Atz Teuge???

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Mijn DJI Fly app geeft inmiddels een waarschuwing binnen de ATZ Teuge. En op 31-1 ook al.
 
  • Leuk
Waarderingen: peerke63
Leuk om de reacties te zien, geeft inspiratie, dank daarvoor.

Dingen waar wij aan denken / mee bezig zijn.

Huidig:

- TSA gebieden pas op de kaart enkele dagen voor activatie. Hier zit bij sommige nog wel een uitdaging in omdat het 'de laatste zondag van de maand is', m.a.w. geen vaste dag / datum.
- NOTAMs waarbij een reeds bestaande airspacegebied bedoeld wordt (bijv EHTRA81 bij Zaltbommel) koppelen en kleuren aan dit gebied, ipv nu de (veel te grote) cirkel.
- Natura2000 gebieden / vogelbroedgebieden andere kleur / status buiten broedseizoen.

We nemen de feedback mee :)
 
Leuk om de reacties te zien, geeft inspiratie, dank daarvoor.

Dingen waar wij aan denken / mee bezig zijn.

Huidig:

- TSA gebieden pas op de kaart enkele dagen voor activatie. Hier zit bij sommige nog wel een uitdaging in omdat het 'de laatste zondag van de maand is', m.a.w. geen vaste dag / datum.
- NOTAMs waarbij een reeds bestaande airspacegebied bedoeld wordt (bijv EHTRA81 bij Zaltbommel) koppelen en kleuren aan dit gebied, ipv nu de (veel te grote) cirkel.
- Natura2000 gebieden / vogelbroedgebieden andere kleur / status buiten broedseizoen.

We nemen de feedback mee :)
Graag gedaan
 
C
Voor gegevens ATZ Teuge etc. zie eAIP NL (even googlen, link met datum verandert elke 28 dagen) par. ENR 5.1.6

Verzonden met mijn SM-N960F en de Dronepilots.nl app
 
De kaartaanduiding met restrictie is soms wat vreemd. Waar ik woon is een paar kilometer verderop een zweefvliegveld. Ik mag tot 120 m hoog vliegen. Als een zweefvliegtuig bij de rand vd kaartcirkel op 200 meter hoog zit, haalt hij nooit meer het vliegveld. Ik begrijp dat veiligheid voor alles gaat, maar gezond verstand hoor daar wel bij. Wat ik probeer te zeggen is dat de cirkel niet zo groot hoeft te zijn.

Andersom zit in Nijmegen een helihaven tbv het Radboud ziekenhuis. Die cirkel (op de kaart) is voor mijn gevoel weer erg klein omdat de heli al vroegtijdig zakt in hoogte. Ik heb al eens gehad dat ik op ongeveer 100 meter hoogte zat (in toegestaan gebied) en voor mijn gevoel de heli erg laag over vloog. Waarschijnlijk is dat ook wat gezichtsbedrog, maar toch. Ik schrok toen behoorlijk.

Ik vlieg nu ook regelmatig in VLL2 zones rond Antwerpen Luchthaven, ook hier vind ik het verrassend hoe kleine Cesna's en dergelijke heel laag lijken te vliegen. Probleem is, ik kan dat niet inschatten, is dat 100m, 200m...?

Als ik iets hoor van helicopter en/of vliegtuig, dan zak ik gewoon.

Onlangs zag ik drie F-16's in formatie overkomen, erg laag, nou, daarvoor heb je zelfs geen tijd om te zakken :D
 
ook hier vind ik het verrassend hoe kleine Cesna's en dergelijke heel laag lijken te vliegen. Probleem is, ik kan dat niet inschatten, is dat 100m, 200m...?
General Aviation mag in principe tot 500ft dalen. Dat is ongeveer 150m. En dat is meteen ook de reden waarom drones tot 120 m mogen. Omdat er nog wat marge tussen moet zitten omdat het inderdaad bijna niet in te schatten is en een hoogtemeter voor een drone niet verplicht is.
Zeker in het krappe Belgische, maar zeker ook in 2/3 van het Nederlandse luchtruim wordt G.A. ook behoorlijk "naar beneden gedwongen" door gecontroleerd luchtruim er boven. Wordt nog wat, straks, met U-space dáár nog weer eens tussen. Wiezal daarvoor luchtruim moeten inleveren...
Overigens bestaan er voor civiele helicopters, reddingsdiensten en militaire luchtvoertuigen uitzonderingen op die minimum VFR hoogte, dus het kan goed zijn dat je dergelijk verkeer lager tegen komt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tipe
Aha, weer wat geleerd. Wist niet dat kleine vliegtuigen tot 150 m mogen gaan. Dat verklaard weer veel. Dat defensie lager mag heb ik zelf al enkele malen meegemaakt. Ik zit in het verlengde van de aanvliegroute naar Volkel en soms komen de heli's, straaljagers en transportvliegtuigen wel heel laag over. Naast verbazing schrik mij elke keer kapot van het plotselinge geluid. :eek:
 
Leuk om de reacties te zien, geeft inspiratie, dank daarvoor.

Dingen waar wij aan denken / mee bezig zijn.

Huidig:

- TSA gebieden pas op de kaart enkele dagen voor activatie. Hier zit bij sommige nog wel een uitdaging in omdat het 'de laatste zondag van de maand is', m.a.w. geen vaste dag / datum.
- NOTAMs waarbij een reeds bestaande airspacegebied bedoeld wordt (bijv EHTRA81 bij Zaltbommel) koppelen en kleuren aan dit gebied, ipv nu de (veel te grote) cirkel.
- Natura2000 gebieden / vogelbroedgebieden andere kleur / status buiten broedseizoen.

We nemen de feedback mee :)
Is het bv niet mogelijk om per categorie en per periode kaart inhoud te zien?

Bv vandaag wilde ik spontaan ergens naartoe gaan om te vliegen, alleen vooral op plekken waar teveel kleuren in de kaart is het even zoeken.

Sommige notam geldt niet op die moment.

Kortom als je mogelijkheid hebt waardoor je categorie selecteert en vervolgens periode, bv huidige dag, dan kun je heel snel en simpel zien of je op dat moment wel of niet mag vliegen.

Zie bv deze gebied Screenshot_20210306-200517_Gallery.jpg
 
Ik post het maar even hier.

Een aantal weken geleden heb ik een mailtje naar Teuge gestuurd of zij bezwaar hebben tegen het vliegen binnen de 3km zone (daar woon ik net binnen). Vandaag even gebeld en heb antwoord gehad.

Ze hebben wel bezwaar tegen het vliegen binnen de openingstijden van het vliegveld, daar buiten is het toegestaan dus:

Het vliegveld is doordeweeks open van 08:00 tot 20:00 uur, op zaterdag van 09:00 tot 20:00 uur en op zondag van 10:00 tot 20:00 uur.

Daarnaast gaven ze nog aan dat het vliegveld op aanvraag langer open kan zijn, en dat je voor de zekerheid moet bellen.

Het risico is ze iets te groot en ze gaven ook aan best wat incidenten te hebben met ongeoorloofde dronepiloten. Ze waren in elk geval blij dat ik even contact met ze heb gezocht. En ik ben blij want ik kan in de avond even een kort vluchtje maken.
 
Laatst bewerkt:
Ik post het maar even hier.

Een aantal weken geleden heb ik een mailtje naar Teuge gestuurd of zij bezwaar hebben tegen het vliegen binnen de 3km zone (daar woon ik net binnen). Vandaag even gebeld en heb antwoord gehad.

Ze hebben wel bezwaar tegen het vliegen binnen de openingstijden van het vliegveld, daar buiten is het toegestaan dus:

Het vliegveld is doordeweeks open van 08:00 tot 20:00 uur, op zaterdag van 09:00 tot 20:00 uur en op zondag van 10:00 tot 20:00 uur.

Daarnaast gaven ze nog aan dat het vliegveld op aanvraag langer open kan zijn, en dat je voor de zekerheid zou kunnen bellen.

Het risico is ze iets te groot en ze gaven ook aan best wat incidenten te hebben met ongeoorloofde dronepiloten. Ze waren in elk geval blij dat ik even contact met ze heb gezocht. En ik ben blij want ik kan in de avond even een kort vluchtje maken.

Dus niet "zou kunnen bellen.", maar dat je MOET bellen, want het vliegveld kan open zijn.
1618234223963.png

Die tijden zijn in UTC, Tijden van kwabrateur kloppen dus en in het weekend in principe binnen de daglichtperiode. Maar het gaat met name om "OPR HR 24 HR PPR": Het vliegveld kan 24 uur per dag open zijn. Dus bellen moet.
Met name buiten de standaard openingstijden kunnen er Instrument Vluchten zijn. Vluchten die in principe niet van hun vluchtpad kunnen afwijken. Een afwijking van het vliegpad op de approach houdt een missed approach in, waar ook het pad van beperkt is, meestal betekent dat ze alleen in hoogte kunnen uitwijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr en kwabratseur
Dus niet "zou kunnen bellen.", maar dat je MOET bellen, want het vliegveld kan open zijn.
Bekijk bijlage 2694

Die tijden zijn in UTC, Tijden van kwabrateur kloppen dus en in het weekend in principe binnen de daglichtperiode. Maar het gaat met name om "OPR HR 24 HR PPR": Het vliegveld kan 24 uur per dag open zijn. Dus bellen moet.
Met name buiten de standaard openingstijden kunnen er Instrument Vluchten zijn. Vluchten die in principe niet van hun vluchtpad kunnen afwijken. Een afwijking van het vliegpad op de approach houdt een missed approach in, waar ook het pad van beperkt is, meestal betekent dat ze alleen in hoogte kunnen uitwijken.
Bijgewerkt om de verwarring te voorkomen, bedankt voor de opmerking.
 
Aha, weer wat geleerd. Wist niet dat kleine vliegtuigen tot 150 m mogen gaan. Dat verklaard weer veel. Dat defensie lager mag heb ik zelf al enkele malen meegemaakt. Ik zit in het verlengde van de aanvliegroute naar Volkel en soms komen de heli's, straaljagers en transportvliegtuigen wel heel laag over. Naast verbazing schrik mij elke keer kapot van het plotselinge geluid. :eek:

Niet alleen militair verkeer vliegt beneden 500ft. Ook civiele vliegtuigen en helikopters mogen in bepaalde gevallen op 60 meter hoogte vliegen. Zie Vrijstellingsregeling Besluit luchtverkeer 2014, artikel 4 voor de vluchten die lager mogen vliegen dan 500 meter.



Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr