backpacken door Azie met dji spark wel of niet doen?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

schumer

New Member
Lid geworden
5 jul 2017
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
38
Locatie
Groningen
Hallo allemaal,

In september ben ik van plan om te gaan backpacken door Azië. Het lijkt mij geweldig om tijdens mijn reis de dji spark mee te nemen voor mooie foto's en video's te schieten. Nu heb ik al verschillende verhalen gehoord over dat het per land verschillend is qua wetgeving. Ook zitten er landen bij waar je een vergunning of toezegging moet hebben om te mogen vliegen. Daarnaast heb ik ook te horen gekregen dat het mogelijk is dat de drone wordt afgepakt bij binnenkomst van het land. Uiteraard wil ik dit voorkomen.

Mijn concrete vraag is daarom:
1. Is het mogelijk om te reizen door Azie met een drone zonder dat dit word afgepakt mits zich aan de regels gehouden word.

2. Kan ik per land ook ergens vinden van alle regelgeving betreffende dat land en hoe vraag ik een vergunning of toezegging aan voor zo'n land.

Iemand enige ervaring in het rondreizen met een drone?

Alvast heel erg bedankt voor de reactie.
 
Hoi,

Inderdaad zijn de regels per land anders in Azië. In Thailand bijvoorbeeld zijn drones verboden, alhoewel je vaak dronevideo's voorbij ziet komen uit dat land. Er zijn wel wat websites die informatie aanbieden over de regels voor het gebruik van drones in Azië, zoals deze: https://www.onceinalifetimejourney.com/our-travel-tips-and-tricks/guide-to-drone-flying-in-asia/ (tip: Google eens op 'drone rules asia'). Bedenk wel dat dit geen officiële bronnen van informatie zijn. Als je zekerheid wilt hebben, dan moet je kijken op de website van het ministerie van transport en/of de website van de luchtvaartautoriteit van het betreffende land. Het is alleen de vraag of die ook informatie over drones aanbieden, en zo ja, in welke taal.

Alvast een goede reis toegewenst, en hopelijk kun je mooie drone shots maken onderweg.