Batterij bebop 2

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Jurgen Kramer

Member
Lid geworden
9 sep 2016
Berichten
119
Waarderingsscore
21
Punten
18
Leeftijd
50
Onlangs heb ik nog gevlogen met mijn bebop 2. Echter, met een volgeladen batterij gaf hij na 2 minuten nog maar 3 procent aan (alle alarmbellen gingen rinkelen) en de drone daalde al. Ik kon nog net op tijd de drone weer bij me terug krijgen. Het was ongeveer 4 graden en beetje mistig (drone kwam vochtig terug, had achteraf beter niet kunnen vliegen). Nu weet ik dat Lipo batterijen na verloop van tijd slijten (ik heb ongeveer 200 vluchten gemaakt in 2 jaar tijd met deze accu). Na 'savonds nog eens in de loods te hebben geprobeerd, bleek er ineens nog 60% in de accu te zitten en kon ik nog ruim 10 minuten vliegen. Ik ben wel wat gewend (ik vlieg ook scale heli's o.a. Align Trex 500), maar dit had ik nog niet eerder meegemaakt. Ik ben op onderzoek uitgegaan en heb de accu uit elkaar geschroefd. ik dacht alleen Lipo cellen aan te treffen, echter zit er ook nog een printplaatje in (vlak achter de stekker). Weet iemand waar dit voor dient. Zover ik weet is het geen intelligent accu net als DJI. Maar kan het wel met de temperatuur en stroom regeling te maken hebben? Heel verhaal maar alle hulp is welkom. Als ik foto's heb zet ik die ook op deze site.
 
Een lipo moet gebalanceerd geladen worden, dat herken je waarschijnlijk wel van je lipo-lader van je Trex. Hiervoor is de printplaat: om te zorgen dat alle cellen gelijkwaardig geladen worden.

Verder geef je aan dat het buiten 4 grafen was. Dit vinden lipo’s niet de meest ideale temperatuur en kunnen dan gekke dingen doen...
 
Ik had pas hetzelfde probleem. Sta ook voor een raadsel. Inderdaad ook lage temperatuur. Eenmaal thuis lijkt alles weer normaal. Bij kou dus maar voorzichtig aan doen lijkt me. Helaas ben je dan het vertrouwen wel een beetje kwijt.
 
Hoi Jurgen, LiPo’s zijn inderdaad erg gevoelig voor koude temperaturen. Net boven het vriespunt gaat de capaciteit ineens zeer sterk omlaag. Zorg dat de accu’s lekker warm zijn voordat je opstijgt. Tijdens het vliegen blijven de batterijen wel op temperatuur door de grote stroomsterkte die ze moeten leveren. Drones van DJI stijgen niet eens op als de accu te koud is, die hebben een beveiliging ingebouwd.
 
Hoi Jurgen, LiPo’s zijn inderdaad erg gevoelig voor koude temperaturen. Net boven het vriespunt gaat de capaciteit ineens zeer sterk omlaag. Zorg dat de accu’s lekker warm zijn voordat je opstijgt. Tijdens het vliegen blijven de batterijen wel op temperatuur door de grote stroomsterkte die ze moeten leveren. Drones van DJI stijgen niet eens op als de accu te koud is, die hebben een beveiliging ingebouwd.
Bedankt voor je reactie Wybe. Geldt ook voor DGA-NL en Delphi. Ik wist op zich wel dat de capaciteit achteruit gaat als het koud is, Maar dat het zo hard kan gaan wist ik niet. M’n Trex vlieg ik ‘swinters niet maar dat heeft te maken met kouwe handen. Dit soort helies hebben namelijk nauwelijks stabilisatie. Ik zal voortaan de accu’s eerst goed voorverwarmen.
 
  • Leuk
Waarderingen: DGA_NL
Ik kan het bevestigen dat LiPo’s erg slecht tegen kou kunnen. Ik werk dagelijks buiten met meetapparatuur met LiPo accu's. Voor dat ik ze ga gebruiken moet ik ze eerst 15 minuten aan de laad doen zodat ze wat op temperatuur zijn.
 
Balanced charging importance explained:
Groetjes
 
Suggestie: leer eerst waarom de batterijen te balanceren belangrijk is, vaak de problemen met de drone's batterijen. Klopt, dat is afhankelijk van eigen belang van de piloot. Dit wordt ook geadviseerd door experts (kijk op youtube). Daarnaast 3 batterijen opladen, een achter de andere (uren lang) in plaats van 3 tegelijk lijkt me top en vooral voor een belachelijk prijs, of niet soms?
 
  • Leuk
Waarderingen: Goudvink
Ik bedoelde wat anders, maar dat begrijp jij ook wel :eek:
 
De orginele lader van parrot is ook balanced. Een printbordje in de accu zorgd er voor dat de accu's gebalanceerd blijven. Dus in die zin heeft parrot het al goed geregeld (is overigens wat anders dan die intelligent accu's van DJI die na een tijd ontladen naar storage mode ontladen voor het beschermen van de accu). Die drie op een rij lader heb ik zelf ook. Werkt ook prima. Wat ook kan is de accu aansluiten op zo'n 50W lader van hobbyking. Kabeltje even verbouwen (plus en min van de gehele accu doorverbinden naar de dikke aansluiting) Werkt ook en je kan de accu cellen per stuk monitoren.
 
De orginele lader van parrot is ook balanced. Een printbordje in de accu zorgd er voor dat de accu's gebalanceerd blijven. Dus in die zin heeft parrot het al goed geregeld (is overigens wat anders dan die intelligent accu's van DJI die na een tijd ontladen naar storage mode ontladen voor het beschermen van de accu). Die drie op een rij lader heb ik zelf ook. Werkt ook prima. Wat ook kan is de accu aansluiten op zo'n 50W lader van hobbyking. Kabeltje even verbouwen (plus en min van de gehele accu doorverbinden naar de dikke aansluiting) Werkt ook en je kan de accu cellen per stuk monitoren.
Een beetje laat, maar is er ook een schema hoe je dit moet doen. + en - van de accu doorverbinden naar de dikke aansluiting is voor mij iets te vaag. Ik ben geen echte techneut,, maar kan wel iets solderen.
Is hier en duidelijke video over op Youtube?
 
Een beetje laat, maar is er ook een schema hoe je dit moet doen. + en - van de accu doorverbinden naar de dikke aansluiting is voor mij iets te vaag. Ik ben geen echte techneut,, maar kan wel iets solderen.
Is hier en duidelijke video over op Youtube?

Voor deze is niet nodig om iets te solderen, een stuk komt binnen de oplader en de andere de batterijen, simpeler kan niet. 3 batterijen tegelijk opladen, langer vliegen als alle batterijen worden tegelijk opgeladen. Het apparaat is hier te koop: ≥ Parrot Beebob2 (korting) 3 batterijen balance charger - Modelbouw | Radiografisch | Helikopters en Quadcopters - Marktplaats.nl