Belgen kunnen EU A2 dronebewijs examen online behalen via Nederlandse website, opleiding en 5 examenpogingen voor 100 €.

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Max*

Active Member
Lid geworden
19 jan 2021
Berichten
256
Waarderingsscore
88
Punten
28
Leeftijd
59
Locatie
Tielt WVL
Website
zsecurity.com
België
Duitsland
Oostenrijk

Naar aanleiding wat Bruggeling schreef op

" Ik heb deze week mn A1/A3 examen succesvol afgelegd via de site van FOD mobiliteit.
Ik wou aansluitend een cursus volgen voor A2. Ik kwam de site van Droneflightacademy tegen en heb de cursus A2 gekocht (€100). Cursus in een paar uur gelezen, hun online examen gedaan en geslaagd.
Volgens hen is het niet meer nodig om het examen in Brussel te gaan afleggen. Ik zal binnen 48uur een link met de verdere stappen krijgen.
Dit lijkt me toch wat vreemd. Het examen was op 5minuten gedaan, simpele vragen, geen tijdsindicatie."


Het is dus niet meer nodig om het in België moeilijke EU A2 examen gratis te gaan afleggen in Brussel.
Je kan blijkbaar het vereenvoudigde en gemakkelijke EU A2 examen online behalen via een Nederlandse website.
Dit kost 100€ en voor dit geld krijg je online een volledige A2 opleiding en krijg je 5 pogingen om te slagen voor het examen.
Wanneer geslaagd krijg je een link om je dronebewijs aan te vragen.

Zelf kan ik geen bronnen vinden in België die dit bevestigen.
Zijn er mensen uit België die zoals Bruggeling een EU A2 online examen hebben gedaan en kunnen bevestigen hun A2 vliegbewijs te hebben ontvangen?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Ivy
Jazeker,al velen voor u ...
Heb je een Bron waar staat dat Belgen het examen A2 niet meer hoeft in Brussel.
Via welke instantie verkrijg je het bewijs?
Trouwens is het niet voor mijzelf , ik ben naar Brussel geweest om het EU A2 vliegbewijs te behalen omdat het dan niet mogelijk was om dit via een andere weg te behalen.
 
Laatst bewerkt:
5 minuten voor het invullen van examen?? Dit is technisch alleen al onmogelijk, dat betekend dat je de per 10 seconden een vraag gelezen/begrepen en beantwoord hebt. Maar buiten dat om, je haalt een Europees bewijs en dat is overal geldig. Ik ken meerdere die dat hebben gedaan. Ik ken wel meerdere mensen waar het aanvragen van het uiteindelijke bewijs in België niet soepel verliep. Je moet dit namelijk zelf regelen. Als je Nederlander bent krijg je link naar CBS, maar dat kun je als Belg niet gebruiken.

Ik vind het examen bij droneflightacademy wel onbetrouwbaar. Je kunt gewoon rustig je leerstof bij de hand hebben als je examen maakt. Wat is dat papiertje eigenlijk dan waard.
 
  • Leuk
Waarderingen: Max*
Ja ik denk ook dat die 5 minuten wat overroepen is en meer een manier van spreken dat het wel erg gemakkelijk is.
Op die manier is het examen afnemen een aangenaam lokkertje tot snel en gemakkelijk geld verdienen zonder rekening te houden met de kwaliteit, als we maar snel en eenvoudig zoveel mogelijk papiertjes kunnen afleveren. Zoals iemand zei ''al velen voor u".

Er is geen controle of geen duidelijke richtlijnen voor deze bedrijven betreffende de kwaliteit hoe het examen af te nemen.

Het is natuurlijk elk voor zichzelf hoe je gaat vliegen in de praktijk en welke kennis je nodig denkt te hebben.

Het is goed dat het online kan gebeuren natuurlijk, enkel spijtig dat het bagger is, maar ze zijn er wel fier op.:oops:
 
  • Leuk
Waarderingen: MaartenV1
Er is geen controle of geen duidelijke richtlijnen voor deze bedrijven betreffende de kwaliteit hoe het examen af te nemen.
Hoi Max,

Dan ben ik eens gaan bekijken, ik kan er inderdaad ook niet echt achterkomen. Het is wel zo dat bijvoorbeeld in Nederland er een stuk of 8 partijen de examens mogen afleggen. Die hebben toestemming gekregen van de overheid. Ze noemen zichzelf daardoor erkend. Dat zijn ze echtel allerminst. Onderstaande komt van site llent
"Op het moment zijn er nog geen erkende opleidingsinstellingen waar u een opleiding kunt volgen. Ook is het voor vliegscholen nog niet mogelijk om erkend te worden als opleidingsinstelling"

