Bergsche Maas bij Heusden

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Zitten aardig wat vraagteken shots in. Boven het wegdek zou ik eruit laten. Tevens is het zo dat je toch een afstand moet houden van het object ( 50 meter). Of je moet een zoom lens gebruikt hebben. ( welke drone gebruik je ?)


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Bedankt voor het kijken en je reactie. Ik vind veel shots recht van boven juist mooi, vandaar mijn keuze daarvoor. En in mijn beleving vloog ik toen ca 50 m hoog. En dan hou ik toch 50 m afstand?
Maar dan is er nog een vraag: wat is een object? Is een paal van een weiland waar je op een paar meter naast/boven vliegt, ook een object? Kan eigenlijk niet ieder voorwerp een object zijn waarvandaan je dan 50 m afstand moet houden?
En ik heb een Mavic Air en de beelden zijn niet gecropt, dus dichterbij halen is niet aan de orde.
 
Laatst bewerkt:
Mooie beelden! Mijn belangrijkste tip zou zijn, probeer de schokkerige bewegingen te vermijden en in vloeiende lijnen te vliegen.

Boven het wegdek zou ik eruit laten.

Waar Klaas op doelt is dat je niet boven wegen buiten de bebouwde kom mag vliegen (m.u.v. 60 km/u wegen).
 
Ik vind veel shots recht van boven juist mooi, vandaar mijn keuze daarvoor. En in mijn beleving vloog ik toen ca 50 m hoog. En dan hou ik toch 50 m afstand?

De afstandregels zijn voornamelijk om overlast en schade door botsing proberen te vermijden. Deze is daarom vaak vooral horizontaal bedoeld, want als de motoren stoppen (lege batterij, technisch mankement, pilot error) dan komt de drone naar beneden en zegt "een grotere afstand" in die richting niet alleen niets, maar is het zelfs mogelijk erger. ;-)
 
Ik betwijfel eigenlijk altijd nog of die 50 meter afstand regel wel geldt als je recreatief vliegt met een drone. Voor zakelijk gebruik, ja. Dan zeker weten. Dat staat ook duidelijk aangegeven op deze pagina. Echter in de regeling modelvliegen m.b.t. tot het recreatief gebruik van drones wordt nergens gesproken over deze afstandsregel, laat staan op de relevante pagina van de rijksoverheid. Bovendien bestaat er nog deze fact-sheet, waarin naast elkaar uiteen wordt gezet dat voor beroepsmatig gebruik inderdaad afstandsregels gelden, maar voor recreatief gebruik slechts geldt: "niet boven". De fact-sheet is al een paar jaar oud, dus als die ondertussen achterhaald is dan heb ik daarover niets gezegd. Rest echter nog steeds het feit dat er in de regeling modelvliegen niets staat over een minimale afstand.
 
  • Leuk
Waarderingen: JH54
Kortom, hoe dan ook, het is niet echt duidelijk voor de recreatieve vlieger. Ik hoop dat er met de nieuwe regels over alle onderwerpen duidelijkheid komt.