Belachelijk

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

vayreda

Active Member
Lid geworden
21 apr 2017
Berichten
539
Waarderingsscore
124
Punten
43
Leeftijd
70
Locatie
Zandvoort
Inmiddels drie maanden verder en ruim €1000,- lichter, ben ik de trotste bezitter van een ROC-Light vergunning. Het belachelijke is dat je nu alles weet en deze regels moet respecteren, dat de hobby vlieger gewoon dingen blijft doen die niet aan regels zijn gebonden. Kortom het zou eigenlijk andersom moeten zijn; piloten met vergunning meer ruimte geven om te kunnen vliegen. Jammer
 
het zou eigenlijk andersom moeten zijn; piloten met vergunning meer ruimte geven om te kunnen vliegen
Hier kan ik het als "hobbyvlieger" best wel mee eens zijn.
Regeling voor modelvliegen houden zoals hij is, en de mensen met een vergunning meer ruimte geven.
 
Welcome to my world. Geen zorgen, het went vanzelf, dat je als pro minder mag dan als recreant ;).

Even zonder gekheid, ja, het is frustrerend dat recreatieve vliegers op dit moment feitelijk meer mogelijkheden hebben dan ROC-light vliegers. Waarschijnlijk komt daar binnenkort verandering in, dan krijgen amateurs ook limieten aangaande maximale hoogte en horizontale afstand. Op die manier wordt het speelveld wat eerlijker.

Overigens pleit ik ervoor om de regels voor particulieren te houden zoals ze nu zijn, en ROC-light vliegers meer mogelijkheden te geven (max 120 meter hoog, geen horizontale afstandsbeperking anders dan VLOS). Want je kunt de regels voor recreanten wel strenger maken, de 'cowboys' houden zich toch niet aan de regels, bovendien is de handhaving zeer gebrekkig. Ik vraag me daarom af of het heel zinvol is om recreanten verder te beknotten. Je kunt beter investeren in goede voorlichting.

Of het heel realistisch is dat Dijksma de ROC-light vlieger meer mogelijkheden gaat geven is weer een andere vraag. Met name de volledige ROC-houders zullen dit niet zien zitten. Ongetwijfeld hebben die een sterke lobby om een verruiming van mogelijkheden voor ROC-light tegen te gaan, bang als ze zijn voor 'oneerlijke' concurrentie vanuit de hoek van het ROC-light.
 
  • Leuk
Waarderingen: vayreda
Het ligt even in een bureaula tot ze klaar zijn met formeren maar er zit nog steeds een aanpassing van de Regeling Modelvliegen aan te komen. Dan is de recreant "net zo beperkt" als de ROC light operator. Dat "gewone" ROC houders meer mogen lijkt mij ook logisch. Bevoegd vlieger, bevoegde organisatie en gekeurd toestel.mag ook wel wat tegen over staan. Het is toch ook normaal dat je met je B rijbewijs niet in een vrachtwagen of bus mag rijden?

Grotere bevoegdheid vraagt meer kennis en zekerheden en geeft dus ook meer mogelijkheden. Heeft volgens mij weinig met "lobby" te maken, het staat iedereen vrij om ook voor een RPA-L, ROC enz. te gaan mag je ook meer.
 
  • Leuk
Waarderingen: BobvdM
Het is toch ook normaal dat je met je B rijbewijs niet in een vrachtwagen of bus mag rijden?

Om even in deze vergelijking te blijven: ik heb eerder het idee dat ik met mijn rijbewijs B nu alleen op een snorfiets mag rijden die begrensd is op 10 km/uur. Waarom zou ik met mijn ROC-light niet veilig met een 300 meter ver kunnen vliegen, of 120 meter hoog kunnen vliegen, als de omstandigheden dat toelaten? De huidige beperkingen zijn echt uit de lucht gegrepen en zijn puur bedoeld om full ROC operators niet teveel tegen de haren in te strijken, is mijn mening. Sterker nog: ik moet nu soms rare fratsen uithalen om maar binnen de beperkingen kunnen te blijven. Iets wat lijnrecht ingaat tegen mijn verantwoordelijkheid als CIC om de vlucht zo veilig mogelijk voor alle betrokkenen - dus ook mijzelf - uit te voeren.