Ik denk wel dat de overheid een beetje een oogje in het zeil houd, in ieder geval gaat dat gebeuren, ik las dat aan het begin van de zomer de huidige opleiders worden beoordeeld.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Max*
Is sinds Oktober 2021 mogelijk om je drone Theorie/examen A2 te volgen en te behalen in eender welke Europese erkende vliegschool
Kan jij eens meer info geven over het stappenplan hoe je in België dan je EU A2 vliegbewijs kunt aanvragen? Blijkbaar ken jij voldoende Belgen die dit voor mekaar hebben. Kan je dan uiteindelijk ook de Bron voor Belgie weergeven en het stappenplan?
Waarschijnlijk zouden er dan ook mensen op het forum te vinden zijn die het al hebben verkregen.

Het kan zijn dat je het overal in de EU kan of mag afleggen, maar mag elk land niet zelf beslissen of ze het examen wel of niet erkennen?
De regelgeving verschilt nogal wat per land. Nederland niet nachtvliegen, België wel nachtvliegen even als voorbeeld.

ONLINE DRONE OPLEIDINGEN + EXAMEN | Store Navitronics
Ben je geslaagd dan krijg je enkele dagen later van RDW het origineel EU Dronebewijs (PDF) via email toegestuurd.

Er is geen enkele samenwerking met het DGLV.
To fly a drone.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gisteren dus mn A2 licentie ontvangen via mail, van de RDW.
Over mn tijdsduur van het examen: 5min zal wat overdreven zijn, het zal eerder 10min geweest zijn. ‘Hoe ontstaat wind’ als meerkeuzevraag… En het staat letterlijk in de cursus, dus geen strikvraag.
 
Ik heb gisteren dus mn A2 licentie ontvangen via mail, van de RDW.
Over mn tijdsduur van het examen: 5min zal wat overdreven zijn, het zal eerder 10min geweest zijn. ‘Hoe ontstaat wind’ als meerkeuzevraag… En het staat letterlijk in de cursus, dus geen strikvraag.
En je hebt je bij het DGLV aangemeld met je NL EU A2 Vliegbewijs?
 
En je heb je bij het DGLV aangemeld met je NL EU A2 Vliegbewijs?
Nee, dat heb ik niet gedaan. Ik heb hier gelezen dat ze dit ook niet zullen accepteren. Daar zal het addertje onder het gras liggen. Ik zal me bv niet kunnen aanmelden om ‘specific’ aan te vangen.
Ik laat het hier bij. Ik heb een EU licentie A2, ik vlieg sporadisch eens ‘op de buiten’ als hobby en ik heb mn A1/A3 van het dglv.
‘Europees’ maar elk land heeft nog eens zn eigen manier van werken, beetje belachelijk in mijn ogen.
 
Ziehier hun antwoord van de cel UAS.

We hebben u laten weten dat de huidige verordening een Europese verordening is. U kunt uw examen dus in elk land afleggen. Met het door het EASA erkende Europese certificaat kunt u uiteindelijk vliegen in de verschillende landen die aan de Europese regelgeving zijn onderworpen. U zult dan de specifieke kenmerken van elk land moeten respecteren, en uw certificaat op elk verzoek van de betrokken autoriteit moeten overleggen. Het DGLV zal op dit niveau niet tussenbeide komen. U moet zich echter wel als exploitant laten registreren in het land waar u woont
 
Ziehier hun antwoord van de cel UAS.

We hebben u laten weten dat de huidige verordening een Europese verordening is. U kunt uw examen dus in elk land afleggen. Met het door het EASA erkende Europese certificaat kunt u uiteindelijk vliegen in de verschillende landen die aan de Europese regelgeving zijn onderworpen. U zult dan de specifieke kenmerken van elk land moeten respecteren, en uw certificaat op elk verzoek van de betrokken autoriteit moeten overleggen. Het DGLV zal op dit niveau niet tussenbeide komen. U moet zich echter wel als exploitant laten registreren in het land waar u woont
Bedankt om het antwoord te delen.
Ik ben geregistreerd als exploitant in België (A1/A3 gedaan via dglv site) en ik heb mn EU A2 certificaat, dus alles ok lijkt me. Mn verzekeringsagent is op de hoogte en heeft mn dekking bevestigd.