Belgische droneguide nu offline op 31 december 2020

Even van naderbij bekeken TonioRoffo : als ik jouw uitleg lees dan zijn voor de Open category eigenlijk de vakjes 2, 3, 6, 7 én 9 van toepassing ?

Mijn visie natuurlijk maar het zou handiger zijn mochten ze hun voorwaarden indelen per categorie. Nu starten ze met de specific categorie waardoor je je gaat denken dat de vakjes 2 en 3 enkel voor die categorie van toepassing zijn. Terwijl ze dus eigenlijk net zo goed voor de Open categorie gelden ? Of zit ik weer naast ?
Elk vakje moet je lezen en kijken of het voor je van toepassing is. Spreekt het niet over "open" of "specific" dan is het altijd van toepassing.
 
  • Leuk
Waarderingen: Spectro
Ben even één en ander aan het uittesten op de Droneguide en uit deze leid ik dan weer af dat je er met een DJI Mini 2 perfect zou mogen vliegen (geen aanvraag nodig) ... ware het niet dat de ondergrens 0 ft is ... dus dan moet er toch weer een aanvraag ingediend worden (en indien geaccepteerd maximale vlieghoogte 120 meter gezien A1 Open)
Bekijk bijlage 2042

Bekijk bijlage 2041
Je mag daar vliegen, Spectro. Het is toch duidelijk? De zone is van toepassing van 0ft tot 4500ft (dus, in geval drone, altijd) en dan lees je wat er wordt verteld:

Je moet beschikken over een vluchtvergunning behalve bij startmassa 900g of minder. Je vliegt mini 2 dacht ik? Dan kan het daar, geen toestemming nodig.

Als je echt zeker wil zijn (ik snap dat de tekst wat dubbelzinnig leest) dan kan je inderdaad die mensen contacteren op voorhand.
 
  • Leuk
Waarderingen: Spectro
Ik lees hier al een tijdje mee en het begint me ook een beetje duidelijk te worden denk ik.
Eerst dacht ik dat je bijvoorbeeld wel kon vliegen in deze zone hieronder, omdat de ondergrens 1100 ft is.
Dus ik zit hier netjes onder te vliegen dacht ik.
10.jpg

Maar als je dan verder kijkt onder toegangsvoorwaarden staat er dan dit:
11.jpg
Dus inderdaad best even overal goed doorklikken en alles goed lezen. Want nu zie ik dat je daar helemaal niet mag vliegen.
 
Ik lees hier al een tijdje mee en het begint me ook een beetje duidelijk te worden denk ik.
Eerst dacht ik dat je bijvoorbeeld wel kon vliegen in deze zone hieronder, omdat de ondergrens 1100 ft is.
Dus ik zit hier netjes onder te vliegen dacht ik.
Bekijk bijlage 2088

Maar als je dan verder kijkt onder toegangsvoorwaarden staat er dan dit:
Bekijk bijlage 2089
Dus inderdaad best even overal goed doorklikken en alles goed lezen. Want nu zie ik dat je daar helemaal niet mag vliegen.
De zone is gedefinieerd als 1100 tot 4500 voet. Daarbinnen mag je geen UAS operaties doen. Mijn interpretatie is dat je hier dus vlot kan vliegen. Er lijken toch veel conflicterende opinies te zijn - dwz dat de site niet duidelijk is.
 
Waarom staat er dan in mijn geval dat alle UAS vluchtuitvoeringen verboden zijn? We moeten dit toch volgen?
 