Ik ben met je eens dat ROC houders meer mogelijkheden zouden moeten hebben, maar dan vooral op het vlak van vliegen nabij bebouwing, wegen en mensen. Het feit dat er aanpassingen aan zitten te komen wil al zeggen dat beleidsmakers dat ook inzien.
 
Snorfiets, helemaal mee eens, dat is denk ik de logica van de overheid.
Ze begonnen de regeling met allerlei beperkingen, om "het uit te proberen".
Om in het vergelijk te blijven, de toenmalige ROC houders zaten op een brommertje met hun B rijbewijs. Toen moest er, onder druk van de kamer, een light regeling worden opgetuigd en dan kun je die dus niet meer bevoegdheden geven.
En om daarna aan de ,terechte, kritiek van de ROC en de ROC light houders tegemoet te komen pakken ze nu de recreanten aan. Allen jagen ze meteen alle modelvliegclubs er mee op de kast en krijg je 278 openbare reacties die voor 90% negatief zijn op de internet consultatie .Overheid.nl | Consultatie Aanpassing Regeling modelvliegen en Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen

Vwb die 120 meter ben ik het niet met je eens, ROC light geld voor alles onder de 4kg ook een fixed wing. Ik zie die al op 120 m hoogte in de problemen komen, hoe ver kan die dan komen?
Bij de "gewone" ROC maken ze daar wel onderscheid in en mag je tot in detail vastleggen hoe je zoiets denkt op te lossen zonder er anderen mee "lastig" te vallen.
De afstandseis heeft ook iets met je (vlieg) vaardigheden te maken. Uiteraard vindt iedereen zichzelf de beste vlieger die zonder training gemakkelijk op 25 m van een object kan vliegen. alleen een RPA-L bezitter heeft het ook aangetoond dat die zijn toestel beheerst en vliegt binnen de "regels"van zijn handboek.
 
Want je kunt de regels voor recreanten wel strenger maken, de 'cowboys' houden zich toch niet aan de regels, bovendien is de handhaving zeer gebrekkig. Ik vraag me daarom af of het heel zinvol is om recreanten verder te beknotten. Je kunt beter investeren in goede voorlichting.
Sterk punt.
 
heeft m.i. niets met handhaving te maken, vliegers zonder kennis en ervaring ( ook al denk je zelf dat je voldoende hebt) laat je niet hetzelfde doen als bevoegde vliegers. Waarom zou je dan nog al de moeite doen? Dat het allemaal erg benepen en overdone is, helemaal mee eens, maar om nu iedereen maar zonder enig opleiding zijn gang te laten gaan lijkt mij ook niet juist. Als voor alle groepen de regels wat logischer over komen en ze wat minder paniekerig doen over de echte risico,s heb je al heel wat goodwill en medewerking gewonnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Slingeraar en wdejager
Het klinkt inderdaad als iets raars.

De licentie moet m.i. Goedkoper worden en dan gaat e.e.a. Veranderen. Nu heeft een licentie nog geen meer waarde.

Overigens. In Frankrijk kost een cursus €250,- maar betaal je jaarlijks een soort fee


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Inmiddels drie maanden verder en ruim €1000,- lichter, ben ik de trotste bezitter van een ROC-Light vergunning. Het belachelijke is dat je nu alles weet en deze regels moet respecteren, dat de hobby vlieger gewoon dingen blijft doen die niet aan regels zijn gebonden. Kortom het zou eigenlijk andersom moeten zijn; piloten met vergunning meer ruimte geven om te kunnen vliegen. Jammer


Mag je met de ROC light nu wel vliegen binnen apv gebieden ? Zie APV artikel 2.6 : Algmene verordening Zuidwestelijke Delta 2016
" 3. Het verbod in het eerste lid is niet van toepassing op situaties waarin wordt voorzien door de Regeling modelvliegen."