Hoi Droners,
Ik ga hier niet met een pokerface beweren dat ik altijd letterlijk volgens de VLOS-regel vlieg.
Ik vlieg zoals
Inspectie Drone ook vliegt: ik zorg wat ik weet waar mijn drone is en dat ik kan zien of andere gebruikers in het luchtruim zijn, ik zorg dat ik goed voorbereid ben door mijn vlieggebied te kennen (op kaart, via google maps) en bekijk ook goed de beelden die mijn drone doorstuurt. Ik weet dat ik daarmee niet de wet voor de volle 100% naleef maar beperk wel de risico's die ik neem.
Ik vergelijk het met te snel rijden op een lege weg bij mooi weer en goed zicht. Mag het? Nee. Neem ik risico's? Ja, ik kan een klapband krijgen en dan rij je beter aan 30 km/uur dan aan 130 km/uur.
De wet is dezelfde op het gebied van VLOS voor drones met of zonder camera, met of zonder geprojecteerde kaart op je beeldscherm. Ik heb al die hulpmiddelen wel en gebruik ze om veilig te vliegen.
Ik denk dat velen vliegen zoals ik hierboven beschrijf. Als ik alle filmpjes zie die ook op deze site staan kan ik niet geloven dat ze gemaakt zijn terwijl de wet strikt nageleefd is.
Voor zover ik zelf besef is het de enige regel die ik wat "oprek". Indien ik het niet meer zou doen dan begin ik met mijn drone fluo oranje te spuiten om mijn VLOS te verhogen ... maar daar wacht ik nog even mee.
Groetjes,
Riho