Belgische droneguide nu offline op 31 december 2020

Vandaag zie ik dat een groot deel van de gele zone waar ik woon nu een actieve geozone is geworden.
Als ik het goed begrijp is dit een zone die blijvend rood is? Ik bedoel niet zoals een gele zone waar je zolang het geel is toch mag vliegen.
Klopt het ook als je bijvoorbeeld een rode zone hebt waar enkel dit staat:

KOKSIJDE CLIMB-OUT (EBR25)​


Categorie
Beperkt toegankelijk gebied

Ondergrens
1100 ft AMSL
Bovengrens
4500 ft AMSL

Dat je daar wel kan vliegen want de ondergrens is 1100ft (335.28 m) dus wij vliegen max 120 meter hoog.
Mvg Wes.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: TonioRoffo
Ik zal wel als een leek klinken (maar dat mag want dat ben ik ook) maar ik heb 't wat moeilijk met de twee kaarten waar we nu voorlopig mee opgescheept zitten.

Enerzijds hebben we - na het verdwijnen van de mobiele Droneguide app - nog de kaart op de Droneguide website zelf, anderzijds hebben we nog de geozones via de websites van het DGLV. Vooral in die laatste weet ik niet wat te doen ... wat ik ook invul en daarna op het vergrootglas klik, er gebeurt helemaal niets. Wat moet waar ingevuld worden en/of wat wordt dan juist bedoeld met de identifier ?

1610030410982.png
Voorlopig vlieg ik dus gewoon buiten eender welke gekleurde (geel of rood) zone op de Droneguide map ... dat zou moeten volstaan denk ik maar ik wil het toch wel beter kunnen begrijpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wes56
Ik zal wel als een leek klinken (maar dat mag want dat ben ik ook) maar ik heb 't wat moeilijk met de twee kaarten waar we nu voorlopig mee opgescheept zitten.

Enerzijds hebben we - na het verdwijnen van de mobiele Droneguide app - nog de kaart op de Droneguide website zelf, anderzijds hebben we nog de geozones via de websites van het DGLV. Vooral in die laatste weet ik niet wat te doen ... wat ik ook invul en daarna op het vergrootglas klik, er gebeurt helemaal niets. Wat moet waar ingevuld worden en/of wat wordt dan juist bedoeld met de identifier ?

Bekijk bijlage 1984
Voorlopig vlieg ik dus gewoon buiten eender welke gekleurde (geel of rood) zone op de Droneguide map ... dat zou moeten volstaan denk ik maar ik wil het toch wel beter kunnen begrijpen.
Uit het bestand in bijlage leid ikzelf bijvoorbeeld af dat ik in de gele zone niet mag vliegen van 5/1/2021 11:39 t.e.m. 7/1/2021 09:00. Daarna zou ik de zone eventjes wel in mogen, namelijk tot 17:00 op 7/1/2021. En daarna gaat die opnieuw volledig op slot van 7/1/2021 17:00 t.e.m. .... (tromgeroffel) ... 12/12/2120 11:39 ... dat is wel héél ruim gerekend als 't hier niet over een typo zou gaan.

Of begrijp ik dit helemaal verkeerd ?
 

Bijlagen

  • Droneguide gele zone (Chièvres).pdf
    323 KB · Weergaven: 15
  • Leuk
Waarderingen: Wes56
Blijkbaar toch niet zo'n stomme vraag gezien de overvloed aan antwoorden, hahaha ! Niet allemaal tegelijk ...
 
De DJI geo map is nog steeds als voorheen:
Deze herinner ik mij voor professionele gebruikers voor 2021:
Alleen ontbreekt er nu de selectie voor recreatief gebruik...
 
De DJI geo map is nog steeds als voorheen:
Deze herinner ik mij voor professionele gebruikers voor 2021:
Alleen ontbreekt er nu de selectie voor recreatief gebruik...

map.droneguide.be moet je gebruiken tot er een app is in 2021. Recreatief gebruik is nu "open" categorie, alles staat duidelijk beschreven als je een zone aanklikt. Voor de zones rond vliegvelden kan je een aanvraag doen om te vliegen. Er ontbreekt dus niets tov de nieuwe wetgeving.
 
Uit het bestand in bijlage leid ikzelf bijvoorbeeld af dat ik in de gele zone niet mag vliegen van 5/1/2021 11:39 t.e.m. 7/1/2021 09:00. Daarna zou ik de zone eventjes wel in mogen, namelijk tot 17:00 op 7/1/2021. En daarna gaat die opnieuw volledig op slot van 7/1/2021 17:00 t.e.m. .... (tromgeroffel) ... 12/12/2120 11:39 ... dat is wel héél ruim gerekend als 't hier niet over een typo zou gaan.

Of begrijp ik dit helemaal verkeerd ?

Gele zones zijn NOTAM's (notice to airmen, tijdelijke changes) die spoedig actief gaan worden. Niet vliegen is niet zeker, je moet de zone aanklikken en de restricties checken die tijdens de NOTAM actief worden. Kan werkelijk vanalles zijn, van niet vliegen, tot max hoogte, tot een aanvraag dienen uit te voeren om te mogen vliegen (al dan niet via website/e-mail/telefonisch)
 
  • Leuk
Waarderingen: Spectro
map.droneguide.be moet je gebruiken tot er een app is in 2021. Recreatief gebruik is nu "open" categorie, alles staat duidelijk beschreven als je een zone aanklikt. Voor de zones rond vliegvelden kan je een aanvraag doen om te vliegen. Er ontbreekt dus niets tov de nieuwe wetgeving.
Ik vind nergens "open"... Droneguide
 
Ik zal wel als een leek klinken (maar dat mag want dat ben ik ook) maar ik heb 't wat moeilijk met de twee kaarten waar we nu voorlopig mee opgescheept zitten.

Enerzijds hebben we - na het verdwijnen van de mobiele Droneguide app - nog de kaart op de Droneguide website zelf, anderzijds hebben we nog de geozones via de websites van het DGLV. Vooral in die laatste weet ik niet wat te doen ... wat ik ook invul en daarna op het vergrootglas klik, er gebeurt helemaal niets. Wat moet waar ingevuld worden en/of wat wordt dan juist bedoeld met de identifier ?

Bekijk bijlage 1984
Voorlopig vlieg ik dus gewoon buiten eender welke gekleurde (geel of rood) zone op de Droneguide map ... dat zou moeten volstaan denk ik maar ik wil het toch wel beter kunnen begrijpen.
Vreemd dat iedereen zo'n problemen heeft. Als je een zone aanklikt op map.droneguide.be zie je bijvoorbeeld actieve geozones.

Rond Antwerpen bijvoobeeld:

ACTIEVE GEOZONES​

  • EBBR VLL2
  • EBBR VLL1


Dan ga je naar toegangsvoorwaarden en je typt EBBR in en je krijgt een keuzemenu. Kies ik bijvoorbeeld EBBR VLL2 ("onze" vliegzone, in VLL1 mogen we zowiezo niet kwa hoogte) dan krijg je dit te zien:

UAS operations in the ‘specific’ category must not be conducted at a height above four hundred feet AGL.-
The flight must be reported at least three hours before the start in such a way as prescribed by the zone manager; if no conditions or prohibitions are imposed by the air traffic control unit concerned, the flight must be considered as authorised. -
The start and the end of each flight must be reported in such a way as prescribed by the zone manager. -
Using a direct remote identification system will be mandatory only from 2/12/21 for UAS operations performed in the "open" category with a UAS maximum take off mass of at least 900g or in "specific" category, except if the usage of a direct remote identification system is required by the Regulation (EU) 2019/947.-
Using a geo-awareness system will be mandatory only from 2/12/21 for UAS operations performed in the "open" category with a UAS maximum take off mass of at least 900g or in "specific" category, except if the usage of a geo-awareness system is required by the Regulation (EU) 2019/947.-
The pilot must be available at all times during the flight on a dedicated telephone registered in advance with the zone manager.-
A flight may be cancelled at any time for safety or security reasons by the ATS unit concerned.Via DSA Tool or Tel-
For model aerodromes, a deviation can be granted in writing by skeyes.-
UAS operations in the ‘open’ category must not be conducted at a height above one hundred and fifty feet AGL.-


Dus als jij in open categorie vliegt, moet je dus op skeyes.be een aanvraag uitvoeren en dan hun guidelines volgen (in de praktijk, krijg je goedkeuring maar moet je de toren even telefoneren alvorens je vliegt)

Dan een HTA zone bijvoorbeeld, de grote aan de kust:

EBHTA10A​


Geef dat in en je krijgt:

Each flight shall be limited to a height of thirty-five feet AGL.-
Each UAS shall be limited to a maximum take-off mass of 900 g or less.-
For model aerodromes, a deviation can be granted in writing by Defense.

Dus een C0 bijvoorbeeld mag hier vliegen, zelfs tijdens de NOTAM, tot 35 voet.

Is het duidelijker zo?
 
Ik vind nergens "open"... Droneguide

EBBR2 VLL2 bijvoorbeeld:

"UAS operations in the ‘open’ category must not be conducted at a height above one hundred and fifty feet AGL."

"The flight must be reported at least three hours before the start in such a way as prescribed by the zone manager; if no conditions or prohibitions are imposed by the air traffic control unit concerned, the flight must be considered as authorised."

"The start and the end of each flight must be reported in such a way as prescribed by the zone manager."


Staat er niet specifiek open of specific, dan is het algemeen of specifiek op gewicht of zo, bijvoorbeeld de HTA zones:

EBHTA13​


Each flight shall be limited to a height of thirty-five feet AGL.-
Each UAS shall be limited to a maximum take-off mass of 900 g or less.-
For model aerodromes, a deviation can be granted in writing by Defense.
 
Maar dan de antwerpse haven bijvoorbeeld:

EBR54​

Ondergrens
0 ft AGL
Bovengrens
1000 ft AMSL


Email
geozone@portofantwerp.com
Telephone
03/229 67 33

Conditions​

ConditionRemarksAttachment
A prior flight authorisation must have been issued by the zone manager, and shall be based on the principles set outon their website (see Attachment).via attURLs_ports


Niet vliegen zonder toestemming/aanvraag via een document op de URL.

Al deze informatie heb ik gewoon uit de FAQ's van Skeyes gehaald.


Van hieruit kan je verder klikken naar alle info.
 
Vandaag zie ik dat een groot deel van de gele zone waar ik woon nu een actieve geozone is geworden.
Als ik het goed begrijp is dit een zone die blijvend rood is? Ik bedoel niet zoals een gele zone waar je zolang het geel is toch mag vliegen.
Klopt het ook als je bijvoorbeeld een rode zone hebt waar enkel dit staat:

KOKSIJDE CLIMB-OUT (EBR25)​


Categorie
Beperkt toegankelijk gebied

Ondergrens
1100 ft AMSL
Bovengrens
4500 ft AMSL

Dat je daar wel kan vliegen want de ondergrens is 1100ft (335.28 m) dus wij vliegen max 120 meter hoog.
Mvg Wes.
Klopt, de zone is enkel voor 1100ft <> 4500ft.

Geel is een NOTAM die spoedig van kracht wordt. Rood is of permanent, of actief geworden zone (zo zie je aan de kust elke dag de HTA zone rood worden en 's avonds niet)
 
Vreemd dat iedereen zo'n problemen heeft. Als je een zone aanklikt op map.droneguide.be zie je bijvoorbeeld actieve geozones.

Rond Antwerpen bijvoobeeld:

ACTIEVE GEOZONES​

  • EBBR VLL2
  • EBBR VLL1


Dan ga je naar toegangsvoorwaarden en je typt EBBR in en je krijgt een keuzemenu. Kies ik bijvoorbeeld EBBR VLL2 ("onze" vliegzone, in VLL1 mogen we zowiezo niet kwa hoogte) dan krijg je dit te zien:

UAS operations in the ‘specific’ category must not be conducted at a height above four hundred feet AGL.-
The flight must be reported at least three hours before the start in such a way as prescribed by the zone manager; if no conditions or prohibitions are imposed by the air traffic control unit concerned, the flight must be considered as authorised. -
The start and the end of each flight must be reported in such a way as prescribed by the zone manager. -
Using a direct remote identification system will be mandatory only from 2/12/21 for UAS operations performed in the "open" category with a UAS maximum take off mass of at least 900g or in "specific" category, except if the usage of a direct remote identification system is required by the Regulation (EU) 2019/947.-
Using a geo-awareness system will be mandatory only from 2/12/21 for UAS operations performed in the "open" category with a UAS maximum take off mass of at least 900g or in "specific" category, except if the usage of a geo-awareness system is required by the Regulation (EU) 2019/947.-
The pilot must be available at all times during the flight on a dedicated telephone registered in advance with the zone manager.-
A flight may be cancelled at any time for safety or security reasons by the ATS unit concerned.Via DSA Tool or Tel-
For model aerodromes, a deviation can be granted in writing by skeyes.-
UAS operations in the ‘open’ category must not be conducted at a height above one hundred and fifty feet AGL.-

Dus als jij in open categorie vliegt, moet je dus op skeyes.be een aanvraag uitvoeren en dan hun guidelines volgen (in de praktijk, krijg je goedkeuring maar moet je de toren even telefoneren alvorens je vliegt)

Dan een HTA zone bijvoorbeeld, de grote aan de kust:

EBHTA10A​


Geef dat in en je krijgt:

Each flight shall be limited to a height of thirty-five feet AGL.-
Each UAS shall be limited to a maximum take-off mass of 900 g or less.-
For model aerodromes, a deviation can be granted in writing by Defense.

