Batterijen opladen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Ict Drone

New Member
Lid geworden
30 jan 2022
Berichten
18
Waarderingsscore
2
Punten
3
Locatie
Zandhoven
Binnenkort ga ik in Zwitserland wandelen met mijn drone.
Ik vraag me af, is het mogelijk om de batterijen(van de Mini3) op te laden met een Powerbank of een draagbaar zonnepaneeltje?
 
Yep, dat kan. Ik heb zelf een tijdje geleden een meerdaagse hike gemaakt op IJsland (de Laugavegur Trail). Ik had toen mijn Mini 2 mee om droneshots te maken.

Omdat we onderweg geen stopcontacten tegen zouden komen, besloot ik om 2 powerbanks te kopen van 20.000 mAh elk (je hebt ze ook van 50.000 mAh, maar die mogen niet mee in het vliegtuig).

Met die 2 powerbanks kon ik meerdere keren mijn telefoon, drone accu's, en camera accu's (voor de Panasonic GH5) opladen. Na 5 dagen had ik zelfs nog wat capaciteit over.

Als je het leuk vindt, kun je hieronder de video bekijken die ik toen heb gemaakt.

 
  • Leuk
Waarderingen: scorpioo, Wes56 en DDD
Als ik je nog een tip mag geven zou ik kijken naar een powerbank met PD leveren en opladen. Met zulke grote powerbanks wil je dat die wat sneller volgeladen is. De Mini 2 kan zijn accus met 18Watt laden, maar dan wel met PD ondersteuning. Zonder PD laad die een stuk langzamer op.
En capaciteit van 20.000mAh, ligt eraan hoe lang je gaat lopen en hoe lang je verwacht te vliegen. De aangegeven 20.000mAh is op 3,7V. Je drone vliegt op 2S (7,4V), dus je mAh halveer je dan al (even simpel gezegd). De accu van de Mini 3 is 2453mAh zou je misschien net 4 ladingen uit een powerbank van 20.000mAh kunnen halen. Er gaat altijd wat energie verloren tijdens het laden.

Van een zonnepaneel zou ik niet al te veel verwachten tijdens het wandelen. Deze leveren niet zo heel veel vermogen, is meer leuk voor je telefoon op te laden. Om een voorbeeld te geven hier 1 van WakaWaka die nog beetje draagbaar is: WakaWaka Solar Panel & Link | WakaWaka® - Share the Sun - Go Solar Deze levert 10 Watt, op 7,4V is dat ruim 1A. Laden van 1 drone-accu is dan waarschijnlijk 3 uur volle bak zon.

Als je de RC1 controller hebt, zou ik me daar niet al te veel zorgen om maken. Gewoon vol meenemen en je hebt uren vliegplezier.
Voor je telefoon zou je dan kunnen kiezen om wifi, bluetooth, data (4G) e.d. uit te zetten zodat die zo energie zuinig als mogelijk is.

Met mijn Mini 2 neem ik meestal 1 accu mee als ik meerdaags ga wandelen. Maar dan kom ik vaak ook wel een stopcontact eens in de 3 dagen tegen. En dan vlieg ik om even een fotootje te schieten van de omgeving.
Waar ik wel blij mee ben, is dat ik een los tasje voor de drone heb gekocht, die als een harde schil de drone beschermd. De FMC-tas vond ik te groot om goed in m'n backpack te krijgen en in een handdoek gewikkeld vond ik niet zo super goed idee. En ik pak alles in in ziplockbags van Ikea. Die zijn lekker sterk, en mocht je keer in een regenbui terecht komen is het niet direct paniek.
 
Ik heb van mn werk een soort van chineese powerbank gehad deze laad 5v 1A
kan ik hier mijn mini 3 ook mee laden?

mvg Paul
 
P = U * I (Power in Watts = Spanning in Volts * Stroom in Amperes)
P = 5 * 1 = 5W.

Ik lees net dat de accu van een Mini 3 ruim 18W is. (7,4V * 2,453A). Met 5W doe je dus niet veel...
 
Jawel, ook laden met 5W gaat wel, maar traaaag. Als ie dan bijvoorbeeld snachts laad is dat geen probleem.
 
Als ie dan bijvoorbeeld snachts laad is dat geen probleem.
Persoonlijk zou ik dat uit veiligheidsoverweging dus niet doen: 's nachts (terwijl je slaapt) een Li-Po opladen ...
Ik wil het in de gaten kunnen houden.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ElRo1911
Capaciteiten moet je eigenlijk altijd vergelijken met het aantal Watt-uur (Wh) of milli-Watt-uur (mWh)
Helaas wordt bij powerbanks altijd het aantal mAh opgegeven.
Dit is echter makkelijk om te rekenen naar Wh/mWh: vermenigvuldig het aantal mAh met 3,6(V).
Voorbeeld 10.000mAh x 3,6V = 36000mWh = 36Wh

De batterijen van de Mini3 Pro hebben een capaciteit van 18100mWh en kunnen met maximaal 18W geladen worden. Het laden duurt dan 64 minuten.
Met een standaard lader van 5W duurt het dus (18/5)x64=230 minuten, zeg maar 4 uur.

In theorie zou je een Mini3 batterij 2 maal moeten kunnen opladen met een powerbank van 10.000mAh (36000mWh), in de praktijk zal dit hooguit 1,5 maal zijn.

DJI gebruikt voor het optimaal laden van de Mini3 batterijen het Power Delivery (PD) systeem, dit is anders dan het Quick Charge (QC) systeem, let hier dus op bij het aanschaffen van een lader en/of powerbank.

Voor thuisladen gebruik ik zelf een Minix Neo P1 66W 3-Port GaN lader, deze heeft 2 USB-C en 1 USB-A uitgang:
USB-C1 65W PD3.0 maximum
USB-C2 65W PD3.0 maximum
USB-A 36W QC3.0 maximum
Indien beide USB-C poorten gelijktijdig gebruikt worden, levert elke poort 'slechts' 30W.

Voor onderweg heb ik een Mi Power Bank Pro 10000mAh.
Uitgang QC3.0: 12V 1.5A / 9V 2A / 5V 2A (18W / 18W / 10W)
Hiermee kan ik mijn Mini3 batterij 1 maal volledig opladen, dit duurt ca. 2 uur (10W) omdat deze powerbank géén PD ondersteunt.
 
De batterijen van de Mini3 Pro hebben een capaciteit van 18100mWh en kunnen met maximaal 18W geladen worden. Het laden duurt dan 64 minuten.
Met een standaard lader van 5W duurt het dus (18/5)x64=230 minuten, zeg maar 4 uur.
Kun je de laadtijd van 18 naar 5W zo lineair berekenen?
 
De batterijen worden gladen met 8,5V, dit is 4,25V per cel.
Uit bovenstaande grafiek is dan af te leiden dat het laden met een Charge rate van 1C, 18W in het geval van een Mini3 batterij, stopt na ietsje meer dan 1 uur. Dit komt overeen met de 64 minuten die DJI aangeeft.

Bij 1C wordt geladen met 18W/4,25V=4,2A.
Een 5W USB lader levert maximaal 1A (5W/5V).
In therorie duurt het laden dan 4,2/1*64m=269m = 4,5uur

De grafiek zegt echter niets over het laden met 5W (=0,28C)

Charging Graph.jpg
DJI Mini 3 Pro Intelligent Flight Battery Specs.jpg
 
Laatst bewerkt: