Batterijen zwellen op.. Mavic Pro Platinum

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Ferdinand

New Member
Lid geworden
9 jan 2018
Berichten
28
Waarderingsscore
7
Punten
3
Leeftijd
70
Locatie
Terneuzen
Van mijn Mavic zijn twee van de drie batterijen opgezwollen en passen slecht in de drone...
Op YouTube zag ik ook al filmpjes voorbij komen met hetzelfde probleem.

Mijn batterijen zijn twee jaar oude en 65 keer opgeladen.

Dit fenomeen zou voorkomen als je de batterij overlaad, maar ik gebruik altijd de originele lader van DJI en die schakelt zich uit als de batterij vol is.. En als je de batterij een tijdje niet gebruikt begint hij vanzelf te ontladen. Je zou dan verwachten de de intelligentie die er in zit de batterij beschermd.

Zijn er nog meer leden met hetzelfde probleem ?

Ik zag het ook gebeuren bij batterijen van de Phantom .

Als dit betekent dat je steeds nieuwe batterijen moet kopen binnen 2 jaar, wordt het een dure grap. DJI mag hier wel eens iets aan doen.. Batterijen van accu boormachines en andere apparaten gaan tenslotte ook veel langer mee.

Bij onderstaand filmpje wordt een batterij uit elkaar gehaald en kan je zien dat 2 van de 3 cellen zijn opgezwollen..

 
Laatst bewerkt:
In welke laadtoestand bewaar je de batterijen Ferdinand ?
 
Meestal laat ik ze afkoelen na gebruik, daarna laad ik ze weer op..
Als ik dan niet meer vlieg blijven ze ongeveer 10 dagen opgeladen en dan gaan ze langzaam ontladen.
zodoende blijven ze max 10 dagen vol opgeladen.
Ik heb ondertussen begrepen dat je ze beter pas oplaad vlak voor je gaat vliegen en dat je ze leeg bewaart.
Ik ga een nieuwe batterij kopen om degene te vervangen die het meest is opgezwollen, en die zal ik niet meer vol wegleggen.

Toch vind ik het voor zulke dure batterijen een slechte zaak dat ze blijkbaar overladen worden.
 
De meest gemaakte fout is dat men de batterijen "vol" wenst te bewaren.
Vooral als de batterijen over een langere periode niet gebruikt worden.
Opladen na het vliegen kan natuurlijk geen kwaad.
De electronica in de batterij gaat er vervolgens voor zorgen dat deze langzaam weer wordt ontladen tot ongeveer 75%
Wat een veilige waarde is om de batterij voor langere tijd op te slaan. Dus niet telkens weer opladen naar 100%

Leeg wegleggen is ook geen goede optie, dan heb je kans dat de "undervoltage" flag wordt getriggerd en kan je je batterij zowieso weggooien.

Maar je hebt gelijk, ik zie redelijk veel problemen met batterijen.
 
Laatst bewerkt:
...
Toch vind ik het voor zulke dure batterijen een slechte zaak dat ze blijkbaar overladen worden.
Klopt.
Het vervelende met LiPo accus (onafhankelijk van het merk) is dat de maximumcapaciteit afhankelijk is van de temperatuur (minder bij een lagere temperatuur). Leg je m volgeladen weg bij een bepaalde temperatuur en zakt die temperatuur, dan heb je automatisch een "overladen" accu, zonder er ook maar iets voor te hoeven doen. Sowieso wordt de accu zelf warmer van het laden (hoe sneller het laden, hoe warmer de accu), dus die situatie kom je vrij gemakkelijk in. Natuurlijk wordt er wel een marge ingebakken, maar meer marge betekent ook minder vliegtijd...
 
Ik zou het niet erg vinden om 5 minuten minder vliegtijd te hebben als daarmee het leven van de batterij jaren meegaat.. Dan is de oplossing simpel, gewoon 1 batterij extra waardoor je 4x 20 minuten vliegtijd hebt met een lange levensduur van de batterij ipv 3x 25 min en ieder jaar nieuwe batterijen moeten kopen vanwege het overlaad probleem.