En terug twijfel ik! Mag ik nu vliegen in deze zone of niet? Deze morgen was deze zone rood tot 13u. Nu is deze zone niet meer rood, maar als ik in deze zone een locatie aanklik verschijnt "COASTAL HELICOPTER TRAINING AREA (EBHTA10A).
Eigenlijk overal waar je een niet gekleurde zone aanklikt verschijnt er wel dat het een helicopter trainingzone is.
Maar je ziet dat de ondergrens 0 ft AGL is dus zou je kunnen denken dat je niet mag vliegen. Of is het zolang het niet rood is dat je mag vliegen?
droneguide.jpg
 
  • Er komt een nieuwe app op 31/1, dit is aangegeven op de website.
  • Gele zones zijn zones die inderdaad spoedig een NOTAM gaan ontvangen, en waar je dus tijdelijk niet mag vliegen (of, beperkt, zoals in de HTA, de helicopter training area's, mag je nog steeds in vliegen maar max 10m)
  • map.droneguide.be is inderdaad de plaats om alles op te zoeken
  • Ik heb gemerkt, moest je rond Antwerpen wonen, dat op feestdagen de gehele rode zone rond Deurne luchthaven er uit gaat - dat is dus het moment om in en rond Antwerpen te vliegen!
  • Nog niet geprobeerd, maar kan - als je in zo'n gecontroleerde zone wil gaan vliegen (rond vliegvelden) dan kan het in principe zoals het in een VLL2 zone is, maar je moet een aanvraag doen, 3 dagen op voorhand. Zonder tegenbericht wordt deze aanvraag goedgekeurd. Je kan je aanvragen in Draft bewaren op de website indien je dit wil gaan doen.
De VLL2 zones hebben volgende info:

  • UAS operations in the ‘open’ category must not be conducted at a height above one hundred and fifty feet AGL. (~30 meter, da's doenbaar voor vele mooie beelden)
  • The flight must be reported at least three hours before the start in such a way as prescribed by the zone manager; if no conditions or prohibitions are imposed by the air traffic control unit concerned, the flight must be considered as authorised
Dit moet je doen via website Drone Service Application - eerste keer veel werk, want je moet je UAV exploitantgegevens terug opgeven en je drone definiëren, nadien valt het wel mee. Ik ga dit spoedig eens proberen voor "EBAW VLL2" - de zone rond Deurne luchthaven.

Ik ben eens benieuwd of het toegelaten wordt ofdat we een "blanket no" krijgen...
Beste; Ik heb een Klasse 1A, ik heb reeds A1-A3 categorie, krijg ik dan automatisch een A2 Open?
 
Er staat een erg mooie uitleg op DSA Quick Start Guide over vliegen in de VLL zones. In het begin van deze thread werd hier wat weerwerk op gegeven, over vliegen in Bredene dacht ik... je moet je vluchten dus effectief registreren.
 
Waarom staat er dan in mijn geval dat alle UAS vluchtuitvoeringen verboden zijn? We moeten dit toch volgen?

* Tussen de ondergrens en de bovengrens. De toegangsvoorwaarden gelden voor de zone de gedefiniëerd is.
* Als de zone rood is is ze actief en moet je alle regeltjes volgen (terug, binnen de boven & ondergrens)
* Is de zone niet rood dan is ze niet actief en hou je je aan de algemene regels.
* Zijn er overlappende zones, dan moet je uiteraard aan alles voldoen (lees, de meest strenge)

Bij twijfel contacteer je best even de diensten.

Yves
 
En terug twijfel ik! Mag ik nu vliegen in deze zone of niet? Deze morgen was deze zone rood tot 13u. Nu is deze zone niet meer rood, maar als ik in deze zone een locatie aanklik verschijnt "COASTAL HELICOPTER TRAINING AREA (EBHTA10A).
Eigenlijk overal waar je een niet gekleurde zone aanklikt verschijnt er wel dat het een helicopter trainingzone is.
Maar je ziet dat de ondergrens 0 ft AGL is dus zou je kunnen denken dat je niet mag vliegen. Of is het zolang het niet rood is dat je mag vliegen?
Bekijk bijlage 2146

In jou geval (en ik ga van het blauwe pijltje uit) is de enige zone die van toepassing is die EBHTA10A. Geldt van de grond tot aan tweeduizend voet.

Echter is ze op het moment dat je keek, niet actief, en moet je dus enkel voldoen aan de algemene regels.

Yves

PS. Ja, er zijn zowat overal helicopter training area's op de kaart, behalve Oost Vlaanderen zowat... gelukkig zijn ze niet steeds actief, behalve die aan de kust dan, da's elke dag koekebak.
 
