Belangenvereniging hobby drone vliegers

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Henksdrone

New Member
Lid geworden
15 feb 2021
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
60
Locatie
Groningen
Beste mensen,

Even kort voorstellen want ik ben nieuw hier. Vlieg enkele jaren met een Mavic Pro puur voor de hobby en dan vooral voor het maken van mooie landschapsvideo's of foto's. Eigenlijk een uitbreiding op de fotohobby. Sinds kort de opleiding Open A1,A2,A3 afgerond.

Wat mij opviel en opvalt is hoe groot de CTR gebieden zijn voor category Open drone piloten. Woon zelf in stad Groningen en die valt vrijwel geheel onder CTR Eelde. Een beetje veel van het goede denk ik dan. Met gezond verstand zou er m.i. in de buitenring van een CTR toch op bijv. max 50m hoogte gevlogen moeten kunnen worden. Verder is het in Nederland natuurlijk sowieso zoeken naar de gaatjes tussen de CTR's en NOTAMs en laagvliegzones en wat wel niet meer allemaal aan verboden gebieden.

Vandaar mijn vraag. is er een belangenvereniging die opkomt voor de hobby drone vliegers als groep ? Ik meen dat er wel een vereniging is voor de klassieke modelvliegerij maar voor de hobby droners ken ik die niet.

Mvg

Henk
 
Zou wel een goed idee zijn.

Overigens mag je in Belgie wel in de buitenrand van CTR's vliegen in Open categorie, max 45 meter, en van te voren aanvragen.
 
Hoi Henk, de KNVvL heeft een 'afdeling drones', dat komt het meest in de buurt denk ik. De vraag is alleen hoe actief die nog zijn, ik heb daar niet zoveel zicht op. Anders dan dat is er niet echt een belangenvereniging voor dronevliegers. Ik denk ook niet dat die er gaat komen, omdat de belangen vaak nogal uiteenlopen. En bovendien bemerk ik weinig collectiviteitszin in de dronesector, zelfs waar het de professionals betreft.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arno Raps
Bedankt, Ik zal es informeren bij de KNVvl. Volgens hun site hebben ze eerder al succesvol bezwaar aangetekend tegen onderdelen van de nieuwe wetgeving. Ben benieuwd.