • Leuk
Waarderingen: Max*
Als je geen A1/A3 en A2 wilt behalen zit je aan de kleinere drones vast, zoals de Mavic Mini 2. Die weegt onder de 250 gram.
Uitstekende drone en lekker stabiel, maar vliegt niet met een wat sterkere wind.
Vind je het wel interessant om je te gaan verdiepen in de licenties, dan kun je ook kiezen voor de Air of Air2, of nog groter, maar dan ga je over je budget heen. Pas wel op in de bergen met de luchtstromen in de bergen. Door temperatuursveranderingen kun je rap omhoog of omlaag gaan. Daarnaast een hele goede tip: 'Blijf heel ver uit de buurt van bomen'. <-- Meest gemaakte beginnersfout: niet uit de buurt blijven van bomen en hoge gebouwen. Dat is een garantie voor een nieuwe drone moeten kopen.

Even snel wat gezocht op Google: Hoe hoog kan een drone vliegen? Maximale hoogte

Hier vind je wat regels. Je moet je Mavic Mini 2 sowieso registreren op naam omdat je drone een camera heeft.
Zonder kan er een fixe boete bij een controle volgen.

Oefen op een open veld. Doe dat sowieso voordat je in de bergen gaat vliegen. Plak eventueel een licht geel/zwarte sticker op de onderkant om hem zichtbaar te houden. Een grijze drone tegen een grijze berg aan is op afstand slecht zichtbaar.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Stefan,

Inderdaad zoals Gert al aankondigde heb je op wereldreis te maken met veel uiteenlopende weersomstandigheden.
Als je er goede kennis van hebt, kun je daar op inspelen. Ook zou ik persoonlijk de angst voor regelgeving opzij leggen en op zijn minst de A1/A3 halen. Het kost relatief weinig tijd, maar je leert er wel veel van.

Succes met je aankoop en beslissingen.
 
Ik heb gisteren ook A1/A3 gehaald. (Nog) niet nodig maar wel heel leerzaam. En inderdaad, 109 euro en middagje lezen en je hebt hem.
 
In Luxemburg haal je je A1/A3 ook in een middagje. Mooi vormgegeven cursus, wel in het Engels.
Maar gratis...
 
  • Leuk
Waarderingen: Klaaz
Beste Stefan,

Het hebben en het behalen van een vliegbrevet A1/A3/A2 is een must, je verrijkt er zeker je kennis mee.
Het vliegbrevet Europees zoals we het nu kennen A1/A2 A3 heb je nodig binnen Europa.
Buiten Europa is het handig om een lijstje te maken '' in welke landen je gaat vliegen"?
Per land opzoeken wat er kan. Dit kan nogal verschillen. Ook nabij de grenzen vliegen tussen landen kan een verboden zone zijn.

Voor een budget tegen €1000 kan je kiezen uit verschillende modellen.

Heerlijk zo een wereldreis! B)
 
Merci voor de feedback! Omdat ik veel op het vliegtuig zit internationaal, heb ik voorlopig als test gekozen voor de DJI Mavic Mini 2 die Gert aanraad. Is mijn eerste test waarbij ik hoop dat ik deze ook in handbagage kan meenemen door zijn klein gewicht. Gekozen voor een zo licht mogelijke drone zodat ik met het reizen internationaal zo weinig mogelijk problemen heb.

Keep you guys posted!
 
Hoi Stefan,

Hier in Europa zul je weinig problemen hebben mits je beschikt over de juiste certificaten. Bij reizen buiten Europa zul je geconfronteerd worden met specifieke wetten voor elk land.
Zo zijn er landen waar het bezitten van een drone verboden is en de douane met röntgen ernaar zoekt om de drone dan in beslag te nemen. Bijvoorbeeld Cuba ziet een drone als een spionage middel.
Dat is lastig wanneer je bezig bent met een wereldreis en je moeilijk de drone "vooruit" naar een volgende bestemming kunt sturen.
Vooraf uitgebreid alles goed uitzoeken is de enige optie.
Ruud
 
Nog een tip Stefan. Je gaat met de drone opnames maken. Nu weet ik niet wat voor MicroSD kaartje je gebruikt.
Ben je van plan om de opnames op de kaart te houden tot je weer thuis bent? Zo ja, heb je dan meerdere bij je?
Of heb je de mogelijkheid om de opnames onderweg met behulp van een laptop op een of twee (backup!) harddisks te kopieren?
Zorg sowieso dat je een van de twee (kaart of harddisk) altijd op zak meeneemt het vliegtuig in. Doe ze desnoods in een afgesloten box zodat ze goed beschermd zijn. Je kunt bij de douane de box openen zodat ze hem niet hoeven te scannen. Ik heb geen idee wat de scanners doen met de inhoud van de kaartjes. Wees daarom goed voorbereid. Dan kom je thuis met alle opnames.
Nog een laatste tip: verwissel nooit een kaartje in het veld boven hoog gras of zand. Als je hem laat vallen kan dat een flinke zoektocht worden.

Voor de drone: zorg dat je alle firmware updates hebt uitgevoerd. De Mavic Mini 2 kende wat problemen als de accu's in de lader bleven zitten. Dat is inmiddels opgelost met een update. Dat betekend ook dat je elke accu een keer in de drone moet stoppen om ook die firmware te updaten. Drie accus: drie updates. Zes accu's? Zes updates etc. Elke accu heeft een eigen chip aan boord.
 
Er staan hierboven al een aantal goede tips, bvb behalen van certificaat en regelmatige backups.
Ikzelf gebruik de Parrot Anafi en vind dat de ideale reisdrone. Onder 800 euro incl. 3 batterijen, compact, vrij licht (350g) waardoor ie de komende tijd nog in A1 gevlogen mag worden. Compact op te bergen in een meegeleverde hard case. Een van de stillere drones. Beter bestand tegen de wind dan de dji minis (50kph is de max). Goede kwaliteit van beelden. En verschillende follow-me keuzemogelijkheden.
Ik heb hem onlangs gevlogen op een bergtop van 3200m en ook daar functioneerde hij feilloos.

Nog een belangrijk voordeel: de opstarttijd is erg kort. De hele procedure (vanaf start uitpakken tot takeoff) duurt amper een minuut. Kan weleens het verschil zijn tussen shot maken en moment missen...

Wat ik dus wil zeggen: informeer je goed en durf ook buiten DJI te kijken.
 
Ik zou ook meteen voor de mini 2 gaan. Maar ben niet objectief want vlieg er zelf een. Superklein, meteen makkelijk te vliegen. Je zou je verbazen met hoeveel wind hij nog goed vliegt. Geen diploma's/certificaten nodig. Heb zelf voor de lol A1/A3 gratis online gedaan in 2 uur. Dus laat je daar niet door tegenhouden.