Vandaag zou het "DSA Fly" component moeten zichtbaar zijn bij Skeyes - heb dit echter nog niet kunnen vinden. Heb al een mailtje gestuurd voor verduidelijking.

Mogelijk is het gewoon een module in DSA, dat zal ik morgen dan wel merken, ik heb een aanvraag voor een vlucht in VLL2 gedaan, maar die wijst momenteel nog steeds op "overgangsfase" en "toren contacteren"
 
Zie het net op de skeyes website. 'The DSA Fly module will be accessible on 11/02/2021....
 
Net een gesprek gehad met een Skeyes medewerker. De DSA Fly module komt inderdaad op 11/2 maar ze hadden de website niet geupdate - na onze chat dus wel. :)
 
Was het nu ook niet de bedoeling dat er op 31/1 een app gelanceerd zou worden? Zou misschien handiger werken wanneer je onderweg bent ipv de site zelf.

Ik merk soms ook nog wat verschillen op tussen map.droneguide.be en de DJI map.
Zo is het Fort van Schoten geklasseerd bij DJI als Level: Authorization Zones en Type: Military Zone. Maar op droneguide is daar niets van te merken. Betekend dit dan dat je daar gewoon kan vliegen met de algemene regels zonder extra gedoe?
 
Er is ook nog een ? verborgen ? verboden ? gebied in BE. Ik wist het niet, maar kwam het laatst tegen. Er is ook zoiets van Natura 2000 gebieden in BE. Blijkbaar zijn deze regels in BE gedateerd en is er nog geen sprake van drones... Men zou deze aanpassen en eventueel ook opnemen in droneguide.... ArcGIS Web Application
 
Was het nu ook niet de bedoeling dat er op 31/1 een app gelanceerd zou worden? Zou misschien handiger werken wanneer je onderweg bent ipv de site zelf.

Ik merk soms ook nog wat verschillen op tussen map.droneguide.be en de DJI map.
Zo is het Fort van Schoten geklasseerd bij DJI als Level: Authorization Zones en Type: Military Zone. Maar op droneguide is daar niets van te merken. Betekend dit dan dat je daar gewoon kan vliegen met de algemene regels zonder extra gedoe?
Ik denk dat droneguide hier wel voorrang heeft. Zou moeten actueel en up to date zijn... Anderzijds zijn er in België toch wel héél veel privé helicopter vlieghavens. Vraag me af hoeveel er daarvan écht actueel en operationeel zijn.
 
Het grappige is dat ik helemaal nog geen drone heb. Ik ben met de nieuwe regelgeving allemaal aan het bekijken wat nu wel of niet kan. Ik moet zeggen dat het voor een groot stuk duidelijk is alhoewel er toch nog steeds heel veel twijfel is.

Ik ga er vanuit dat wanneer je in geen enkele zone zit met dronemap je gewoon kan vliegen via de algemene regels. Je moet niets extra regelen, geen gedoe. Maar soms creëert dit wel een vreemde situatie. Ik zou dus perfect in mijn woonwijk (bebouwde kom) kunnen vliegen. Maar een paar honderd meter verder in een wei zou het weer niet meer mogen omdat er één of andere zone op actief is.
 
Was het nu ook niet de bedoeling dat er op 31/1 een app gelanceerd zou worden? Zou misschien handiger werken wanneer je onderweg bent ipv de site zelf.

Ik merk soms ook nog wat verschillen op tussen map.droneguide.be en de DJI map.
Zo is het Fort van Schoten geklasseerd bij DJI als Level: Authorization Zones en Type: Military Zone. Maar op droneguide is daar niets van te merken. Betekend dit dan dat je daar gewoon kan vliegen met de algemene regels zonder extra gedoe?
In de post net boven de jouwe - DSA fly app komt op 11/2 beschikbaar. Web based wel, zover ik het begrijp. Registeren moet nog altijd op voorhand op de site voor vluchten in skeyes gecontroleerd luchtruim.