Dus een C0 bijvoorbeeld mag hier vliegen, zelfs tijdens de NOTAM, tot 35 voet.

Is het duidelijker zo?
Dit plaatste ik hier op 2 januari:
""
In Bredene, België waar ik woon nu op droneguide:

COASTAL HELICOPTER TRAINING AREA (EBHTA10A) & KOKSIJDE TRAINING AREA (EBLFA11)
- Elke vlucht wordt beperkt tot een hoogte van vijfendertig voet AGL. = 10 meter
- Elke UAS is beperkt tot een maximale startmassa van 900g of minder. = mijn DJI Mavic Air is MTOM <500 gr = OK
""
Dus was/is zeker duidelijk voor mij.
Voor 2021 enkel 10 meter op privé terrein,
nu 10 meter in de duinen en het strand = verbetering voor mij!
De Android Droneguide app - toen die nog werkte in 2020 - toonde ook steeds maximum hoogte 10 meter...
 
Dit plaatste ik hier op 2 januari:
""
In Bredene, België waar ik woon nu op droneguide:

COASTAL HELICOPTER TRAINING AREA (EBHTA10A) & KOKSIJDE TRAINING AREA (EBLFA11)
- Elke vlucht wordt beperkt tot een hoogte van vijfendertig voet AGL. = 10 meter
- Elke UAS is beperkt tot een maximale startmassa van 900g of minder. = mijn DJI Mavic Air is MTOM <500 gr = OK
""
Dus was/is zeker duidelijk voor mij.
Voor 2021 enkel 10 meter op privé terrein,
nu 10 meter in de duinen en het strand = verbetering voor mij!
De Android Droneguide app - toen die nog werkte in 2020 - toonde ook steeds maximum hoogte 10 meter...
In Bredene zit je ook nog in

EBOS VLL2 (EBOS)​

Categorie
Gecontroleerd luchtruim VLL2
Ondergrens
0 ft AMSL
Bovengrens
407 ft AMSL

Daar mag je niet vliegen zonder aanvraag te doen, maar moeilijk is dat niet, is via de Skeyes website -> Drone Service Application

Je zit ook nog met twee militaire helistrips en de VLL0 zone van het vliegveld, jij moet dus echt wel goed uitkijken waat je vliegt lijkt me.
 

Bijlagen

  • bredene2.JPG
    bredene2.JPG
    14,8 KB · Weergaven: 13
  • Bredene.JPG
    Bredene.JPG
    106 KB · Weergaven: 13
Het gearceerd deel is waar VLL1 geldig is ook vanaf 0 voet, dat is een aanvraag van 8 dagen. De zone er rond is haalbaar. De twee rode cirkeltjes zijn militaire helistrips, 10 dagen op voorhand aan te vragen.
 
In Bredene zit je ook nog in

EBOS VLL2 (EBOS)​

Categorie
Gecontroleerd luchtruim VLL2
Ondergrens
0 ft AMSL
Bovengrens
407 ft AMSL

Daar mag je niet vliegen zonder aanvraag te doen, maar moeilijk is dat niet, is via de Skeyes website -> Drone Service Application

Je zit ook nog met twee militaire helistrips en de VLL0 zone van het vliegveld, jij moet dus echt wel goed uitkijken waat je vliegt lijkt me.
Dit was ook zo in 2018, 2019, 2020, nu 2021 - er is niets verandert dus.
Alleen is de 10 meter recreatief "verdwenen" in 2021.
Nieuwe Europese regel of volledig bannen van drones?
 
Vreemd dat iedereen zo'n problemen heeft. Als je een zone aanklikt op map.droneguide.be zie je bijvoorbeeld actieve geozones.

Rond Antwerpen bijvoobeeld:

ACTIEVE GEOZONES​

  • EBBR VLL2
  • EBBR VLL1


Dan ga je naar toegangsvoorwaarden en je typt EBBR in en je krijgt een keuzemenu. Kies ik bijvoorbeeld EBBR VLL2 ("onze" vliegzone, in VLL1 mogen we zowiezo niet kwa hoogte) dan krijg je dit te zien:

UAS operations in the ‘specific’ category must not be conducted at a height above four hundred feet AGL.-
The flight must be reported at least three hours before the start in such a way as prescribed by the zone manager; if no conditions or prohibitions are imposed by the air traffic control unit concerned, the flight must be considered as authorised. -
The start and the end of each flight must be reported in such a way as prescribed by the zone manager. -
Using a direct remote identification system will be mandatory only from 2/12/21 for UAS operations performed in the "open" category with a UAS maximum take off mass of at least 900g or in "specific" category, except if the usage of a direct remote identification system is required by the Regulation (EU) 2019/947.-
Using a geo-awareness system will be mandatory only from 2/12/21 for UAS operations performed in the "open" category with a UAS maximum take off mass of at least 900g or in "specific" category, except if the usage of a geo-awareness system is required by the Regulation (EU) 2019/947.-
The pilot must be available at all times during the flight on a dedicated telephone registered in advance with the zone manager.-
A flight may be cancelled at any time for safety or security reasons by the ATS unit concerned.Via DSA Tool or Tel-
For model aerodromes, a deviation can be granted in writing by skeyes.-
UAS operations in the ‘open’ category must not be conducted at a height above one hundred and fifty feet AGL.-

Dus als jij in open categorie vliegt, moet je dus op skeyes.be een aanvraag uitvoeren en dan hun guidelines volgen (in de praktijk, krijg je goedkeuring maar moet je de toren even telefoneren alvorens je vliegt)

Dan een HTA zone bijvoorbeeld, de grote aan de kust:

EBHTA10A​


Geef dat in en je krijgt:

Each flight shall be limited to a height of thirty-five feet AGL.-
Each UAS shall be limited to a maximum take-off mass of 900 g or less.-
For model aerodromes, a deviation can be granted in writing by Defense.

Dus een C0 bijvoorbeeld mag hier vliegen, zelfs tijdens de NOTAM, tot 35 voet.

Is het duidelijker zo?
Ik zal het eens uitproberen, al doende leert men het meest is mijn principe. Bedankt alvast TonioRoffo !
 
  • Leuk
Waarderingen: TonioRoffo
Vreemd dat iedereen zo'n problemen heeft. Als je een zone aanklikt op map.droneguide.be zie je bijvoorbeeld actieve geozones.

Rond Antwerpen bijvoobeeld:

ACTIEVE GEOZONES​

  • EBBR VLL2
  • EBBR VLL1


Dan ga je naar toegangsvoorwaarden en je typt EBBR in en je krijgt een keuzemenu. Kies ik bijvoorbeeld EBBR VLL2 ("onze" vliegzone, in VLL1 mogen we zowiezo niet kwa hoogte) dan krijg je dit te zien:

UAS operations in the ‘specific’ category must not be conducted at a height above four hundred feet AGL.-
The flight must be reported at least three hours before the start in such a way as prescribed by the zone manager; if no conditions or prohibitions are imposed by the air traffic control unit concerned, the flight must be considered as authorised. -
The start and the end of each flight must be reported in such a way as prescribed by the zone manager. -
Using a direct remote identification system will be mandatory only from 2/12/21 for UAS operations performed in the "open" category with a UAS maximum take off mass of at least 900g or in "specific" category, except if the usage of a direct remote identification system is required by the Regulation (EU) 2019/947.-
Using a geo-awareness system will be mandatory only from 2/12/21 for UAS operations performed in the "open" category with a UAS maximum take off mass of at least 900g or in "specific" category, except if the usage of a geo-awareness system is required by the Regulation (EU) 2019/947.-
The pilot must be available at all times during the flight on a dedicated telephone registered in advance with the zone manager.-
A flight may be cancelled at any time for safety or security reasons by the ATS unit concerned.Via DSA Tool or Tel-
For model aerodromes, a deviation can be granted in writing by skeyes.-
UAS operations in the ‘open’ category must not be conducted at a height above one hundred and fifty feet AGL.-

Dus als jij in open categorie vliegt, moet je dus op skeyes.be een aanvraag uitvoeren en dan hun guidelines volgen (in de praktijk, krijg je goedkeuring maar moet je de toren even telefoneren alvorens je vliegt)
Even van naderbij bekeken TonioRoffo : als ik jouw uitleg lees dan zijn voor de Open category eigenlijk de vakjes 2, 3, 6, 7 én 9 van toepassing ?

Mijn visie natuurlijk maar het zou handiger zijn mochten ze hun voorwaarden indelen per categorie. Nu starten ze met de specific categorie waardoor je je gaat denken dat de vakjes 2 en 3 enkel voor die categorie van toepassing zijn. Terwijl ze dus eigenlijk net zo goed voor de Open categorie gelden ? Of zit ik weer naast ?
 
Ben even één en ander aan het uittesten op de Droneguide en uit deze leid ik dan weer af dat je er met een DJI Mini 2 perfect zou mogen vliegen (geen aanvraag nodig) ... ware het niet dat de ondergrens 0 ft is ... dus dan moet er toch weer een aanvraag ingediend worden (en indien geaccepteerd maximale vlieghoogte 120 meter gezien A1 Open)
1610381672672.png

1610381447647.png